Zákazníci obchodů Lidl a Penny mají rádi slevy. A to až tak moc, že už se nikdo z nich pořádně nevyzná v reálné ceně zboží. Obchodníci často přistupují i k cílenému klamání zákazníků a dostávají za to každý rok pokuty. Nyní přichází nová legislativa, která chce takovému jednání zabránit a chránit tak české spotřebitele. Co máme od nového uvádění cen a slev očekávat a jaké kličky supermarkety dosud využívaly?
Sankce obchodním řetězcům za klamání zákazníků se ve 2. čtvrtletí 2025 pohybovaly v rozmezí od 15 000 Kč do 3 170 000 Kč.
Jak se slevami supermarkety pracovaly dosud Nutno dodat, že na slevy Češi extrémně slyší a vyhledávají je více než zboží bez slevy, i když může být kvalitnější a regionální. To je zásadní rozdíl mezi tuzemskými spotřebiteli a spotřebiteli v Rakousku, Německu nebo v Itálii. Zejména Němci jsou na slevy hákliví a takovému zboží spíše nedůvěřují. To ale na druhou stranu neznamená, že by tyto státy také neřešily potíže se zavádějícími cenovkami. Naposled to bylo právě Rakousko a jeho Ministerstvo sociálních věcí , které zažalovalo největší prodejce v zemi Billa, Spar, Hofer a Lidl za klamavé slevy.
Řetězce se díky slevové poptávce českých zákazníků přizpůsobily a do slevového hávu zařazují i výrobky za běžnou cenu. I když, co je to ta běžná a obvyklá cena? To neví nikdo a je jen interním označením každého řetězce pro tržní cenu, za kterou by bez slevy zákazníci výrobek měli koupit.
Čtěte také : Mechanici radí: tento motor ve Škodovce nikdy nekupujte. Zruinuje vás na opravách
Jak by to mělo být správně podle zákona ? Sleva by měla být vypočítána z nejnižší ceny za 30 dnů . Toto pravidlo přitom neplatí jen v Česku, ale rozhodl o něm Soudní dvůr Evropské unie (díky německému spotřebitelskému sdružení). Tím by nemělo docházet k umělému krátkodobému navýšení ceny výrobku a následnému zlevnění vlastně na původní, nezvýšenou cenu. Reálně tak o žádnou slevu nejde a zákazníci jsou tím oklamáni.
V supermarketech si slevové akce řádně kontrolujte. Zdroj: Shutterstock Povinnost zákonného uvádění slevy byla zavedena v roce 2023. Přesto se najde několik obchodů, které pochybí a platí tučnou pokutu. Dva takové případy se například udály v roce 2024 v řetězci Penny Market a Billa. Penny uváděl cenu čaje ve slevě (34 %) za 15,90 Kč . Tato sleva byla odvozena od náhle vyšší ceny 24,54 Kč , přestože 30 dnů před slevou stál čaj jen 14,90 Kč . Ve skutečnosti tedy nešlo o slevu, ale přímo zdražení o korunu a oklamání zákazníků.
V případě obchodu Billa šlo o kečup ve 40% slevě za 44,90 Kč , i když 30 dnů předtím stál 39,90 Kč .
Co se mění? Nový systém zavádí reálnou cenu Obchodní řetězce už nebudou moci užívat pojem „běžná cena“ a inspekce se mnohem více zaměří na dodržování třicetidenní lhůty. To ale také může znamenat zvýšení cen běžného zboží v letácích a regálech, takže zákazníkům hrozí, že si za zboží, na které jsou v určité cenové hladině zvyklí, připlatí.
Čtěte také : Průměrná mzda v Česku překonala hranici, které nikdo nevěřil. Víme, kdo bere nejvíc
I tak se ale objevují kličky, které obchodníkům manipulaci s cenami umožňují . Zjistilo se totiž, že slova jako „naše cena“ a „neporazitelná nabídka“ nejsou obsažena v zákoně , takže je řetězce využijí pro své slevové praktiky, ať už jsou zavádějící, nebo ne. To se pak odrazí i na podobě letáků, které lidem přijdou do schránky. Na tato sousloví si zatím budeme muset zvyknout, dokud se zákon nezbaví vágnosti termínů, které nejsou kvalitně uchopeny v zákoně.
Lidl pravidelným pokutám většinou uniká a slevy se snaží uvádět v rámci zákona. Zdroj: Shutterstock Jak se nenechat napálit Způsobů, jak se proti klamavým slevám obrnit, je hned několik. Tou základní je, aby zákazníci kupovali to zboží, které opravdu chtějí a potřebují, a které by koupili i bez slevy .
Pak je bohužel nutné srovnávání cen v jednotlivých řetězcích . Někteří zákazníci se dosud smáli seniorům, kteří si kroužkovali ceny zboží v letácích ze svých poštovních schránek. Jde ale o efektní způsob, jak zjistit opravdovou průměrnou cenu výrobku. Ale v tomto případě platí, že je nutné porovnávat stejné výrobky, nikoliv podobné .
Nejlepší by bylo, pokud by se zákazníkovi podařilo dlouhodobě zaznamenávat vývoj cen daného produktu . Pak by si udělal lepší představu o jeho reálné tržní hodnotě. Například může jít o zboží, které je využíváno každý den, a tudíž se do domácnosti nakupuje nejvíce.
Zákazníci by si měli dát extra pozor na slevové akce v průběhu velkých svátků a období, kdy po určitém zboží přichází velká poptávka , například během Velikonoc, Vánoc, ale i začátkem školního roku. Obchodníci na tato období nabízejí smyšlené slevy, které výběr zboží mohou ve skutečnosti jen prodražit.
Zdroje: novinky , ceska-justice , akcniceny