V roce 2024 bylo na celém světě vyrobeno přibližně 92 milionů vozidel. Továrny, jako je monstrum Hyundai v Ulsanu, vyrobí díky vysoce specifickému strojnímu vybavení jedno každých deset sekund. Jedním z používaných strojů jsou lisy, monstra jako Gigapress od Tesly, která umožňují tvarovat kov během několika sekund. Navzdory inovacím má však Toyota lis, který funguje již více než 60 let a který se zdráhá opustit. Ve skutečnosti je starší než samotná automobilka, kdy byla Toyota pouhým výrobcem tkalcovských stavů.
Lis Komatsu
Nyní je Toyota nejen jedním z tahounů průmyslu, ale také příkladem spolehlivosti a jedním z největších výrobců automobilů na světě. Je jednou z japonských ekonomických velmocí, ale před sto lety byla situace zcela jiná. Ve dvacátých letech minulého století byla společnost Toyoda (pojmenovaná podle příjmení svého zakladatele Sakichiho Toyody) firmou, která vyráběla tkalcovské stavy. Zajímavé je, že je tomu tak dodnes. Automatický tkalcovský stav Toyoda z roku 1924 byl považován za nejdokonalejší tkalcovský stav na světě a společnost viděla, že by se neměl tolik lišit od motoru, a tak se pustila do práce.
Vytvořili svůj první motor, také první automobil, a aby urychlili výrobu, koupili obrovský 700tunový lis od firmy Komatsu. Tento nákup se uskutečnil v roce 1934, kdy Toyota již podnikala v automobilovém průmyslu, ale tři roky před formálním založením společnosti Toyota Motor Corporation v roce 1937. Lis o hmotnosti 700 tun mohl pracovat s velkými karoseriemi, snadno tvarovat plechy a v prvních letech v závodě Honsha pomáhal pohánět podnikání kupředu.
Stroj na cestách
Masahiro Inoue, generální ředitel Toyoty pro Latinskou Ameriku a Karibik, poznamenal, že pro japonskou společnost bylo neuvěřitelné pořídit si před válkou tak velké zařízení, protože muselo být „neuvěřitelně drahé“. Podle Inoueho si nákup mohli dovolit díky penězům získaným z prodeje patentů Automatic Loom britské společnosti. Po celá desetiletí vyráběla společnost Komatsu Press některé z nejznámějších vozů Toyota, ale v roce 1962 se rozhodla otevřít svůj první závod mimo Japonsko.
Továrna se nacházela ve městě Sao Bernardo a potřebovala specializované stroje pro místní variantu modelu Land Cruiser, a proto se rozhodla, že lis Komatsu bude umístěn v novém závodě. Po 39 letech komplikované logistiky kvůli jeho velikosti a hmotnosti při přesunu do Brazílie se ukázalo, že lis veterána je pro stavbu Toyoty Bandeirante životně důležitý . Po ukončení výroby tohoto SUV v roce 2001 pokračoval v provozu a lisoval díly pro modely Corolla i Hilux.
Návrat domů
V listopadu 2023 byl závod v Sao Bernardo uzavřen, ale to neznamenalo zánik veteránského lisu. Toyota byla a stále je strojírenskou továrnou a nevím, zda to bylo z náklonnosti k lisu, nebo čistě z praktických důvodů, že oznámila jeho návrat do Japonska.

Zdroj: Youtube.com
Ve skutečnosti mu prý vzdali hold, protože jeho nový domov bude přesně tam, kde byl v továrně Honsha v těch letech, kdy pomáhal formovat auta i samotnou společnost. Prezident Akio Toyoda dal této „funkční konzervaci“ stroje zelenou, protože nepůjde o pouhý muzejní exponát: bude sloužit jak k výrobě náhradních dílů, tak k výcviku nových zaměstnanců továrny.
Technologická legenda
Po 90 let byl lis Komatsu klíčem k rozvoji Toyoty, a to jak pro to, co pomáhal vytvářet, tak pro to, že představoval první velké nasazení společnosti za jejími hranicemi. V tomto okamžiku je součástí ducha společnosti, ale také znamením toho, že pro určité velmi specifické úkoly nedokázal tento pilíř automobilového průmyslu předběhnout běh času ani vznik nových strojů.
Historie lisů Komatsu navíc připomíná, jak důležitá je ve strojírenství trvanlivost a kvalita. Ve světě, kde je plánované zastarávání běžnou záležitostí, je tento stroj důkazem toho, jak se investice do robustní technologie může vyplatit po celá desetiletí. Rozhodnutí společnosti Toyota pokračovat v používání tohoto lisu je nejen poctou jeho odkazu, ale také vyjádřením jejího závazku k udržitelnosti a efektivitě výroby.