Nehoda se stala v 07:43 ráno a ani zkušený strojvedoucí Pendolina neměl šanci jí zabránit. Překážku na trati uviděl v okamžiku, kdy vyjel v rychlosti 160 kilometrů za hodinu z mírného pravého oblouku, kamion byl od něj jen několik desítek metrů. Zkušený strojvedoucí ještě stačil spustit rychlobrzdu a pokusil se utéct do bezpečí dál v lokomotivě. O pár vteřin později přišel náraz do návěsu plného ocelových plechů, naplno brzdící vlak jel v tu chvíli 142 kilometrů v hodině.
Poničené Pendolino tlačící trosky kamionu zastavilo až po půl kilometru v prostoru nádraží ve Studénce. Na místě zahynuli dva lidé, třetí oběť pak podlehla zraněním v nemocnici. Zranění utrpělo 25 lidí, mezi nimi pět železničářů ze stanice, tři lidé byli zraněni velmi vážně. Mezi nimi i šedesátiletý strojvedoucí Jan Černý, kterému prudký náraz zlomil pánev, rozdrtil obratel a porušil míchu. Po nehodě bojoval o život, přišel nejprve o levou, později i o pravou nohu.
Viník nehody vyvázl bez zranění
Naopak polský řidič kamionu Slawomir Sondaj, který nehodu způsobil, vyvázl bez zranění. V okamžiku nárazu stál tahač mimo kolej, po které se blížilo Pendolino, a přestože mohutná rána z automobilu odtrhla kabinu, ta zůstala prakticky nepoškozená a šokovaný řidič z ní sám vystoupil. Po nehodě skončil Sondaj ve vazbě a později byl obviněn z obecného ohrožení z nedbalosti. V únoru 2016 mu soud vyměřil osm a půl roku vězení. Obžalovaný i žalobce se ještě v jednací síni vzdali práva na odvolání.
Pozdvižení přitom vzbudil způsob, jakým se profesionální řidič bránil. Tvrdil totiž, že vjezd na koleje mu umožňovaly zvednuté závory. To, že už půl minuty blikala červená světla, nepovažoval za důvod zastavit. Soud ale jeho obhajobu odmítl a konstatoval, že se Sondaj dopustil hrubé řidičské chyby. Soudce také uvedl, že obžalovaný vůbec neměl mít řidičský průkaz. Reagoval tak na fakt, že se Polák za poslední dva roky dopustil na silnicích 16 přestupků a dopravních nehod.
Řidič náklaďáku: Přejezd měl špatné zabezpečení
Výši trestu pak ovlivnilo chování obžalovaného, který podle svých slov navíc světla na přejezdech nesledoval nikdy a řídil se výhradně závorami. „Přiznal, že na přejezd vjel, ale neuznává chybu. Tvrdí, že na vině je špatné zabezpečení přejezdu. To je naprosto absurdní tvrzení. Stejně jako u nás, tak i v Polsku platí, že když svítí červené světlo, není vjezd povolený," uvedl soudce po vynesení rozsudku, který řidiči stanovil nejen vysoký nepodmíněný trest, ale i desetiletý zákaz řízení.
Nehoda si kromě mrtvých a zraněných vyžádala i velké hmotné škody, které jen na vlaku přesáhly 200 milionů korun. Pojišťovna přitom Českým drahám vyplatila jen 34 milionů korun, což bylo maximální pojistné plnění za tahač kamionu. Čelní vůz soupravy byl při nehodě prakticky zničen a musel být vyroben znovu, zbylé vagóny vydržely i díky tomu, že nevykolejily. Oprava soupravy trvala více než tři roky, do provozu se Pendolino - jedno ze sedmi ve vozovém parku ČD - vrátilo v září 2018.
Tragická nehoda na přejezdu, kde řidiči červená světla nerespektují poměrně často (třeba v říjnu 2015 zde uvázl jiný kamion, jeho portugalský řidič ale včas zareagoval, těsně před příjezdem vlaku prorazil závoru a odjel), vyvolala debatu o výstavbě podjezdu. Stavba, která má přijít na 600 milionů korun, začala letos v březnu, hotovo má být za dva roky.