Nehodovost v České republice je vysoká. Ani to nečekáte a můžete se stát účastníkem dopravní nehody, kterou zaviní někdo jiný. Existují ale i případy, kdy je vina naopak svalena na vás, i když za nehodu v podstatě nemůžete. Jde přitom o naprosté detaily, které vychází buď z drobného porušení dopravních předpisů, nebo pouhé neznalosti. Pojďme se podívat, jak takové situaci předcházet.
Policie si vytváří průzkumy například na to, jak dobře, nebo spíše špatně Češi používají světla, včetně mlhovek. Jde přitom o detail, který může způsobit dopravní nehodu.
Jaké jsou nejčastější prohřešky při autonehodách Příčiny dopravních nehod v Česku jsou vlastně takovými dlouhodobými neduhy řidičů. Jde o nedodržení základních principů a dopravních předpisů, které mohou mít v případě nehody ovšem fatální následky.
Mezi jedny z nejčastějších prohřešků podle statistik patří nesoustředění se na řízení , nepřiměřená rychlost, špatné předjíždění a nedání přednosti v jízdě . Jde o chyby, kterých se řidiči dopouštějí ve velké míře každý rok. Možná také proto Česko převyšuje průměr EU v počtu smrtelných nehod na 1 milion obyvatel. To dokazují i statistiky Centra dopravního výzkumu, dle kterého při každé tisícovce nehod následkem nepřiměřené rychlosti zemřou 4 lidé a 8 se jich těžce zraní.
Čtěte také : V platnost přišla změna řidičských průkazů. Na běžné „béčko“ už můžete řídit motorku, karavan i velký vlek
Kdy (ne)volat policii Od 1. července 2025 přichází v platnost další novela zákona č. 361/2000 Sb. , na základě níž se zvyšuje limit škody pro přivolání policie . Do této doby to byla škoda od 100 000 Kč, ale nově je to až od 200 000 Kč. Limit se vztahuje na jedno zúčastněné vozidlo, včetně přepravovaných věcí.
Další případy, kdy je možné volat policii:
Pokud při nehodě dojde ke zranění nebo úmrtí osoby. Pokud je poškozen majetek třetí osoby (například majetek ŘSD, kontaminace potoka a pole, škody na soukromém majetku). Pokud není možné jakkoliv obnovit provoz na dané komunikaci bez asistence policie. Pokud dojde ke srážce se zvířetem. Další novinkou je využití pouhé fotodokumentace a elektronického záznamu nehody přes aplikaci České kanceláře pojistitelů . Díky tomu už nemusíte v autě vozit papírový formulář pro zaznamenání nehody.
Asistence policie při nehodě má své zákonné limity. Zdroj: Shutterstock Kdy se nehoda obrátí ve váš neprospěch Nehoda, byť je malá, vyvolává stres a nepříjemnosti, protože vzniká nejen škoda na majetku , který nepatří mezi nejlevnější, ale také je u ní nutná spolupráce obou stran a následné řešení pojistné události s pojišťovnou . O to hůře můžete dopadnout, když sice na první pohled za nehodu může jiný řidič, ale nakonec dojde ke zjištění, že jste udělali něco špatně vy a tudíž se odpovědnost za nehodu přenese na vás.
Čtěte také : V servisu dělám už 20 let a těchto pět aut bych si nikdy v životě nekoupil. Češi to neví a pak pláčou v MHD
Jednoduše se může řidič vymlouvat na spoustu věcí, které jste udělali jinak nebo špatně a tím způsobili celou situaci. Mohou to být přitom naprosté banality, které pak pojišťovna vyhodnotí jako váš přestupek a chybu, která nehodě předcházela. Například bude dotyčný argumentovat tím, že jste ho oslnili světly nebo jeli příliš blízko a tím snížili brzdnou dráhu.
Příklady, na co všechno může viník nehody upozornit a připsat vinu vám Jedním z typických příkladů jsou špatně zapnuté mlhovky v situaci, kdy k tomu povětrnostní podmínky ještě nejsou vhodné. Určitě jste se někdy setkali na dálnici nebo jiné silnici s řidičem, který zapnul zbytečně mlhovky a ty vás nepříjemně osvítily. U předních světel takový řidič osvítí protijedoucí vozidla nebo vozidlo, které ho předjelo, u zadních mlhovek může dojít k záměně s brzdovými světly.
Situace pro užití mlhovek musí být jednoznačná, to znamená, že povětrnostní podmínky jsou takové, že vám extrémně znesnadňují viditelnost a zkracují ji na několik málo desítek metrů. Jednoduše, pokud na vozidle před vámi kvůli mlze, dešti nebo sněžení nedokážete přečíst jeho SPZ, můžete mlhovky zapnout. Ty přední vám pak slouží jako pomocná světla, abyste před svým vozidlem vůbec něco viděli. A co, když zrovna na chvíli z mlhy vyjedete? Okamžitě zareagujte a mlhovky vypínejte. Jde totiž o podobnou intenzitu jako u dálkových světel v noci.
Zapomněli jste mlhovky vypnout , nebo je použili zbytečně brzy a došlo k nehodě, i když chybou druhého řidiče? Dejte si pozor, protože právě v takové chvíli se situace může obrátit ve váš neprospěch.
Umíte správně používat mlhovky? Zdroj: Shutterstock Další příklady, kdy za nehodu teoreticky můžete vy:
Nedostatečně osvětlené vozidlo (obzvláště při dešti se nemusí u denního svícení automaticky zapnout potkávací světla, řidiči si také občas neuvědomí, že jim nefungují zadní brzdová světla nebo jeden z blinkrů). Zbytečně instalované tažné zařízení, pokud je odnímatelné a zrovna není použito. Zbytečné problikávání vozidla před vámi (problikávání se může použít jen ve chvíli hrozícího nebezpečí). Nedodržení bezpečné vzdálenosti za vozidlem před vámi. Nedostatečné upozornění při změně směru jízdy nebo zastavení. Nezapomínejte, že mnoho majitelů vozidel si instaluje kamery , které mohou zaznamenávat dění vpředu i vzadu. Ty pak slouží jako důkaz pro pojišťovnu, která za viníka nehody označí vás.
Při každém využití vašeho povinného ručení , ze kterého se platí škoda druhé straně, dochází také k jeho zdražení a snížení bonusů za beznehodovost, takže stojí za to si dávat pozor i na zmíněné drobnosti.
Zdroje: irozhlas , cdv , policie.gov