Je čtvrtek večer, téměř úspěšný konec týdne, kdy většina lidí míří z práce nebo školy domů, někteří vyrážejí za rodinou, jiní na víkendový výlet. V klíně notebook, v ruce káva z nádražního automatu, ve sluchátkách podcast, nebo jen tichý výdech po náročném dni. Jenže dnes to nevyšlo. Místo klidné jízdy se páteční večer proměnil v cestu plnou strachu, nejistoty a nepříjemných překvapení.
Republiku zasáhly silné bouřky, které si vyžádaly nejen rozbité stromy a výpadky elektřiny, ale také kolaps železniční dopravy. Cestující zůstali uvěznění ve vlacích – bez proudu, bez informací a často i bez jídla a pití. Dle varování meteorologů byly opět bouřky nejsilnější na jihovýchodě Čech, ale také na jižní Moravě, především v okolo Brna a okolí.
Bouřka vyřadila z provozu několik vlaků
Podle hlášení Správy železnic a sledování portálu DATEL došlo během večera k několika závažným událostem, kvůli kterým byl přerušen provoz na několika důležitých železničních úsecích. Spadlý strom blokoval trať například mezi Lukavicí a Zábřehem na Moravě, mezi Brnem-Židenicemi a Černovicemi, dále na úseku Zlín střed – Lípa nad Dřevnicí, Chřibská – Jedlová nebo Bohdíkov – Hanušovice.
„Najednou blesk a rána. Vlak se zastavil a uvnitř všechno zhaslo. Nešlo světlo, nešla klimatizace, ticho. Jen občas blesk venku osvítil les, u kterého jsme stáli,“ popsala pro Život cestovatele paní Ivana, která jela večerním spojem z Olomouce. Ve všech těchto případech zasáhl do provozu pád stromu, zřejmě v důsledku silného větru nebo přímého úderu blesku.
Správa železnic uvedla, že překážky se odstraňují, ale opravy mohou trvat hodiny – a některé spoje tak nabírají dramatická zpoždění. Na příkladu večerních spojů je vidět, že šlo o mimořádně rozsáhlý problém. Například na nádraží v Ústí nad Orlicí měl spoj do Prahy zpoždění 110 minut, do Bohumína 57 minut.
Ve vlaku nebyla elektřina, lidem byla zima
Na pražském hlavním nádraží se situace ještě více vyhrotila – spoj z Varšavy dorazil se zpožděním 185 minut, vlaky z Púchova a Linze hlásily ztrátu 110 a 65 minut „Stojíme už přes hodinu mezi dvěma stanicemi. Ani slovo z rozhlasu, žádný průvodčí. Je tu dusno, pití už není, lidi jsou nervózní,“ napsal nám čtenář Tomáš z vlaku mířícího z Ostravy.
Zpoždění by možná nebylo tak dramatické, kdyby bylo možné čekat v pohodlí a bezpečí. Jenže v mnoha vlacích vypadla elektřina a s ní světla, klimatizace i funkční toalety. Některé vlaky zůstaly stát uprostřed polí, daleko od nádraží, signálu nebo jakékoliv civilizace.
„Cítili jsme se jako ve filmu. Blesky venku, uvnitř tma, a nikde nikdo. Když jsme se ptali průvodčího, jen pokrčil rameny. Říkal, že neví víc než my,“ popsala redakci studentka Aneta, která cestovala z Brna do Prahy.
Jaká máte práva na odškodnění
Jiní si stěžovali, že vlak nebyl dostatečně zásoben. „Už nebylo jídlo, nebylo pití. Chtěl jsem si něco koupit, ale paní z občerstvení jen řekla, že už je všechno pryč. Přitom jsme měli být v cíli v devět, a teď je skoro půlnoc,“ dodává další cestující. Zákon naštěstí pamatuje i na tyto situace. Pokud dojde ke zpoždění vlaku nad 60 minut, mají cestující nárok na částečné vrácení jízdného.
Výše odškodnění se liší podle délky zpoždění a typu jízdenky, ale v zásadě platí:
- zpoždění 60–119 minut = 25 % jízdného zpět
- zpoždění 120 minut a více = 50 % jízdného zpět
Cestující si mohou o kompenzaci zažádat buď online přes web dopravce, nebo přímo na pokladně. Je však potřeba uschovat jízdenku, případně doložit digitální verzi. Z dnešního večera se stala noční můra pro stovky lidí. Z plánované cesty se stal boj s únavou, nejistotou a nevyzpytatelným počasím. I když šlo o živelní událost, mnozí si stěžují spíše na nedostatek informací než na samotné zpoždění.