Red Bull je v posledních několika letech týmem pouze jednoho jezdce, celý tým se soustředí pouze na Maxe Verstappena. Začalo to už po roce 2018, kdy stáj opustil Daniel Ricciardo, který ještě v té době s mladým Holanďanem dokázal držet krok.
Kletba druhé sedačky Red Bullu
Poté do týmu přišel Pierre Gasly, který měl nehodu již v prvních testech, což nahlodalo Francouzovu sebedůvěru. Na Verstappena tedy výrazně ztrácel. Nejlepším Gaslyho umístěním bylo čtvrté místo a po dvanácti závodech byl sesazen zpět do juniorského týmu. Když se na to podíváme zpětně, jeví se to jako trochu uspěchané, neboť poté se z vyhazovu dokázal rychle oklepat a v béčku Red Bullu získal tři pódia a jedno vítězství.
Další na řadu přišel Alex Albon, nyní též etablovaný jezdec formule 1. Tenkrát měl za sebou svých prvních dvanáct závodů v královně motorsportu, takže přestup k rudým býkům v polovině sezóny pro něj určitě nebyl jednoduchý. V sedačce stáje se udržel sezónu a půl. Jeho výkony sice nebyly nikterak oslnivé, přesto získal dvě pódia a nebýt neopatrného Lewise Hamiltona, který ho dvakrát sestřelil, mohlo být těch pódií jednou tolik. Opět, když se na to díváme zpětně, můžeme si říkat, co by za to nyní rakouský tým dal.
Thajce nahradil zkušený Sergio Pérez, ten se sice v první sezóně vcelku trápil, přesto na konci roku svou legendární obranou pomohl Maxovi Verstappenovi k titulu a zdálo se, že problémy s druhou sedačkou Red Bullu jsou zažehnány. V dalších dvou letech sice na svého kolegu dále ztrácel, ale vzhledem k rychlosti monopostu to vždy stačilo na solidní výsledky. Až na konci roku 2023 se začalo projevovat, že stáj ve vývoji vozu kompletně vsadila na preference Maxe Verstappena a Mexičan se začal trápit. Vstup do sezóny 2024 se mu však opět poměrně vydařil a nápojový gigant s ním prodloužil smlouvu. Poslední dvě třetiny sezóny však byly tragické a Red Bull s ním byl nucen rozvázat smlouvu.
Jeho nástupcem byl Liam Lawson, ten se ale v kokpitu rudých býků ohřál pouze dva závody. Oba víkendy mu sice nevyšly, přesto po tak krátké době těžko soudit, jak by se jeho výkonnost vyvíjela dále.
Po Novozélanďanovi přišel Júki Cunoda, ten už měl dost zkušeností z Racing Bulls, respektive AlphaTauri, a do týmu sídlícího v Milton Keynes vstupoval sebevědomě. I na něj však dolehla kletba druhé sedačky Red Bullu a po letošní sezóně pozici závodního jezdce opouští. Jeho nejlepším umístěním bylo šesté místo, zatímco jeho týmový kolega bojoval do posledního závodu o titul, což svědčí o tom, že jeho odchod z týmu byl nevyhnutelný.
Carlos Sainz a Red Bull
Tým vedený Laurentem Mekiesem by potřeboval jezdce, který bude blízko Maxovi Verstappenovi a zároveň bude přispívat k vývoji vozu. To nás přivádí zpět k Sainzovi, ten už po boku čtyřnásobného šampiona závodil. Bylo to hned v jejich první sezóně v Toro Rosso.
Kvůli údajnému napětí, které tehdy mezi oběma jezdci, a hlavně jejich otci panovalo, si poradce týmu Helmut Marko nepřál podepsat 31letého Španěla, poté co ho Ferrari propustilo.
