Critterz, film poháněný umělou inteligencí, má dokázat, že obsah lze vytvářet rychleji, levněji a kreativněji, aniž by nahradil člověka.
Všichni jsme věděli, že tento okamžik přijde. Kromě více či méně kontroverzního využívání nástrojů umělé inteligence k vytváření titulků, vizuálních efektů nebo dokonce debat o tom, zda by studia měla nahradit herce a scenáristy, otevřela společnost OpenAI krok razantním způsobem: její první hollywoodská premiéra je již realitou. Americká společnost oznámila výrobu animovaného filmu Critterz, vytvořeného z velké části pomocí umělé inteligence, který má dokázat, že filmovou tvorbu lze dělat rychleji a levněji než tradičními metodami.
Critterz: od krátkého filmu k ambicióznímu experimentu
Informaci exkluzivně přinesl deník The Wall Street Journal, což dodává tomuto projektu, který slibuje změnit podobu filmového průmyslu, ještě větší relevanci. Critterz je dítětem kreativního specialisty OpenAI Chada Nelsona, který před třemi lety začal kreslit postavičky s DALL-E pro krátký film. Dnes se projekt vyvinul z krátkého filmu, který sloužil téměř jako technická ukázka, v celovečerní film produkovaný společnostmi Vertigo Films v Londýně a Native Foreign v Los Angeles se záměrem premiéry na filmovém festivalu v Cannes v roce 2026. Film sleduje lesní bytosti, jejichž poklidný život naruší cizinec, který se vydává na nečekané dobrodružství.

Zdroj: Youtube.com
Nejpřekvapivější je jeho zrychlená výroba: zatímco tradiční animovaný film by se natáčel zhruba tři roky, tým OpenAI očekává, že bude hotový za pouhých devět měsíců s rozpočtem necelých 30 milionů dolarů (asi 622 milionů korun). Pro představu, to je zlomek obvyklých nákladů na velké studiové animované filmy. Podle zprávy společnosti Statista mohou velké studiové animované filmy stát 100 až 200 milionů dolarů (asi 2-4 miliardy korun).
Ačkoli je jádrem projektu umělá inteligence, vedoucí projektu zdůrazňují, že přístup Critterz nenahrazuje člověka, ale vylepšuje ho. Profesionální umělci vytvářejí prvotní návrhy, které jsou následně interpretovány a rozšířeny nástroji OpenAI, včetně GPT-5 a Sora, který umožňuje vizualizaci scén z textových popisů. Lidští herci také propůjčí postavám své hlasy, což zajistí, že si obsah zachová umělecký a emocionální nádech, který může poskytnout pouze lidský talent. Scénář, který napsali členové peruánského týmu Paddingtona, posiluje záměr společnosti OpenAI ukázat, jak může umělá inteligence spolupracovat s lidskou kreativitou, aniž by ji nahradila, čímž se Critterz stává praktickou laboratoří toho, jak lze technologie integrovat do Hollywoodu.
Hollywood čelí riskantnímu experimentu
Projekt není bez rizika. Průmysl se v souvislosti s AI nachází v choulostivé situaci, kdy dochází k právním sporům mezi giganty, jako jsou Disney, Universal a Warner Bros. Discovery, proti společnostem zabývajícím se AI kvůli údajnému porušování autorských práv. Sázka společnosti OpenAI je strategická: pokud Critterz uspěje, mohl by přesvědčit váhavá studia, že umělá inteligence může urychlit procesy a snížit náklady, aniž by byla ohrožena kvalita obsahu. James Richardson, spoluzakladatel společnosti Vertigo Films, to shrnul výstižně:
„Nikdy jsem nebyl v situaci, kdy bychom začali natáčet film a já netušil, co se stane. Je to obrovský a velmi ambiciózní experiment.“
Pohled do budoucnosti kinematografie
Kromě zvědavosti, kterou jeho návrh vyvolal, poslouží Critterz jako testovací případ pro filmový průmysl. Pokud se osvědčí, mohl by otevřít dveře novému produkčnímu modelu, v němž budou umělá inteligence a lidé pracovat ruku v ruce, což urychlí časový harmonogram, sníží náklady a především demokratizuje přístup k filmové tvorbě. OpenAI vyslala jasný signál: umělá inteligence je tu nejen proto, aby pomáhala, ale je připravena udělat definitivní krok do Hollywoodu, a Critterz je jen začátek.
Tento projekt by navíc mohl vytvořit precedens v oblasti nakládání s autorskými právy k filmům. Spolupráce lidí a umělé inteligence při tvorbě obsahu vyvolává otázky týkající se duševního vlastnictví a způsobu připisování tvůrčích zásluh. Podle článku časopisu Forbes jsou tyto právní otázky stále aktuálnější s tím, jak se umělá inteligence začleňuje do kreativních odvětví.