Kampaň se zaměřuje na situace, kde kolize hrozí nejvíce – zejména při nedání přednosti při křížení hlavní a vedlejší silnice, při odbočování vlevo, nebo při změně jízdního pruhu bez kontroly mrtvého úhlu a zrcátek. Podle organizátorů má vést k vědomé změně chování za volantem, aby řidiči nejen „viděli“ motorku, ale také s její přítomností aktivně počítali.
Do projektu se zapojili tři ambasadoři, kteří mají s následky dopravních nehod bohaté zkušenosti: dopravní psycholog Pavel Řezáč, záchranářka Veronika Oslzlá a dopravní policista Jan Straka.
„Celkový počet úmrtí a těžkých zranění na českých silnicích se daří v posledních letech úspěšně snižovat. Motocyklisté jsou ale skupina, u které pozitivní trend bohužel neplatí. Proto jsme se letos na bezpečnost motocyklistů zaměřili. Projekt „Hele, motorka” je součástí této strategie. Věřím, že právě takto koncipované kampaně založené na datech, výzkumech a kreativním provedení skutečně pomohou snížit počty těžkých zranění a zachránit lidské životy,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.
Inspirací byly závěry britských neuropsychologů z Univerzity v Nottinghamu o tzv. SMIDSY efektu („Sorry Mate, I Didn’t See You“), kdy řidič motorku nezaregistruje, přestože se jejím směrem podíval. Lidský mozek má tendenci přehlížet menší, nezvyklé objekty, mezi které motocykly patří. „Jako dopravní policista a zároveň motorkář vím, že motorka může být ve zlomku vteřiny tam, kde ji před chvílí nebylo vidět. Proto je nesmírně důležité, aby si řidiči osvojili vědomou kontrolu provozu nejen zrakem, ale i hlavou,“ připomíná plk. Jan Straka.
Čísla mluví jasně – téměř 40 % nehod motorkářů způsobí řidič auta a ve třech čtvrtinách případů to končí zraněním nebo smrtí jezdce. „Motocyklisté jsou ostatními řidiči často přehlíženi, nejčastěji kvůli špatnému odhadu nebo celkové nepozornosti za volantem, což chceme touto kampaní změnit. Velmi dobře funguje jednoduchý trik — kdykoli za jízdy vidíte motorku, řekněte si nahlas: ‚Hele, motorka!‘ Pomáhá to mozku ji opravdu zaregistrovat,“ vysvětluje Tomáš Neřold z BESIPu.
Počet motorek v Česku přitom každoročně roste zhruba o 25 tisíc. Riziko vážného zranění je u jejich řidičů 16–20× vyšší než u řidičů aut a představují až pětinu všech těžce zraněných. „Motorkář není rival, ale rovnocenný účastník provozu, který má právo na bezpečnou jízdu. Bohužel řidiči aut mnohdy selhávají při jeho detekci. Pokud bychom dokázali přenést vnímání motorkářů i na řidiče, kteří sami na motorce nikdy neseděli, předešli bychom mnoha tragédiím,“ říká Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven.
Tvůrci se záměrně vyhnuli moralizování a strašení. Využívají principy neurovědy a netradiční formy komunikace – například vizuály inspirované Rorschachovým testem a testem barvosleposti, které po rozpoznání motorky vybízejí k vyslovení hesla „Hele, motorka!“. Kampaň běží od května v televizi, rádiu i na ulicích, a zapojily se do ní i známé osobnosti jako TMBK nebo zpěvačka Marta Jandová. V Praze byla navíc vybraná místa s nejvyšší frekvencí motocyklů označena 362 balónky se stejným sloganem – přesně tolik motorkářů zemřelo na českých silnicích za posledních pět let. Od léta ji doplnily televizní spoty, ve kterých ambasadoři ukážou nejrizikovější situace na silnici.
Zdroj: ministr dopravy Martin Kupka, Tomáš Neřold z BESIPu, Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven, plk. Jan Straka
Související články