Na Grand Prix České republiky dorazilo za tři dny téměř 220 tisíc lidí, je to jedna z nejvyšších návštěv v historii. Závod se na Masarykův okruh vrátil po pěti letech.
„Brno se ocitlo na mapě světa. Je to veliký úspěch. Myslím, že není významnější akce, která by takto zviditelnila Českou republiku po celém světě,“ liboval si prezident Autoklubu ČR Jan Šťovíček.
Rekordy na Masarykově okruhu padaly jeden za druhým, hlavně díky novému asfaltu. Do jeho položení investoval vlastník Automotodromu Brno přes 180 milionů korun ze soukromých zdrojů ve spolupráci s finanční skupinou Creditas. Trať teď patří mezi nejrychlejší na světě a pochvalovali si ji i samotní jezdci. Například Luca Marini před plným Svoboďákem řekl, že Brno má snad ten nejlepší asfalt na světě.
Český talent
Českou republiku reprezentoval jediný závodník. Filip Salač startuje v kategorii Moto 2, ve Velké ceně České republiky silničních motocyklů dojel osmý. Dvanáctý závod mistrovství světa v kategorii Moto2 ovládl v Brně Američan Joe Roberts, který si připsal premiérový triumf v sezoně. Druhý dojel Barry Baltus z Belgie, španělský lídr průběžného pořadí Manuel González skončil třetí.
Třiadvacetiletý Salač se na Masarykově okruhu poosmé v sezoně prosadil do elitní desítky. Jezdec týmu ELF Marc VDS Racing se většinu závodu držel na sedmém místě, v posledním kole jej předstihl Marcos Ramírez ze Španělska. V průběžném pořadí Mistrovství světa je Salač nadále dvanáctý.
Salač si podle svých slov myslel na lepší výsledek. Prezident autoklubu Šťovíček je však z jeho výkonu nadšený. „Chtěl pódium, ale já jsem mu říkal, že to je mistrovství světa a je to absolutní špička. Jde o setiny,“ vysvětlil Šťovíček.
Šťovíčka těšilo také druhé místo mladíka Roman Durdise v Northern Talent Cupu. „Je to příslib do budoucna, snad půjde ve Filipových šlépějích,“ doufá.
Problémy s dopravou
Sobotní dopoledne doprovázely problémy v dopravě. Ty způsobil páteční déšť, v jehož důsledku bylo na několik hodin zavřené parkoviště v blízkosti okruhu. „Nakonec se vše podařilo vyřešit a parkovací plochu otevřít. V neděli už všechno probíhalo i přes nebývalý zájem fanoušků hladce. Je jasné, že při takovém množství diváků se občas vytvoří kolony, ale děkujeme všem, že byli trpěliví, zejména obyvatelům Brna a okolí,“ uvedl mluvčí Automotodromu Petr Boháč.
Dopravní podnik města Brna nasadil během víkendu na 60 autobusů a 15 dispečerů, aby zajistil co nejplynulejší dopravu návštěvníků na Automotodrom. „Ve spolupráci s Policií ČR jsme autobusy operativně nechali projíždět protisměrem, abychom cestující na místo konání akce přepravili co možná nejrychleji,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
V neděli se situace výrazně zklidnila. „Děkujeme všem, kteří vyslyšeli naše výzvy a v neděli pro přepravu využili naše speciální autobusové linky. Díky tomu jsme mohli trasu z Nemocnice Bohunice na Automotodrom zvládnout za 25 minut – zatímco v sobotu to bylo až třikrát déle,“ řekl Havránek.
Přínos pro region
Letošní návrat MotoGP do Česka měl velký dopad nejen sportovně, ale i z hlediska propagace země, cestovního ruchu a podpory místních podnikatelů. Brno a celý Jihomoravský kraj byly tři dny vidět po celém světě – přenosy ze závodu šly do více než 200 zemí a sledovaly je stovky milionů diváků.
„To je mediální prostor, jaký si za běžných okolností nemůžeme koupit. Zásadní je i přímý přínos pro místní ekonomiku – v Brně byly obsazeny skoro všechny ubytovací kapacity,“ řekl už dříve František Reismüller, ředitel České centrály cestovního ruchu.
Na Masarykův okruh dorazil během závodního víkendu i prezident Petr Pavel – v pátek si prohlédl areál a v neděli slavnostně odmával start hlavního závodu MotoGP. Při nedělních jízdách ho na tribunách doprovodil i premiér Petr Fiala.