Otázka tentokrát zněla: Nová Pastýřská dokončena. Pomůže se zklidněním centra od automobilové dopravy?
Odpovědi řadíme podle času, kdy byly do redakce doručeny.
Jaroslava Kašparová (ANO)
Přestože přínosy jsou patrné, změna nemusí vyhovovat všem. Část obyvatel a řidičů upozorňuje, že nové dopravní uspořádání může prodloužit dojezdové časy nebo zkomplikovat každodenní přesuny po městě. Někteří se obávají i toho, že omezení průjezdu centrem povede k větší zátěži v okolních ulicích. Dopady této úpravy se tak budou pravděpodobně vyvíjet postupně a vyžádají si další sledování i případné úpravy podle potřeb veřejnosti.
Další obavou je blížící se zima. Pokud napadne větší množství sněhu, může být nová dopravní situace pro řidiče problematičtější. Úseky, které nyní odvádějí část provozu, mohou být v zimních měsících hůře sjízdné nebo se na nich budou tvořit kolony při pomalejším průjezdu. Rovněž bude klíčové, jak rychle a kvalitně bude probíhat zimní údržba. Teprve první zimní sezona ukáže, zda je současné řešení vhodné pro Liberec.
Jindřich Felcman (Liberec otevřený lidem)
Nová Pastýřská ke zklidnění dopravy v centru Liberce sama o sobě moc nepomůže. Průjezd přes Šaldovo náměstí bude i po jejím vybudování pro většinu tranzitujících aut kratší, většina řidičů ho budou i nadále upřednostňovat. Aby se doprava v centru zklidnila, je potřeba přesměrování tranzitu na tzv. "vnitřní městský okruh" dotáhnout. Tedy průjezd přes Šaldovo náměstí (dnes spíše Šaldovu křižovatku) omezit a auta na vnitřní městský okruh (Nová Pastýřská - Durychova - Vítězná - Klášterní - Jablonecká) povinně přesměrovat. Toto řešení je již připravené, propočítané a schválené v městském Plánu udržitelné mobility. Jeho dotažení by z Šaldova náměstí a přilehlých ulic vytvořilo - namísto začouzené křižovatky - moderní, bezpečný a příjemný centrální prostor města. Jezdily by zde jen autobusy, sanitky a obsluha domů, celý prostor by se uvolnil a vyčistil.
Pochopitelně že před tím je nutné dokončit rekonstrukci Vítězné. Pak to ovšem bude vyžadovat velkou politickou odvahu takovou dopravní revoluci provést. Z dosavadních vyjádření a kroků koaličních politiků ale tuto odvahu necítím. Bude tak potřeba, aby si o takové řešení řekli občané města příští rok v komunálních volbách.
Martin Hoza (ODS)
Samotné otevření Nové Pastýřské ke zklidnění centra od dopravy nepomůže. K tomu by bylo potřeba, aby byly dokončeny návazné dopravní stavby. A jakmile si řidiči zvyknou na možnost použít Novou Pastýřskou, tak se kapacitní dopravní problém přenese z průtahu ulic Sokolská-Husova na ulici Vítěznou-Husova, která již tak byla před stávající rekonstrukcí na své kapacitní hranici.
Svatopluk Holata (SPD)
Nedávno dokončená investiční akce Statutárního města Liberec označovaná jako Nová Pastýřská začala vznikat před víc jak 35 lety. Její šířkové uspořádání neodpovídá dnešním potřebám. Pokud vezmeme v úvahu její avizovaný úkol, nahradit vyloučený provoz v Rumjancevově ulici a spočítáme objízdné trasy, zjistíme, že vozidla v provozu budou delší dobu a tak opticky na jednom sčítacím místě může dojít k poklesu intenzity dopravy, na dalších místech ovšem počet projíždějících aut vzroste.
