Kdo by nečetl fanfikci , jako by ani nežil. Fanouškovský příběh vycházející z kanonického díla, od Harryho Pottera až po Naruto , často představuje záchrannou berličku pro ty, kteří se s koncem původního příběhu jednoduše nedokázali smířit, nebo pro ty, kteří se z fiktivního světa z různých důvodů nechtějí vytrhnout. Oblíbené jsou zejména romantické fanfikce, a tak se není čemu divit, že tyto příběhy rezonují hlavně u mladšího publika. Svědčí o tom i krátké povídky vytištěné na účtenkách, které čínskou mládež takříkajíc zvedly ze židle. Kdo za nimi stojí a odkud se vlastně berou?
ČTĚTE TAKÉ: Ohlédnutí za jedním z největších čínských skandálů, za který může BL fanfikce
S nápadem přišla čínská společnost Mixue Zda se skutečně jedná o průlomový marketingový trend, ukáže až čas. Za nápadem stojí čínská společnost Mixue, která svým inovativním přístupem boří dosud zavedené stereotypy. Ačkoli to může na první pohled působit poněkud zvláštně, Mixue se rozhodla proměnit obyčejné účtenky v překvapivě originální umělecký produkt. Zamyslete se sami. Máte po nákupu tendenci účtenku zmuchlat a vyhodit do koše? Nebo ji snad necháváte ležet prodavači na pultě? Přesně to se v některých oblastech Číny už zřejmě jen tak nestane.
Příběh o tom, jak sněhový král prodával v dávných dobách kávu Nebyl by to dobrý a fungující marketing, kdyby se příběh na účtence netýkal právě vámi navštívené kavárenské franšízy. Na papírku tedy nenajdete vyprávění o svém oblíbeném páru z anime či mangy , jak byste možná na první pohled čekali. Ani to však ničemu nevadí, zájem o tento literární počin je i tak mimořádně velký. Příspěvky na sociálních sítích na toto téma už nasbíraly miliony zhlédnutí.
Fenomén fanfikcí na účtenkách vychází z příběhu s názvem „Sněhový král prodává kávu v dávných dobách“ (雪王在古代卖咖啡). I když by se podle názvu mohlo zdát, že jde o pohádku pro děti, ve skutečnosti se jedná o fantaskní vyprávění s maskotem franšízy v hlavní roli. Sněhulák Mixue, ikonická postavička a symbol podniku, se ve svých dobrodružstvích vydává až do starověké Číny , kde se rozhodne věnovat na tehdejší dobu poněkud netradičnímu řemeslu.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Největší hrdinové a zrádci se rodí v dobách největších zvratů: muži, kteří navždy změnili historii Číny
Kterak Sněhový král ve starověké Číně založil vlastní podnik Racionální uvažování musí jít stranou. Sněhový král Mixue si totiž ve starověké Číně zničehonic otevře podnik, v němž prodává výtečné latté. A není to jen tak ledajaký sněhulák. Jako správný král jezdí na koni a samozřejmě se nevyhýbá ani politice. Prosazuje „svobodu čerstvě uvařeného nápoje“ a prakticky tak rozpoutává malou kavárenskou revoluci.
https://www.tiktok.com/@sandaixi/video/7526990523056311574?_r=1&_d=secCgYIASAHKAESPgo85tPA%2BDAud7yndopkRfNUXqYN0oK7vlEkAXS0eihF2cIkrTMzNlxFuylMe01Ju0qeLCS5P3ol8hXjFV4RGgA%3D&_svg=2&checksum=8caa2209e06eece39cba15f4d948efbd76992e6a4d5be02d90ae1b92af2c7c09&item_author_type=2&link_reflow_popup_iteration_sharer=%7B%22click_empty_to_play%22%3A1%2C%22profile_clickable%22%3A1%2C%22follow_to_play_duration%22%3A-1%2C%22dynamic_cover%22%3A1%7D&preview_pb=0&sec_user_id=MS4wLjABAAAADJROVjAL2JF1YQ06ZxU7pnEHpeONgOZ1-TpTXofcyJTTHs0Ev4kuSj8K2Hge5cWD&share_app_id=1233&share_item_id=7526990523056311574&share_link_id=97F447E1-F4C6-4EE2-8599-75DA6A565EAD&share_scene=2&sharer_language=cs&social_share_type=0&source=h5_m×tamp=1761314389&tt_from=copy&u_code=d5c116k50i3d0e&ug_btm=b6880%2Cb2878&user_id=6673523310800700421&utm_campaign=client_share&utm_medium=ios&utm_source=copy
Příběh o více než dvaceti epizodách rozpoutal davové šílenství K epizodám fanfikce se dostanete skutečně jedním dechem. Stačí si zakoupit vybraný produkt a vzít si s sebou účtenku. Čeká na vás však jeden malý háček, epizod existuje celá řada a záleží prakticky na náhodě, jaký dílek této příběhové skládačky se vám podaří získat. Jak uvádí web Radii , do oběhu bylo uvedeno v přepočtu více než dvacet dílů sněhulákovské fanfikce .