„Atmosféra mezi nimi byla v Toro Rossu docela toxická,“ odhalil Marko. „S nastavením, které jsme tehdy měli, jsem neviděl způsob, jak ho s námi udržet, takže Carlos prošel Renaultem, McLarenem, a nakonec skončil ve Ferrari. Sainz byl téměř na stejné úrovni jako Max Verstappen. Ale když jsme si museli vybrat mezi Maxem a Carlosem, bylo jasné, co jsme měli udělat.“
Sainz, který následně podepsal víceletý kontrakt s Williamsem, je z rozhodnutí zmatený. „V našem prvním roce ve formuli 1 jsme byli rivalové, ale byla to poměrně zdravá rivalita, co se týče toho, jak jsme spolu závodili. A nyní spolu vycházíme velmi dobře, pokud je toto ten důvod, nerozumím tomu, proč by mě nechtěli vedle Maxe, protože si myslím, že bychom vlastně byli velmi silná dvojice ve formuli 1,“ řekl vítěz čtyř velkých cen na začátku letošního roku.
Nakonec nemusí být Sainz z toho, že skončil ve Williamsu, nijak zklamaný. Sezóna to pro něj byla úspěšná, získal dvě pódia, což bylo pro tým poprvé od roku 2017, kdy získal regulérní stupně vítězů. Zároveň se tým vedený Jamesem Vowlesem posunul z loňského devátého na letošní páté místo v Poháru konstruktérů.
To, jak rodák z Madridu pozvedl každý tým, do kterého přešel, okomentoval i poslední šampion Williamsu Jacques Villeneuve: „Pravděpodobně se mu moc nelíbilo to, že přecházel z týmu jako Ferrari do týmu, který loni nepatřil mezi špičku. Ale vzhledem k tomu, jak se sezóna vyvinula, je pravděpodobně velmi šťastný. Na druhou stranu, tohle udělal všude, kam přišel.“
„Když byl kolegou Maxe Verstappena v Toro Rosso, dařilo se mu celkem dobře. Nebylo se za co stydět. Dařilo se mu, přišel velmi vzdělaný, soustředěný a s jiným zázemím než spousta ostatních. Každý tým, ve kterém byl, pozvedl.“
„V první polovině letošní sezóny, než se mu povedlo vylepšit vůz, rychlostně oproti svému kolegovi trochu ztrácel. To zrychlilo oba jezdce, ale na něj to mělo pokaždé pozitivnější efekt než na jeho parťáka.“
Na otázku, jak to Sainz dokáže odpověděl šampion z roku 1997 následovně: „Pracuje na autě, to je vše. Opravdu rozumí tomu, jak se vůz chová a přemýšlí o tom. Stejně jako Max vždy přemýšlí o závodění a o autě. Ví, co potřebuje a nejde o to, jestli je vůz nedotáčivý nebo přetáčivý. Ne, to je k ničemu, naprosto k ničemu. Jsou chvíle, kdy musíte přizpůsobit svůj jízdní styl, abyste pochopili, co je s autem za problém. Pak ho opravíte a můžete se vrátit ke svému obvyklému stylu jízdy a tak dále.“
Kanaďan si myslí, že tyto vlastnosti odlišují Sainze a Verstappena od ostatních jezdců.
„Většina jezdců vystoupí z auta, podívá se na data a mají odpovědi, ale ve skutečnosti nemají otázku. Takže řešením je dát jim otázky, a pak často vidíte, jak se vydají úplně špatným směrem. To je ale moderní styl závodění. V tomto je Max velmi staromódní a myslím, že Carlos také. Hodně používá data, ale zároveň i chápe, co se s autem děje, když řídí,“ popsal Villeneuve, jak k práci s daty přistupují bývalí týmoví kolegové z Toro Rosso.
Sainzovi tedy sedačka v Red Bullu nakonec nevyšla, přesto může být se svou pozicí ve Williamsu spokojený. Vedle Maxe Verstappena se příští rok posadí Isack Hadjar a bude doufat, že kletbu druhé sedačky zvládne konečně prolomit.