Liberci chybí kapacitní komunikace a křižovatky. S ohledem na platný Územní plán, který počítá s rozvojem našeho města až na 120 resp. 150 tisíc obyvatel, lze do budoucna předpokládat navýšení jak statické dopravy, tak i dynamické (auta v jízdě). Co říká Plán udržitelné městské mobility? Toť otázka na současné vedení města, které s odvahou sobě vlastní realizovalo starý projekt bez aktualizace zahrnutí dnešních a budoucích potřeb. Že by pod vlivem Bruselu? Green Dealu? Budeme více chodit pěšky a jezdit na kolech v našem podhorském městě, abychom zklidnili dopravu? V realizovaných dílčích řešeních vidím rozpory, které nevedou ke zkvalitnění života našich občanů.
Jak říká SPD již delší dobu. Liberci chybí peníze a schopní lidé.
Lukáš Hájek (Starostové pro LK)
Krátká odpověď je ano. Skutečně viditelné zklidnění centra Liberce ale vyžaduje ještě několik kroků.
Postup stanovuje Plán udržitelné městské mobility a v něm je Nová Pastýřská součástí tzv. vnitřního městského okruhu. Ten odsud povede ulicemi Durychova, Vítězná, Klášterní, Jablonecká, Na Bídě, Dr. Milady Horákové, Košická, přes I/35, Novou Žitavskou a zpět na Sokolskou a Novou Pastýřskou. Díky okruhu tak už řidiči nebudou muset projíždět centrem města.
Aby ale okruh začal v blízkosti centra fungovat, potřebuje ještě pár vylepšení. Už nyní se rekonstruuje ulice Vítězná. Příští rok se umístí semafory na oba konce Nové Pastýřské. A pak je třeba navýšit kapacitu křižovatek u kláštera a bývalé Textilany. Následně by mělo dojít k uzavření Šaldova náměstí ze Sokolské ulice. Právě tak to totiž předpokládá zmíněná městská strategie založená na pečlivém modelování dopravy.
A proč toto vše? Liberec nutně potřebuje centru města ulevit, ztělesněním všech problémů je přitom právě Šaldovo náměstí. Tato nejvytíženější městská křižovatka totiž přináší řidičům zbytečná zdržení a nervy v kolonách, zpoždění nabírají auta i autobusy, místem se prodírají sanitky, chodcům trvá dlouhé minuty přejít z jedné strany na druhou. Přesunout dopravu právě třeba z Šalďáku na městský okruh proto uleví úplně všem.
Jan Hruška (Piráti)
Liberec je jedno z mála krajských měst, kde hlavní dopravní tepna vede absolutním centrem města kolem historické radnice a divadla. Je zřejmé, že více aut už se do centra města nevejde. Proto je nutné pokračovat v budování tzv. vnitřního okruhu Pastýřská – Husova – Jablonecká, aby vznikla dopravní alternativa. Teď je potřeba primárně dokončit Vítěznou a křižovatky na obou stranách Nové Pastýřské, aby bylo možné do této ulice bezpečně a pohodlně vjíždět.
Dopravní model, který si město nechalo zpracovat, jasně ukazuje, že pak může nastat postupná proměna centra Liberce. První krok je zklidnění Tržního náměstí směr do Rumjancevovy ulice, která bude jen pro místní a hromadnou dopravu. Postupné zklidnění centra, dle plánu, který schválilo zastupitelstvo, bude znamenat i velkou výhru pro MHD. Autobusy nebudou stát v kolonách a projedou centrum na čas. Tím se výrazně posílí spolehlivost a kapacita MHD.
Moderní města, která našla odvahu řešit dopravní situaci, vzkvétají. A nemusíme chodit daleko. Třeba v Pardubicích přetvořili kdysi rušnou a špinavou Třídu Míru ve významnou pěší zónu, která se stala skutečným srdcem města plným předzahrádek a korzujících lidí. Bylo by krásné třeba rozšířit vánoční trhy na Sokolské náměstí, které je aktuálně pouhé parkoviště nebo proměnit křižovatku mezi ikonickou radnicí, divadlem a hlavní poštou v živý prostor.