Plug-in hybridy nabízejí dojezd na elektřinu mezi 20 a 50 kilometry, což je pro většinu městských cest dostatečné. Protože však mají i benzinový motor, mnoho řidičů je používá především jako konvenční hybridy, aniž by využili jejich elektrické schopnosti. To ve výsledku výrazně snižuje jejich účinnost a zvyšuje skutečné emise oproti tomu, co slibují výrobci.

Zdroj: Youtube.com
Kromě toho může mít nepravidelné nabíjení plug-in hybridních vozidel dlouhodobé důsledky pro výkonnost baterií a náklady na údržbu vozidla. Baterie, které nejsou pravidelně používány, mohou rychleji degradovat, což vede k nižší energetické účinnosti a potenciálně vyšším nákladům na výměnu.
Řešení společnosti Toyota
Výzkumný ústav Toyota vytvořil prototyp aplikace ChargeMinder, která využívá principy behaviorální vědy k úpravě nabíjecích návyků. Namísto neustálého bombardování oznámeními zasílá aplikace inteligentní upomínky ve správný čas a na správném místě, kdy je nejpravděpodobnější, že majitel své vozidlo zapojí, ale může na to zapomenout nebo být roztržitý.
Aplikace také zohledňuje kalendář uživatele a dopravní podmínky, aby navrhla nejvhodnější časy pro nabíjení vozidla. Kromě toho se integruje s navigačními systémy, aby řidiče nasměrovala k nejbližším nabíjecím stanicím a optimalizovala tak čas a pohodlí.
Aplikace integruje více než tucet intervencí založených na behaviorálním vědeckém výzkumu. Zahrnuje prvky gamifikace, jako jsou nabíjecí spurty, grafy pokroku a pozitivní posilující zprávy. Nabízí také vzdělávací obsah prostřednictvím kvízů, které učí, kdy je nabíjení vozidla nejekonomičtější a nejudržitelnější. To vše je navrženo tak, aby vytvořilo lešení mezi záměry řidiče a jeho skutečnými činy.
Gamifikace se snaží nejen motivovat k pravidelnému nabíjení, ale také podporovat komunitu uživatelů, kteří prostřednictvím aplikace sdílejí své úspěchy a tipy, čímž vytvářejí pocit sounáležitosti a přátelské soutěže.
Výsledky jsou slibné
Toyota testovala ChargeMinder ve dvou kontrolovaných pilotních studiích s přibližně 100 dobrovolníky na každém trhu. V USA řidiči plug-in hybridů, kteří obdrželi upozornění z aplikace, zvýšili počet nabíjení o 10 % ve srovnání se skupinou, která upozornění neobdržela. Kromě toho, jak uvádějí ve svých zprávách, se jejich spokojenost s vozidlem zvýšila o 16 procentních bodů na 100 %. V Japonsku, kde byla aplikace upravena tak, aby podporovala nabíjení v době nejvyšší produkce sluneční energie, změnili řidiči své chování o 59 %, čímž přidali téměř 30 minut nabíjení z obnovitelných zdrojů energie denně.

Zdroj: Youtube.com
Tyto výsledky odrážejí nejen změnu nabíjecích návyků, ale také pozitivní dopad na vnímání vozidla a udržitelnost životního prostředí. Podporou nabíjení v době špičkové výroby energie z obnovitelných zdrojů přispívá Toyota ke snížení uhlíkové stopy svých vozidel.
Iniciativa společnosti Toyota s nástrojem ChargeMinder nejen řeší praktický problém plug-in hybridů, ale také podporuje kulturní posun směrem k udržitelnější a uvědomělejší mobilitě. Až podobné technologie zavede více automobilek, mohli bychom být svědky výrazného posunu v tom, jak spotřebitelé komunikují se svými elektrickými a hybridními vozidly.