Letecká doprava je považována za jeden z nejbezpečnějších způsobů přepravy, ale jeden aspekt letecké zkušenosti by se mohl časem stát častějším: turbulence. Vědci varují, že globální oteplování mění nejen počasí na povrchu, ale také atmosféru, kterou letadla prolétají, což by mohlo zvýšit četnost těchto otřesů během letu.
Přestože jsou letadla konstruována tak, aby jim bezpečně odolávala, turbulence jsou nyní hlavní příčinou leteckých nehod souvisejících s počasím. V letech 2009 až 2024 bylo z tohoto důvodu zaznamenáno 207 zranění a nedávné případy, jako například zranění 10 cestujících při letu společnosti Air Europa v roce 2024 nebo smrt staršího cestujícího v letadle společnosti Singapore Airlines, tyto obavy ještě posilují. Podle profesora Johna Abrahama z Univerzity svatého Tomáše největší riziko představuje fyzické ohrožení cestujících a posádky, nikoliv letadla.
Tento trend podporují i vědecké důkazy. Výzkum Univerzity v Readingu ukazuje, že za posledních čtyřicet let se turbulence v čistém vzduchu zvýšily o 60-155 % v oblastech, jako je severní Atlantik, Severní Amerika, východní Asie a severní Afrika. Jiná studie z roku 2023 zjistila, že s každým stupněm globálního oteplení se mírná turbulence v této části Atlantiku zvyšuje o 9 % v zimě a o 14 % v létě, čímž se snižuje rozdíl mezi tradičně turbulentnějšími a klidnějšími obdobími.
Větší turbulence, méně předvídatelné
Existují různé typy turbulencí: konvektivní turbulence spojené s bouřkami, horské vlny, které se vyskytují v horských oblastech, a turbulence v čistém vzduchu, které jsou nebezpečnější kvůli své neviditelnosti. Tyto turbulence se vyskytují ve výšce, ve které létají komerční letadla, tedy mezi 10 a 12 kilometry, a studie ukazují, že právě jejich výskyt se v důsledku klimatických změn zvyšuje nejvíce. Globální oteplování zrychluje vítr ve výšce a vytváří náhlé změny vzdušných proudů, které způsobují nečekané otřesy.
Tváří v tvář tomuto scénáři pracují letecké společnosti a výzkumníci na různých řešeních. Cílem je optimalizovat trasy pomocí přesnějších předpovědních modelů, zlepšit detekci pomocí technologií, jako jsou laserové radary schopné identifikovat změny hustoty atmosféry, a posílit provozní opatření na palubě, jako je nepřetržité používání bezpečnostních pásů nebo úpravy kabinového servisu.
Z dlouhodobého hlediska je rovněž nezbytné snížit emise skleníkových plynů, které tento problém způsobují. Letecká doprava přispívá ke globálnímu oteplování přibližně 3,5 %, a přestože se zkoumají udržitelnější paliva, pokrok je podle Mezinárodní asociace letecké dopravy stále omezený.
Technologie se musí přizpůsobit
Kromě toho se zkoumají technologické inovace, které mají zlepšit bezpečnost během letu. Některé letecké společnosti například investují do systémů detekce turbulencí založených na umělé inteligenci, které dokáží přesněji předvídat změny atmosférických podmínek. Tyto systémy by mohly pilotům umožnit upravit trasy v reálném čase tak, aby se vyhnuli oblastem s intenzivními turbulencemi.

Zdroj: Youtube.com
Vyvíjí se také konstrukce letadel. Výrobci zkoumají lehčí a pevnější materiály, které by mohly snížit dopad turbulencí na konstrukci letadla, a zlepšit tak zážitek z letu pro cestující.
V neposlední řadě hraje zásadní roli vzdělávání a informovanost cestujících. Letecké společnosti posilují své informační kampaně, aby cestující pochopili, že je důležité dodržovat bezpečnostní pokyny, například mít zapnuté bezpečnostní pásy po celou dobu letu, i když je kontrolka bezpečnostního pásu vypnutá.
Ačkoli turbulence představují pro leteckou dopravu stále větší problém, kombinace vyspělé technologie, inovativního designu a zdokonalených provozních postupů slibuje zmírnění jejich účinků a zajištění bezpečnosti letů v budoucnosti.