Olomoučtí radní tento týden projednávali vyhodnocení úprav dopravního režimu v pěší zóně na Horním náměstí. Od 1. prosince mohou jezdit taxíky do vymezené oblasti v samotném centru města od 18 do 11 hodiny, dříve mohli zónou projíždět celý den. Zásobování mohlo dopoledne na náměstí do 10 hodin, nyní pouze do 9. hodiny.
„Omezení zásobování a dopravy na náměstí velmi přispělo ke zklidnění dopravní situace. Náměstí se stalo opět pěší zónou. Lidé chodí velmi poklidně i po komunikacích, nemají strach z toho, že je může srazit auto. Vyhodnocovali jsme i stížnosti, které jsme z počátku zaznamenávali od provozovatelů restaurací, obchodů i některých občanů, postupně se ale výhrady snížily až vymizely. Lidé se přizpůsobili nové situaci,“ komentovala náměstkyně olomouckého primátora pro oblast dopravy Miroslava Ferancová (ANO). „Emoce nakonec opadly a všichni se s tím srovnali, domluvili se i s dodavatelskými službami, které zaváží zboží. Taxi služby si velmi pružně našly místa, kde mohou lidé z pěší zóny nastoupit. Ve večerních hodinách, kdy lidé jedou třeba z divadla nebo restaurací, tak už taxíky zase mohou na náměstí,“ dodala.
Dodržování stanovených pravidel podle zástupců radnice důsledněji hlídají strážníci. „Městská policie tam i dnes velmi zvýšila svou činnost, budou dohlížet i na to, aby se Horní náměstí nestalo zase zónou, kudu si budou taxíky nebo různé rozvážkové služby zkracovat cestu. Aby tam zkrátka jezdily jen v případě, že tam v určeném čase vezou zákazníka nebo objednávku. Když ale někdo stojí v zóně ještě v 9:15, tak mu nedávají hned pokutu, ale upozorní ho, že už by měl náměstí opustit a tak dále. Funguje to v této přívětivější formě,“ podotkla Ferancová.
Na podzim 2021 došlo ke změně vedení dopravy ve dvou souběžných jednosměrných ulicích Ostružnická a Ztracená, které slouží u Horního náměstí i jako komunikace pro příjezd a výjezd. V posledních letech radnice zavedla variantu, při které se řidičům mírně zkomplikovala jízda tím, že nemohli jet rovně od Pavelčákovy ulice přes náměstí do Ztracené, ale museli zatočit před kašnou a poté pokračovat pro opuštění náměstí do Ostružnické ulice. „Tuto úpravu jsme také vyhodnotili. Obě dvě řešení mají své výhody a nevýhody. V minulosti, když byl výjezd Ztracenou ulicí, tak to vedlo k tomu, že taxi služby si přes centrum města zkracovaly cestu a projížděly rovně přes náměstí a i celkem rychle. Proto se ulice prohodily, aby museli obkroužit radnici a neměli řidiči tak přímou cestu,“ vysvětlila primátorova náměstkyně.
K možnosti navrácení přímého průjezdu podle ní přispívá změna časového režimu, který provoz na náměstí přes den zklidnil a také další argument v podobě snížení zátěže na cennou historickou dlažbu mezi budovou radnice a Caesarovou kašnou.
„Projednávaly se možnosti omezení vjezdu těžké techniky v podobě vozů pro svoz odpadu nebo například nákladních aut s pivem a podobně. Uvažovala se možnost, jak by se zamezil těmto vozidlům na Horní náměstí, ale ukázalo se, že technické služby nemají auta s menší tonáží a s potřebnou technikou pro nadzvedávání a vysypávání kontejnerů se ani taková nevyrábějí. I pro ochranu dlažby je tedy dobré, že výjezd bude opět ulicí Ztracenou. Tím se sníží počet aut, která budou po dlažbě mezi kašnou a radnicí projíždět. Navíc v tomto prostoru bývají často umístěné různé tematické výstavy s informačními panely,“ upozornila Miroslava Ferancová.
Ta doplnila, že další možné změny v pěší zóně v centru Olomouce zatím vedení město neprojednávalo, k prohození jednosměrek by mělo dojít na podzim. „Přesný termín zatím nemáme, budeme muset požádat dopravní inspektorát o změnu značení. Proces trvá obvykle asi dva měsíce, k otočení jednosměrek by mohlo dojít v říjnu nebo v listopadu,“ uzavřela náměstkyně Ferancová.