NENECHTE SI UJÍT: U nás něco takového nenajdete: V největším obchodním domě v Číně můžete dokonce i lyžovat
Virální hit rozvířil sociální sítě a zaujal miliony lidí Nikoho asi nepřekvapí, že společnost Mixue svým inovativním marketingovým tahem rozpoutala něco dosud nevídaného. Z nevinné zábavy v kamenných prodejnách se stalo hotové internetové šílenství. Zákazníci nejenže nadšeně sbírali jednotlivé kapitoly, ale své zapálení brzy přenesli i na sociální sítě, kde začali zveřejňovat aktualizace příběhu, aby žádnému fanouškovi Sněhového krále Mixue už nic neuniklo.
Hashtag čítal skoro 38 milionů zhlédnutí Došlo dokonce i na crowdsourcing (způsob zadávání úkolů velké skupině lidí, především členům online komunity, pozn. red.), protože příběh v mladých rezonoval natolik, že společně na sociálních sítích hledali chybějící části. Fanfikce o Sněhovém králi se rozšířila i na platformu Weibo, kde uživatelé k tématu vytvářeli důmyslné hashtagy, které dohromady nasbíraly miliony zhlédnutí. Příkladem může být hashtag #ÚčtenkyMixueSkrývajíSériovýRomán (#蜜雪冰城小票藏连载小说#), který se pyšní neuvěřitelnými 37,9 miliony zhlédnutí. Není to však jediný populární štítek – neméně oblíbený #NetizensSkládajíÚčtenkyMixue (#网友拼蜜雪小票看连载小说#) dosáhl 2,63 milionu zhlédnutí.
ČTĚTE TAKÉ: Kdo je Lord of Mysteries a proč bere svět anime útokem. Nová čínská donghua šlape na paty Solo Levelingu
Mléčný čaj najdete v Číně prakticky všude Není náhodou, že právě firma zaměřená na prodej mléčného čaje zaujala tak velké množství lidí. Koneckonců jde o oblíbený čínský nápoj, který najdete téměř na každém rohu. Mléčný čaj však není výdobytkem moderní doby, jak by se mohlo zdát. Na světlo světa přišel už v dávných dobách a jeho kořeny sahají až do Tibetu . Samozřejmě se postupem času přizpůsoboval a vznikly různé varianty, základní podstata nápoje však zůstává po staletí stejná.
Na počátku všeho byl tibetský čaj s máslem Pokud chceme vypátrat, odkud mléčný čaj pochází, naše kroky musí směřovat do Tibetu . Právě tam bylo poprvé zaznamenáno pití čaje s různými mléčnými výrobky, protože se věřilo, že tato kombinace má doslova blahodárné účinky na lidské zdraví. Nebyl to však čaj s mlékem, jak ho známe dnes. Původně šlo o tzv. máslový čaj (酥油茶), který byl nejen lahodný, ale i prospěšný pro zdraví. Lidé věřili, že se při jeho přípravě používá kozí nebo kravské mléko, jež nabízí řadu zdravotních benefitů. Mléčný čaj samozřejmě nezůstal jen v Tibetu . Postupem času se recepty rozšířily také do Indie , pevninské Číny , Tchaj-wanu či dokonce do Evropy.
