„Město zvládlo připravit a vyhodnotit soutěž ve velmi krátkém čase a oproti původnímu předpokladu se mu podařilo snížit i částku, za kterou má být projekt zpracován. Celkově nesmí překročit částku 25 milionů a 700 tisíc korun bez DPH,“ říká mluvčí liberecké radnice Tomáš Tesař.
„Od teď do 3 měsíců máme od projektantů dostat podklady pro stavební povolení. Následně se musí projednat takzvaná EIA, což je vliv stavby na životní prostředí a po vydání souhlasu bychom měli nejpozději do 110 dnů obdržet dokumentaci, na základě níž bude možné soutěžit dodavatele nové lanovky. Od začátku děláme maximum pro to, aby nová lanovka vznikla a mohla začít sloužit veřejnosti co nejdříve,“ uvádí primátor Liberce Jaroslav Zámečník (Starostové pro Liberecký kraj).
Předpokládanou dobu výstavby budoucí nové lanovky odhaduje město na dvě stavební sezony.
SIAL architekti a inženýři je mezinárodně známá česká architektonická kancelář s dlouhou tradicí a zkušenostmi v oboru. Vznikla v roce 1991 jako přímý nástupce studia SIAL, založeného v roce 1968 původně architektem Karlem Hubáčkem, který je také autorem horského hotelu a vysílače Ještěd, za který v roce 1969 obdržel prestižní Perretovu cenu.
„Jsem rád, že jsme uspěli, protože výběrové řízení bylo velmi náročné a složité. Jedna z činností, které se náš ateliér dlouhodobě věnuje, je projektování lanovek. Máme s tím zkušenosti nejen po celé ČR, ale i na Slovensku. Zároveň nezastírám, že k Ještědu máme velmi osobní vztah. Už proto, že zakladatelem našeho ateliéru přímo v Liberci byl autor legendárního hotelu a vysílače Karel Hubáček,“ říká Zdeněk Dřevěný z libereckého ateliéru SIAL architekti a inženýři.
Společnost Valbek je liberecká projekční kancelář, založená v roce 1990, která se profiluje zejména v oblasti liniových staveb. Kromě ČR působí například na Slovensku, ve Švédsku nebo na Ukrajině.
Liberec má od konce letošního dubna jasno i v tom, jak by měla nová lanovka na Ještěd vypadat. Technické řešení počítá s jednou velkou kabinou na dvou lanech. Její podobu navrhlo studio Anna Marešová designers.
„Práci designérky Anny Marešové a jejího týmu považuji za fantastickou a jsem z ní nadšený. Věřím, že ´naživo´ bude lanovka ještě atraktivnější. A že si ji oblíbí jak místní, tak turisté,“ podotýká primátor Liberce.
Podle předběžné ekonomické analýzy z roku 2024 si vybudování nové lanovky vyžádá investici 360 až 440 milionů korun. Autoři studie předpokládají, že v prvních letech po zprovoznění by měla přepravit až půl milionu cestujících ročně. Původní kabinová lanovka dokázala před tragickou nehodou v říjnu 2021 přepravit za dvanáct měsíců zhruba čtvrt milionu lidí.
Finální návrh budoucí lanovky odkazuje na nadčasovost hotelu a vysílače Ještěd. Design a celková podoba kabiny má podle autorky Anny Marešové evokovat přistávající UFO. Inspiraci při práci našla v české sci-fi tvorbě, například ve filmu Zítra vstanu a opařím se čajem s úžasnou výpravou od Theodora Pištěka.

„Logicky nás při navrhování lanovky inspirovala také ikonická architektura budovy hotelu a vysílače Ještěd. Naše lanovka je minimalistická, praktická a technologicky vyspělá. Navrhli jsme do ní i malý průhled v podlaze, a právě díky němu nás napadl jemný, hravý detail se světlem, který odkazuje na české sci-fi z 60. a 70. let. Ve výsledku nám jde ale o jediné – aby si lidé lanovku oblíbili, aby pro ně každá jízda byla příjemným a výjimečným zážitkem. Upřímně se těším, až se návrh začne proměňovat ve skutečnost,“ uvedla letos v dubnu po prezentaci svého návrhu designérka Anna Marešová.