Na sobotu 27. září chystá Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) ve spolupráci s Klubem přátel MHD rozlučkovou jízdu tramvají typu Astra. V letech 1998 a 1999 pořídil olomoucký dopravní podnik celkem čtyři tramvaje, kvůli kterým bylo potřeba měnit i dílenské zázemí – elektrická výzbroj tramvají je totiž umístěná na střeše vozidla.
Po více než čtvrt století pojedou v září tramvaje Astra ulicemi hanácké metropole naposledy. Nízkopodlažní celoprůchozí vozy sice nejsou nejstaršími v olomoucké tramvajové flotile, ale podnik se dlouhodobě potýká s obtížemi při jejich servisování. „Důvodem vyřazení vozů je dlouhodobá nedostupnost náhradních dílů způsobená krachem dodavatele klíčových komponent. K vyřazení těchto vozů už došlo i v dalších dopravních podnicích v ČR, někde ještě zůstávají,“ vysvětlila mluvčí DPMO Anna Sýkorová.
Sobotní rozlučková událost začíná ve 14:15 na občasné zastávce v Sokolské ulici v centru Olomouce, odkud vyrazí na jízdu přes značnou část tramvajové sítě ve městě. Přeprava tramvají Astra bude při akci zdarma, v plánu je i možnost focení vozu na konečných zastávkách v Neředíně, na Nové Ulici a v Pavlovičkách. Celou trasu by měla tramvaj absolvovat během přibližně dvou hodin, v 16:20 dorazí opět do Sokolské ulice. Podrobný harmonogram je k dispozici na webu dopravního podniku.
Tramvaje Astra s evidenčním číslem 201 a 202 už podnik nechal odvézt v úvodu září k likvidaci. Podobný osud pak potká i zbylé soupravy. „Vozy 203 a 204 budou vyřazeny z vozového parku v úterý 30.9. a poté se začne řešit jejich likvidace,“ podotkla mluvčí.
Dopravní podnik vyřazuje systémem kus za kus tramvaje díky projektu modernizace vozového parku. DPMO pořídilo devět moderních tramvají typu EVO1/o, které výrobce do Olomouce postupně dodává. „Nových tramvají máme v Olomouci nyní sedm, další vůz má dorazit začátkem října,“ upřesnila Anna Sýkorová. Kromě tramvají typu Astra redukuje dopravce také starší tramvaje typu T3 R.P.
Zajímavosti o tramvaji typu Astra
Výrobce: Škoda - Plzeň
Rok výroby: 1998-1999
Evidenční číslo: 201-204
Škoda 03T obchodní názvy Astra (asynchronní tramvaj), původně označována jako Škoda Inekon LTM 10.08) je česká tříčlánková nízkopodlažní tramvaj vyráběná společností Škoda.
Svoji premiéru měla roku 1998, prototypy se objevily již na přelomu let 1997 a 1998. Jedná se o jednosměrný čtyřnápravový motorový částečně nízkopodlažní tramvajový vůz skládající se ze tří článků, které jsou navzájem spojeny kloubem a krycím měchem. V pravé bočnici se nacházejí čtvery předsuvné dveře. Na střeše vozidla je umístěna elektrická výzbroj, která umožňuje rekuperaci při brzdění a u vozidla tak snižuje celkovou spotřebu energie. Trakční motory jsou asynchronní a spolu s napěťovým střídačem IGBT mají rovněž určitý podíl na snížené spotřebě energie oproti například odporové regulaci.
Prostřední článek tramvaje je nízkopodlažní, tvoří 50 % celé tramvaje. Celý vůz je průchozí, při jeho navrhování bylo myšleno i na osoby se sníženou schopností pohybu a kočárky. Pod dveřmi středního článku je umístěna výsuvná plošina.
Technické parametry
Rozchod: 1 435 mm
Délka (bez spřáhel): 20 090 mm
Šířka: 2 460 mm
Výška: 3 460 mm
Rozvor náprav: 1 880 mm
Průměr kol: 610 mm
Míst celkem: 132 osob
Míst k sezení: 42 osob
Míst k stání: 90 osob
Hmotnost prázdného vozu: 22 400 kg
Hmotnost max. obsazeného vozidla: 37 940 kg
Výkon motorů : 4x85 kW asynchronní (střídavý)
Elektrická výzbroj: střídavá s rekuperací – ELIN
Nejvyšší provozní rychlost: 70 km/h
Zdroj: dpmo.cz