Každoročně v Číně otevřou desítky tisíc obchodů s mléčným čajem Do pevninské Číny se mléčný čaj dostal z Tchaj-wanu již na přelomu 80. a 90. let minulého století. Podle německé online platformy Statista , která se specializuje na sběr a vizualizaci dat, je trh s mléčným čajem velmi konkurenční a dynamický. Každý rok se v Číně otevírají desítky tisíc nových podniků s mléčným čajem, a konkurence je tudíž tvrdá. Statista dále uvádí, že v roce 2024 disponovala společnost Mixue (Mixue Ice Cream & Tea) téměř 30 000 prodejnami.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Začalo to jako nevinné přejídání před kamerami. Dnes je to byznys, pro který jsou zneužívány i nezletilé děti
Inovativní marketing Mixue zřejmě inspiruje i další kavárenské řetězce Právě kvůli velké konkurenci se společnosti uchylují k různým marketingovým metodám. Prodejce mléčných čajů Mixue dost možná ani takový úspěch s fanfikcemi na účtenkách nečekal. Zdá se však, že na první pohled netradiční marketingová strategie se skutečně vyplatila a pravděpodobně stála u zrodu inovativního marketingu zaměřeného na mladší publikum. Svědčí o tom i fakt, že ke konci kampaně společnost vyzvala spotřebitele, aby napsali vlastní zakončení pohádkového příběhu.
Marketingový tah Mixue se stal inspirací i pro další významné řetězce zaměřené na prodej mléčného čaje. Není proto překvapivé, že i ony dnes následují trend, který Mixue nastartovala, a některé z nich se pouštějí do vydávání vlastních příběhů. Zápletek je mnoho, od romantických linek generálních ředitelů (霸总) až po meta-narativy s otevřeným koncem.
Dalo by se říci, že právě otevřený konec vzbuzuje největší zájem, protože společnosti jeho prostřednictvím otevírají vrátka svým zákazníkům a zapojují je do děje. Spotřebitelé mají pocit, že se alespoň na krátkou chvíli stávají nedílnou součástí své oblíbené značky. Vztah s podnikem se tím posouvá na mnohem hlubší úroveň..
Není všechno zlato, co se třpytí: Přehnaná konzumace mléčného čaje stojí za mnoha zdravotními problémy Ani s mléčným čajem byste to samozřejmě neměli přehánět. Jeho nadměrná konzumace, zejména kvůli vysokému obsahu cukru, může vést k obezitě, srdečním onemocněním nebo cukrovce. Ačkoli fyzická onemocnění působí hrozivě, neměli bychom zapomínat ani na duševní zdraví, nápoj totiž může způsobit poměrně snadnou závislost. Zejména ohroženou skupinou jsou děti, teenageři a mladí dospělí.
Hladina cukru byla 25krát vyšší než u zdravého člověka Odstrašujícím příkladem je zpráva z roku 2020, která obavy mnoha zdravotníků jen potvrzuje. Osmnáctiletá žena v Šanghaji, nejlidnatějším městě Číny , upadla po nadměrné konzumaci mléčného čaje do pětidenního kómatu. Jak k tomu došlo? Poměrně jednoduše. Po dobu jednoho měsíce pila 2 šálky mléčného čaje denně. Čínský zpravodajský server Sina , uvedl, že žena sice milovala mléčný čaj, ale naopak se vyhýbala fyzické aktivitě. Právě tato kombinace se jí později stala osudnou.
Hladina cukru v krvi této osmnáctileté ženy byla přibližně 25krát vyšší než u zdravého člověka. Záchranáři usoudili, že právě tento extrémní zdravotní ukazatel způsobil její pád do kómatu, a okamžitě ji převezli na jednotku intenzivní péče. Kómatu předcházely příznaky jako sucho v ústech, nevolnost a časté nutkání k močení. Právě proto zdravotníci důrazně apelují na dodržování zdravého životního stylu. Mléčný čaj si sice můžete občas bez problémů dopřát, ale neměl by se stát každodenní součástí vašeho života.
Zdroje: Autorský text, radii.co , That's Mandarin , Statista , Mothership.SG