Pokud se musíte mračit na značky, je čas zpozornět. Rozmazané směrovky nebo pálivá světla protijedoucích aut nejsou jen drobná nepříjemnost, ale varovný signál, že zrak nemusí být v kondici. Stejně jako pravidelně hlídáme technický stav vozu, zaslouží si pozornost i naše oči. V tomto článku proto přinášíme tipy, kdy je vhodné zamířit k optikovi či očnímu lékaři, jak si poradit se suchýma očima a na co si dát pozor při řízení
Skrytý problém: proč si řidič nemusí všimnout vady zraku
Řada zrakových potíží se projevuje nenápadně. Řidič má pocit, že vidí bez potíží, ale při delší jízdě začne ztrácet ostrost, hůře čte značky nebo palubní displeje a přidává se pálení očí, únava či bolesti hlavy. „Každá oční vada může mít vliv na bezpečnost při řízení. U dalekozrakosti se člověk do určitého věku dokáže spoléhat na vůli oka, ale při delším řízení už se únava projeví,“ vysvětluje optometrista Bc. Jan Havlík. Podobně i krátkozrakost či astigmatismus mohou zpomalit reakce za volantem a stát se rizikovým faktorem, který si člověk hned neuvědomí.
Když světla oslepují: astigmatismus, nebo šedý zákal?
Podobné potíže často způsobuje právě astigmatismus nebo šedý zákal. U astigmatismu je na vině nepravidelný tvar rohovky či čočky, který způsobuje nerovnoměrné lámání světla a zkreslený obraz – typicky se světla protijedoucích aut rozpíjejí do čar nebo „svatozáří“. Šedý zákal má jinou příčinu: čočka se postupně zakaluje a ztrácí průhlednost. Výsledek je ale podobný – rozmazané a oslňující vidění, které může jízdu znepříjemnit a zároveň ohrozit bezpečnost řidiče.
Astigmatismus se navíc často kombinuje s krátkozrakostí či dalekozrakostí, takže vidění může být ještě méně komfortní. Dobrou zprávou je, že řešení existuje – speciální cylindrické brýle nebo kontaktní čočky, které nepravidelné zakřivení „srovnají“. Pokud tedy pozorujete, že se vám světla za volantem rozmazávají nebo vás oslňují, nepodceňujte to a objednejte se k očnímu lékaři či optometristovi. Správná korekce dokáže výrazně zlepšit ostrost i bezpečnost vašeho vidění.
Foto: Pixabay
Suché oči nelze přehlížet: někdy stačí i malá pomoc
Za normálních okolností mrkáme přibližně 14–17krát za minutu, čímž se oko přirozeně zvlhčuje. Při delším řízení, soustředění na cestu nebo pobytu v klimatizovaném autě se ale slzný film rychleji narušuje. Oči pak pálí, řežou a vidění ztrácí ostrost. „Suchost oka za volantem může zásadně ovlivnit ostrost vidění. Pokud se slzný film rozpadá, může být rozptyl světla dopadající na sítnici natolik velký, že může bezpečné řízení auta zcela vylučovat,“ upozorňuje oftalmolog MUDr. František Fornůsek.
Pokud řídíte unavení, nejjistější cestou je pauza a odpočinek. Jestliže však potíže způsobuje hlavně pálení očí, dobrou volbou jsou oční kapky. „Umělé slzy dokážou hodně pomoct. Doporučuji například HYLO FRESH, které lze používat během dne podle potřeby. Někdy stačí jednou či dvakrát denně, u citlivějších očí klidně častěji,“ říká Jan Havlík. Dodává, že pokud sáhnete po gelovějších kapkách, je vhodné je aplikovat s předstihem – ideálně alespoň 15 minut před jízdou, aby se stihly vstřebat a neovlivnily vidění hned po nakapání.
Semafor bez barev: barvoslepost může přijít i v dospělosti
Barvoslepost si většina lidí spojuje s vrozenou vadou, kterou si člověk nese od dětství. Jenže barvy se mohou začít plést i v dospělosti. Takzvaná získaná porucha barevného vidění vzniká například při šedém zákalu, věkem podmíněné oční onemocnění nebo jako vedlejší účinek některých léků. Najednou červená a zelená na semaforu nevypadají tak jasně odlišně, barvy působí vybledle a jejich odstíny začínají splývat. Na rozdíl od vrozené barvosleposti, která je stabilní, může ta získaná postupně zhoršovat vidění a navíc postihnout každé oko jinak.
Vrozená barvoslepost má své limity, ale i praktické řešení. „Tento defekt opravit neumíme. Ale systém řízení provozu je nastaven tak, aby jej zvládli i lidé se zcela porušeným barvocitem – důkazem je vždy stejné řazení světel na semaforu,“ doplňuje pan doktor Fornůsek.
Na závěr signály, které nepřehlédnout: kdy je nutná návštěva odborníka
Čas, povinnosti i potřeba odpočinku nás v životě neustále dohánějí. Jsou však situace, kdy není na co čekat a je potřeba navštívit odborníka:
- mžouráte na značky nebo světla protijedoucích aut: nejsou ostrá a nutí vás přivírat oči,
- pravidelně vás pálí či řežou oči: zejména při řízení nebo v klimatizovaném prostředí,
- hlava vás často bolí už po krátké jízdě: únava očí se může projevit i takto,
- světla aut se vám rozplývají: typický znak astigmatismu,
- červená a zelená na semaforu začínají splývat: barvy ztrácí kontrast, což může značit problém s barvocitem,
- čtení navigace nebo palubních displejů je čím dál složitější: častý projev vetchozrakosti.
ZDROJE: MUDr. František Fornůsek, Bc. Jan Havlík, HYLO, Cleveland clinic, PLOS One, American Academy of Ophtalmology
Náhledové foto: Unsplash
The post
Rozmazané značky, únava, suché oči: kdy zaparkovat a zajít k očnímu first appeared on
Svět cestovatele.