Reklamovat se dá téměř vše, nevyhovující ubytování nevyjímaje. A můžete k tomu mít nespočet důvodů. „Mezi nejčastěji vyskytující se problémy s ubytováním patří například záměna hotelu, chybějící bazén, probíhající stavební úpravy, nedostatečné vybavení či velikost pokoje, chybějící výhled na moře, byl-li přislíben, nefunkční klimatizace, nedostatečný úklid pokoje, či hluk z nočních klubů,“ uvádí Česká obchodní inspekce (ČOI). Důvodů k nespokojenosti hostů však může být mnohem více.

Foto: Shutterstock
„Úplně jsem se při příchodu na pokoj zděsila. Připravené skleničky na sobě měly něčí otisky, byly upatlané, prostěradlo bylo flekaté a ve sprchovém koutu rašila ve spárách plíseň!“ svěřuje se Mirka.
„Bydleli jsme v celkem vysokém hotelu, kde nefungoval výtah. Nejsme sice imobilní, ale tahat všechny věci z pláže a k tomu malé děti, několikrát děti, to vážně nechcete,“ stěžuje si Karel.
„V celém penzionu byl problém s vodou. Když jsme přišli později než v sedm večer, už jsme neměli šanci vysprchovat se, protože tekla jen studená voda,“ popisuje Beáta.
„Jeli jsme do hotelu, kde slibovali hlídání dětí na nějakém animačním programu. Jenže na místě nám řekli, že jim hlídačka onemocněla, takže tahle služba není k dispozici,“ líčí Anna.
„Na celém našem patře to příšerně smrdělo. Asi z kanálů, nevím. Když jsme přivolali recepční, řekla, že nic necítí. Lhala, nebo byla už zvyklá. Ale my hosté jsme to vnímali všichni,“ dušuje se Marie.
To všechno jsou důvody pro reklamaci. Jak na ni správě jít, aby byla úspěšně vyřízena?
Správný postup reklamace ubytování
Pokud jde o problém, který je možné zdokumentovat, hned se do toho pusťte.
- Pořiďte fotografie – detailní i celkové, ze kterých je možné určit, ve kterém pokoji byly pořízení (jeho číslo, výhled z okna…). Důležité je i datum pořízení. Můžete použít denní tisk nebo dát před objektiv otevřenou stránku s datem na internetu.
- Natočte video a hovořte v něm o tom, co vám na ubytování vadí.
- Pozvěte si svědky, v závažnějších případech ideálně mimo rodinu. Například další ubytované hosty. A vezměte si na ně kontakt.
Jakmile dokumentaci máte, vydejte se na recepci nebo kontaktujte majitele či správce objektu. Problém bez zbytečných emocí detailně popište a řekněte, jak a do kdy si představujete nápravu. Může to být oprava nebo výměna porouchané věci, přestěhování na jiný pokoj nebo se třeba domluvíte na jiné kompenzaci – večeře zdarma, vstup do wellness a podobně.
Pokud se na řešení problému (ne)domluvíte osobně nebo telefonicky, vyplatí se tuto domluvu shrnout do emailu následně zaslaného dotyčnému.
Pamatujte ale, že reklamovat závadu musíte ihned, nejpozději do 24 hodin.
Jestliže jste si ubytování zařizovali přes nějakou platformu (Booking.com, Airbnb.com a podobně), kontaktujte jejich zákaznický servis. Jen pozor, nesmíte promeškat k tomu určený čas, který uvádí v pravidlech, bývá v řádu hodin.
Jeli jste na dovolenou s cestovní kanceláří? Tady využijete služeb delegáta, který by měl vaši stížnost nejen neprodleně řešit s provozovatelem ubytovacího zařízení, ale také zaznamenat a zápis pro vás podepsat.
Co když k nápravě nedojde?
Máte-li podklady pro své tvrzení, že něco bylo v nepořádku, a personál, vedení ubytovacího zařízení nebo delegát s tím nic neudělali, je na čase ubytování reklamovat a žádat kompenzaci. U cestovní kanceláře je možné podat reklamaci se všemi důkazy do třiceti dnů.
- Pokud cestujete na vlastní pěst, můžete ocenit cestovní pojištění s připojištěním právní asistence.
V případě, že s reklamací neuspějete, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.
Jakou slevu z ceny ubytování je možné požadovat?
Můžete se nechat inspirovat Frankfurtskou tabulkou slev, ke které přihlížejí v případě řešení sporu i soudy nebo ČOI. Byť není právně závazná.
Za jiný než smluvený hotel přiznává podle vzdálenosti 10 až 25 %.
Příliš malá plocha pokoje (oproti nabídce) znamená 5 až 10 %.
Nefunkční vybavení (WC, horká voda, klimatizace, elektřina, výtah) může zlevnit ubytování o 5 až 20 % - podle druhu nebo ročního období.
Chybějící přislíbené vybavení pokoje může snížit cenu o 5 až 25 %.
Poškození jako rez nebo plíseň, případně hmyz (ne takový, který dovnitř pustíte otevřenými okny) na pokoji znamená 10 až 50 % z ceny dolů.
Nedostatečný úklid může znamenat 10 až 20 %.
Stěžovat si ale můžete i na jednotvárnou (5 %), chybějící (50 %) nebo zkaženou (20 až 30 %) stravu či špinavé stoly (5 až 10 %).
Zdroj informací: Česká obchodní inspekce, Evropský spotřebitel - Franfurktská tabulka slev, Levno Cestování, respondenti redakce
Související články
- Na skok v malebném Jindřichově Hradci: Máme pro vás zaručené tipy, které byste neměli minout
- Palaronda trek: Druhý den cestou z chaty Rosetta na Pradidali byl dlouhý, ale plný zážitků. Celodenní túra, výstup na druhou nejvyšší horu a sestup
- Vracím se každoročně mladší, štíhlejší a zdravější, říkám tomu "terapie Kolumbií", tvrdí cestovatelka Alena Leila Antonovičová
- Nejen spreje a elektronika. Do auta v létě nepatří ani léky a další věci, které by vás možná nenapadly
- Kamarádka mi před odletem do Tuniska prozradila, že jsem vlastně její „křoví“, protože ona si tam domluvila dva týdny v náručí Omara, děsí se Monika