„Za nás teda „mezi domy č.90 a 91" čirá nádhera.. Kdo by to nechtěl mít před svým domem,že?“ řekla ke stanovišti sdílených kol v Hruškových Dvorech autorka příspěvku na Facebooku Simona Svítilová. Její „povzdech“ ale nikdo s diskutujících nesdílel. Naopak, lidé v Hruškových Dvorech to, že mají v sídlišti stanoviště sdílených kol, vítají. „Ty kola jsou před mým domem a je to naprosto v pohodě, aspoň to k nim mám blíž a můžu hned naskočit,“ pochvaluje si Jan Novák. Problém nevidí ani Martin Vetřelec. „Mně to přijde v pohodě. Místo na chození tam je.“
Pokud lidem nevyhovuje, kde jsou kola umístěná, nebo jsou kola poškozená, pak je možné vše nahlásit společnosti Rekola. Na to upozornil Lukáš Caha. „Rekola kola různě v průběhu dne rozváží dle potřeby, aby byla dostupná rovnoměrně po celém městě. Počet kol se bude měnit a věřím, že se nějak ustálí,“ přidal se do debaty další obyvatel.
Jak zjistila redakce Jihlavské Drbny, jihlavská radnice, konkrétně odbor dopravy, zatím neregistruje žádné stížnosti na umístění kol v Hruškových Dvorech.
Na žádost občanů
„Stanoviště sdílených kol jsou převážně umisťována v centru a hustší zástavbě. V tuto chvíli neplánujeme rozšíření stanovišť. Když vznikne někde nové, obvykle je to na žádost občanů,“ vysvětlil na redakční dotaz mluvčí Jihlavy Radovan Daněk. A potvrdil, že v Hruškových Dvorech je zřízeno jedno stanoviště, počet kol na jednotlivých stanovištích se mění dle jejich využití.
Službu sdílených kol – takzvaný bikesharing – má Jihlava od dubna 2022. Do 30. dubna 2025 kola provozovala společnost Nextbike, kola měla modrou barvu. Od 1. května 2025 ji vystřídala společnost Rekola. Její kola nelze přehlédnout – jsou fialovo-růžová. Určitě řada cyklistů ocení fialový košík v přední části kola. Mluvčí města hodnotí spolupráci se společností Rekola pozitivně.

Po Jihlavě je aktuálně rozmístěno 140 kol, přičemž mezi nejvíce využívané stanoviště patří to na Masarykově náměstí, dále pak u gymnázia a také u školy v ulici Karolíny Světlé.
Lidé, kteří nasednou na sdílené kolo, jedou po Jihlavě prvních 15 minut zdarma, poté se cena za službu řídí ceníkem. Mluvčí Daněk potvrdil, že většina uživatelů bikesharingu za službu neplatí, ale využívá právě zmíněnou první čtvrthodinu, která je zdarma.
V řadě velkých měst fungují i sdílené koloběžky. Radnice v prosinci 2023 informovala, že město dostalo od jedné z firem nabídku provozovat právě sdílené koloběžky. Nakonec ji ale odmítlo. „Zkušenosti z jiných měst ukazují, že tato služba může způsobit nebezpečné situace pro chodce a obecně v provozu, nebo právě komplikace již zmíněných hendikepovaných občanů nebo zrakově postižených. Proto nabídku opravdu pečlivě zvážíme a vyhodnotíme ji v řádu nejbližších týdnů,“ řekl tehdy radní Petr Piáček (KDU-ČSL). Na předvánoční tiskové konferenci pak vyšlo najevo, že služba sdílených koloběžek zatím velkou podporu u vedení města nemá. „I když by sdílené koloběžky možná někteří přivítali, já osobně s nimi moc nepočítám,“ přiznal v prosinci 2023 primátor Jihlavy Petr Ryška (ODS).
Názor na koloběžky se nezměnil
A jak zjistila naše redakce, názor vedení města na sdílené koloběžky se od té doby nezměnil. „V tuto chvíli město Jihlava o zavedení sdílených koloběžek neuvažuje,“ reagoval Radovan Daněk.