"Získali jsme stavební povolení, ale ještě není pravomocné. Účastníci řízení se mohou do 15 dnů od převzetí vyrozumění odvolat," řekl Šlachta. Současné řízení je podle něj pokračováním toho z roku 2022. V něm ale bylo negativní stanovisko odboru dopravy karlovarského magistrátu. Nyní už se podařilo získat souhlasné stanovisko, a tak by stavební povolení mohlo mít šanci na to, aby se stalo pravomocným, doufá ředitel krajské správy a údržby silnic.
Celý proces se zdržel, když se Hovorka odvolal k dopravně energetickému úřadu ministerstva dopravy. Tam ale odvolání leželo bez vyřízení zhruba rok. Až, když na to upozornila hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová (ANO), ministr dopravy Martin Kupka (ODS) vyřízení záležitosti urgoval. Nyní se tak mohlo stavební řízení opět obnovit i s doplněnými vyjádřeními.
Hovorka zastupující majitelku pozemků, které jsou pro rekonstrukci mostu nutné, vystoupil v pondělí i na krajském zastupitelstvu. Upozornil na to, že most byl postaven jako provizorium a nesplňuje legislativně technické požadavky. "Přesto, když v roce 2021 na základě statického posouzení byl most uzavřen, KSÚSKK zahájila projektovou přípravu na nový most v této stávající poloze. To znamená v poloze, o které se vědělo, že nesplňuje legislativně technické požadavky a že na to nelze vydat stavební povolení," řekl Hovorka.
Obec Hovorkovi nabídla, že potřebné pozemky i dům, který nedaleko stojí, odkoupí, ale požadavky zástupce majitelky jsou výrazně vyšší, než je cenový odhad. Mračková Vildumetzová na jednání zastupitelstva upozornila, že pokud by obec nebo kraj na Hovorkovy požadavky přistoupily, nepostupovaly by s péčí řádného hospodáře. Ani na přímý dotaz ale Hovorka nechtěl říct, kolik požaduje. Nevysvětlil ani rozpor mezi jeho tvrzením, že stavební povolení na most nelze vydat, a tím, že pokud by pozemky prodal, tak by stavba mohla být zahájena.
Podle starosty Šemnice Josefa Fialy (nez.) existuje předběžná dohoda obce, kraje a Hovorky o odkupu potřebných pozemků a domu zhruba za pět milionů korun. To je ale asi pětinásobek odhadu. "My postupujeme spolu s krajem, kterým nám nabídl, že se na vypořádání pozemků bude podílet. Ale musíme postupovat jako řádní hospodáři, protože jinak bychom mohli být stíháni. Návrh smlouvy proto kraj zaslal k posouzení na ministerstvo vnitra," řekl dnes Fiala.
Šlachta řekl, že kraj by byl ochoten zahájit i proces vyvlastnění. Jenže podle současné legislativy není možné vyvlastnit pozemky, dokud není vydáno pravomocné stavební povolení.
Pokud by se podařilo tentokrát majetkové záležitosti vyřešit, mohl by kraj přistoupit k samotné rekonstrukci. Podle Šlachty by odhadované náklady na rekonstrukci mohly být okolo 20 milionů korun. Opravený most by stál na stejném místě, jen s malými úpravami. Kvůli stoleté vodě by byl například o 30 centimetrů výš nad hladinou Ohře, která pod ním protéká. Auta ale zatím šemnický most kvůli uzávěře objíždějí, nejčastěji proto jezdí přes most v Radošově. Historický dřevěný most ale na takový provoz není stavěný a nadměrná dopravní zátěž jej poškozuje.