Nedůvěru a rozpaky budí další kontroverzní krok Seznam.cz (majitel Ivo Lukačovič) v oblasti tzv. fact-checkingu. Na kontrolu politické reklamy před parlamentními volbami si zvolil kontroverzní neziskovku Demagog.cz, jejíž některé výroky v minulosti zaváněly manipulací nebo obtížnou prokazatelností (například ohledně alžírského boxera/boxerky Imane Khelifa). Co je podstatné, Demagog.cz není z hlediska financování zcela transparentní a nezávislý. Zapsaný spolek Demagog.cz ve své výroční zprávě z poslední doby z neznámých důvodů neuvádí své největší dárce, ani velikost jejich darů (viz zde). To platí minimálně pro VZ 2023, výročku za rok 2024 spolek doposud nezveřejnil. Na webu Demagoga je sice uveden jistý výčet financiérů, internetová stránka však na rozdíl od výroční zprávy nepodléhá zákonným náležitostem a požadavkům. Samotná výroční zpráva má v českém právu na rozdíl od údajů na webu povahu povinného výstupu a má právně závaznou podobu (požadavky z hlediska zákona o účetnictví atd.).
Je pravda, že Demagog.cz na webu uvádí svůj transparentní účet u Raiffeisenbank, řadu velkých příchozích částek, zejména ze zahraničí, nelze identifikovat. Každopádně, podle údajů na webu spolku lze dovodit, že neziskovka je financována společností Google (což je v souvislosti se Seznamem pikantní, vzhledem k žalobě Lukačovičovy firmy na Google), v letech 2020 až 2024 Meta Platforms (Facebook a Instagram), Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky (stojí za ním řada tuzemských oligarchů a podnikatelů, kteří sami investovali do médií), vládním programem Národní plán obnovy nebo Evropskou unií (viz malý obrázek dole).
Zejména peníze od EU znamenají, že z hlediska politické roviny se u Demagog.cz nedá mluvit o nezávislosti. A je to i v rozporu s tvrzením samotného spolku na domovském webu: "Demagog.cz není finančně ani jinak navázán na žádnou politickou stranu či politickou zájmovou skupinu." Evropská unie by se bezpochyby dala označit za politickou zájmovou entitu.
Spolupráce Seznam.cz s projektem Demagog.cz poběží od července minimálně do konce října s možností prodloužení. "Důvodem nového partnerství jsou nadcházející parlamentní volby a zvýšená poptávka po politické reklamě ze strany politických subjektů," tvrdí mluvčí Seznam.cz Aneta Kapuciánová. Kontroverzní Demagog tak bude moci přímo ovlivnit předvolební kampaň, běžící na Seznamu. "Seznam.cz dnes zveřejnil doplněné podmínky pro politickou reklamu. Kromě vlastního posouzení etičnosti reklamních kreativ si nově vyhrazuje i právo odmítnout reklamu, pokud tvrzení, se kterým inzerce pracuje, vyhodnotí projekt Demagog.cz na základě své metodiky jako nepravdivé nebo zavádějící," uvedla firma.
"Se znepokojením jsme sledovali pokusy o zasahování do férovosti voleb v Rumunsku či v Německu. Záleží nám na tom, aby naše služby nebyly zneužity v nekalé politické soutěži," vysvětluje uzavřenou spolupráce Peter Jančárik (foto), který má v Seznamu na starosti oblast tzv. dezinformací a moderace obsahu. Potom ovšem není jasné, proč Jančárik sáhnul pro neziskovce, financované Evropskou unií. I samotná Unie je totiž podezřívána z neoprávněného zasahování do voleb v národních státech (Slovensko, Rumunsko, Itálie atd.).
"Demagog.cz používá léty ověřenou, jasnou a transparentní metodiku hodnocení výroků politiků. Proto jsme se rozhodli finančně podpořit tento projekt v průběžném monitoringu předvolebních kampaní, a zároveň mít možnost s jeho zástupci konzultovat sporné kreativy, které by si u nás zadavatelé předvolebních kampaní chtěli objednat," tvrdí Jančárik.