Systém Start & Stop vyvolává od doby, kdy se stal na trhu populárním, jistou dávku kontroverze.
Není povinný, ale výrobci z něj v posledních letech udělali povinnou výbavu a běžně se vyskytuje v každém novém autě prodávaném na trhu, a to do té míry, že se aktivuje pokaždé, když do auta nasedáme.
Mluvíme o systému Start & Stop, který je určen k úspoře paliva a který výrobci používají již dlouhou dobu, ale který stále vyvolává kontroverze. Vyplatí se jej skutečně používat, nebo je lepší jej deaktivovat, aby se předešlo poruchám?
Start & Stop: Kontroverzní systém
Ačkoli vznik systému Start & Stop se datuje do 80. let 20. století, výrobci jej začali popularizovat až v roce 2000. Tváří v tvář stále přísnějším emisním předpisům, které nám přinesly mikrohybridní vozy, používání tempomatu nebo odpojování válců, se značky rozhodly pro drastické řešení: vypnout motor.

Zdroj: Youtube.com
Systém Start & Stop přímo vypíná motor, když stojíme na místě. Teorie je jednoduchá: pokud motor neběží na volnoběh, vůz neprodukuje žádné emise škodlivin a homologované průměry jsou nižší než obvykle. Je třeba mít na paměti, že například cykly WLTP zahrnují zastavení ve všech scénářích, které simulují, od jízdy ve městě až po jízdu vysokou rychlostí po dálnici.
Úspory jsou podle některých odborníků zřejmé. Podle americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) se úspora paliva pohybuje mezi 4 a 5 % ve srovnání s vozem, který jezdí na volnoběh. To je užitečné zejména pro vozy, které se neustále pohybují po městě. Některé studie dokonce uvádějí úsporu až 26,4 % při delších dopravních zácpách.
Jak již bylo zmíněno, systém není ve skutečnosti nařízen žádnými předpisy, ale podle Axiosu je jím vybaveno 65 % vozů prodaných ve Spojených státech. V Evropě jsme konkrétní údaje nenašli, ale jen zřídka se prodává nový vůz bez tohoto systému.
Problém spočívá v tom, že systém se ve výchozím nastavení zapíná při každém odemknutí vozu. Aby výrobce splnil očekávané emise, je povinen tak učinit. V důsledku toho se tento systém stal kontroverzním. Ostatně sama EPA, nyní řízená administrativou prezidenta Trumpa, uvádí, že studuje možnost odstranění systému, „který všichni nenávidí“, jak říká její ředitel Lee Zeldin.
Stejně jako v případě systému upozornění na překročení rychlosti jde o něco, co by se dalo z našich aut navždy zcela deaktivovat, ale nedoporučuje se to, protože nebude trvat dlouho a MOT zkontroluje, že jsme tuto úpravu provedli, a bude nám pozastavena činnost.
Do té doby nezbývá než jej vypnout ručně, pokud se pro to rozhodneme. Je to ale opravdu zajímavé?
Start & Stop: Časté poruchy
Jak jsme již řekli, s touto možností úspory paliva žijeme již desítky let, takže se systém postupem času zdokonaloval. Zpočátku byl pomalý a trhavý, ale zejména od nástupu mikrohybridů se 48voltovými bateriemi se zdokonalil a nyní je mnohem rychlejší. Přetrvávají však pochybnosti, zda může ovlivnit spolehlivost vozu.
Problém však přesahuje rámec minimálních výměn v rámci údržby. Při aktivním systému se zvyšuje teplota, protože pokud je vůz na volnoběh, rozhýbe vodní čerpadlo, což pomáhá chladit vůz v době, kdy se do něj za jízdy nedostává čistý vzduch a klimatizační systém zvyšuje teplotu. Systém Start & Stop pomáhá za těchto podmínek zvyšovat teplotu.
Elektrická vodní čerpadla však tento problém a některé další problémy mechanika zmírnila. V průběhu let se systémy stávaly stále složitějšími, aby se snížilo riziko poruch, a nyní mohou udržovat vodní čerpadlo aktivní, aby zajistilo chlazení motoru, ale také určitou polohu válců při vypnutí motoru, aby byly při opětovném nastartování motoru již v ideální poloze.
Kromě všech výše uvedených skutečností existuje větší obava o turbo, protože tento systém trpí zejména v případě náhlého zastavení. Systémy Start & Stop berou před aktivací v úvahu teplotu motoru, a pokud není dostatečně vysoká, nevypínají se, aby se předešlo případným poruchám.
Systémy Start & Stop, kterými jsou v současnosti vybaveny nové automobily, prošly rozsáhlým vývojem a nyní při spouštění zohledňují řadu faktorů. Přesto je normální, že se k jejich používání stavíme s určitou neochotou, ať už kvůli pocitu neustálého zastavování a rozjíždění, nebo kvůli riziku poruchy. Sama o sobě by neměla způsobit poruchu, ale její deaktivace bude znamenat pouze to, že na konci dopravní zácpy budete mít o něco vyšší spotřebu paliva, což je naprosto přijatelné, pokud vám to zajistí klid.