„Stavba by tak znamenala ohromný zásah do dosud zcela minimálně narušené krajiny v samém srdci Českého ráje. V diskusích se často objevuje námitka, že stavba se Českého ráje jen okrajově dotýká. Zde jde ovšem o záměnu chráněné krajinné oblasti Český ráj s Českým rájem coby přirozeným regionem. Plocha CHKO je sice rozdělena na tři nespojité částí, což ovšem rozhodně neznamená, že území mezi nimi by nebylo Českým rájem. Naopak. Prostor, kterým by měla nová komunikace vést, je optickým propojením tří ikonických oblastí Českého ráje,“ uvádí v dopise Český svaz ochránců přírody.
Podle svazu jsou ale i další rizika. „K nim patří například negativní ovlivnění vodního režimu údolí Libuňky, v němž se nachází řada velmi cenných mokřadů s (mimo jiné) mimořádným bohatstvím ornitofauny, či narušení důležitého migračního koridoru velkých savců.“
Podle ochránců současné dopravní zatížení na silnici I/35 není nijak extrémní. „S výjimkou nejbližšího okolí velkých měst se zde netvoří kolony ani nevznikají jiné dopravní komplikace. Případná stavba tedy neřeší nějaký aktuální místní problém, spíše má potenciál ho vytvořit, neboť logicky přivede do oblasti mnohem více aut včetně tranzitní dopravy,“ stojí v dopise.
Aktuální dopravní koncepce státu podle svazu zároveň počítají s vybudováním dálniční propojky z Jičína na D10 v oblasti Mladé Boleslavi, která by měla být pro zajištění tranzitu tímto směrem dostatečná. „Skutečně je nutné sevřít západní část Českého ráje „dálnicemi“ úplně ze všech stran? Kvůli zkratce v řádu nižších desítek kilometrů zničit obdivovanou krajinu a ohrozit zdejší přírodu?“ ptají se ochránci závěrem.
Podle hejtmana Martina Půty ale jde o trochu nekonečný příběh. „Na jeho konci může být i to, že se nová silnice vůbec nepostaví a čím dál víc aut bude dál jezdit intravilány obcí od Jičína až po Turnov. Po dokončení dálnice D35 z Hradce Králové do Jičína v roce 2028 se dopravní zátěž v této oblasti bohužel ještě zvýší,“ říká.
Současná trasa, která se připravuje, byla totiž schválena už v roce 2011 a má i souhlasné stanovisko EIA. Podle hejtmana se navíc kraj už od roku 2012 snažil vyjednat s dotčenými obcemi takovou variantu, která co nejméně zasáhne do krajiny. „Nová silnice nebude stát v Českém ráji, ale v území mezi jeho dvěma částmi. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) má na trasu vydané posouzení vlivu na životní prostředí EIA s mnoha stanovenými podmínkami,“ pokračuje Půta.
Půta připustil, že trasa může doznat dílčích změn. „Společně s Ministerstvem dopravy (MD) jsme navíc objednali posouzení trasy a jejich variant nezávislým krajinářem. Zároveň jsme připraveni financovat prověření tunelu kolem sídliště Přepeřská v Turnově. Podobná stavba se staví na století, a všechny otázky a pochybnosti je tak potřeba vypořádat,“ uvedl.
Smysl podle něj nedává ani vést silnici oklikou přes Mnichovo Hradiště. „Auta dají vždy přednost nejkratší trase z Jičína do Turnova, tedy po stávající silnici, která prochází celou řadou obcí. Návrh řešit věc obchvaty těchto obcí, je tedy jen výkřikem do tmy. Jedinou variantou, která tak skutečně uleví obyvatelům a celému území od Turnova až do Hradce Králové, je trasa představená MD. A naším úkolem je snažit se o její co nejmenší zásah do krajiny a okolí,“ dodal.
„Obyvatelé Libereckého kraje novou silnici mezi Turnovem a Jičínem potřebují. Řeší totiž hned několik problémů. Jak obchvat Turnova a všech obcí, kudy prochází současná silnice, tak i napojení Semil, Jilemnice a Lomnice nad Popelkou na Turnov, zbytek našeho kraje i celé České republiky,“ uzavřel hejtman.