Zatímco se loučíme s érou elektrických snů, budoucnost mobility nově definuje vodíková technologie.
Průkopnickým krokem je závodní seriál Extreme H, který bude v roce 2025 poháněn vodíkem a který bude zahájen již letos. Ve spolupráci s Formulí 1 a FIA založil Extreme H technickou pracovní skupinu pro vodík. Cílem této spolupráce je prozkoumat potenciál závodních vozů poháněných vodou, které by mohly způsobit revoluci ve Formuli 1. Integrací vodíkových palivových článků do světa závodů hodlá Extreme H nově definovat udržitelné závodění a připravit tak půdu pro novou éru vysoce výkonného a ekologického motorsportu.

Zdroj: Youtube.com
Vodíkové palivové články jsou připraveny k jízdě
V návaznosti na úspěch modelu Extreme E, který představil elektrické off-roadové závody, je Extreme H připraven představit prvního závodníka na světě v motorsportu s vodíkovým pohonem. Tato iniciativa kombinuje nejmodernější technologii čisté energie se vzrušujícím vzrušením ze závodění. Podvozek poháněný vodíkem, vyvinutý ve spolupráci se společností Spark Racing Technology, v současné době prochází závěrečným testováním prototypu. Na rozdíl od tradičního nabíjení bateriemi využívají vozidla Extreme H vodíkové palivové články schopné generovat značný výkon. Prostřednictvím elektrochemické reakce se uskladněný plynný vodík přeměňuje na elektřinu, která se následně ukládá do 325kW akumulátoru. Ten pohání dvojitý elektromotor, který je schopen vyvinout hrubý výkon přibližně 400 kW, což zajišťuje vysokorychlostní výkon na závodní trati.
Svět závodů budoucnosti
Testování prototypů ukázalo, že vodíkové palivové články nabízejí čistší alternativu pro závodní dráhu. Aby se to potvrdilo, testují se vodíkové systémy v extrémních podmínkách, od spalujícího pouštního vedra až po mrazivý arktický mráz. Cílem těchto přísných testů je ukázat, že vodík má přednost před bateriově-elektrickou technologií a nabízí životaschopné řešení bez nutnosti zdlouhavých zastávek na doplnění paliva. Díky vozidlům poháněným vodíkem, jako je vodíková bestie za 2 miliony dolarů (v přepočtu asi 42,5 milionů korun), která překonává rychlost 220 km/h, je zřejmé, že vodíková technologie může překonat rychlostní bariéry a překonat očekávání, což může potenciálně změnit prostředí Formule 1.
Vodíková alternativa na závodní dráze Formule 1
Formule 1 dlouho spoléhala na spalovací motory a nyní zkoumá hybridní alternativy. Zařazení vodíkových palivových článků je v souladu se závazkem Formule 1 k udržitelnosti a výkonnosti. Jmenování technického ředitele Formule 1 Pata Symondse do pracovní skupiny pro vodík podtrhuje posun tohoto sportu směrem k udržitelným palivům, která slibují nulové emise a zároveň výjimečný výkon. Symonds zdůrazňuje důležitost řešení klimatických změn a spolupráce Formule 1 s Extreme H podtrhuje její odhodlání k dekarbonizované budoucnosti. Toto partnerství poskytuje cenné poznatky z testování v reálném světě a posiluje její poslání dosáhnout udržitelnější a efektivnější závodní budoucnosti.
Zatímco prototyp Extreme H prochází náročným testováním, svět motoristického sportu netrpělivě očekává jeho potenciální dopad na závodní dráhu i mimo ni. Zatímco někteří italští účastníci Formule 1 mohou zpochybňovat přechod na vodík, spolupráce mezi Formulí 1 a Extreme H má potenciál změnit budoucnost závodění. V době, kdy se loučíme s vodíkovým vozem Ferrari, by toto partnerství mohlo zahájit novou éru inovací a udržitelnosti v motoristickém sportu.