Technické problémy
V první řadě tropické teploty zvyšují tlak v pneumatikách – fyzikální zákony fungují neúprosně. Pokud jsou pláště už na začátku přefouknuté, riziko jejich poškození roste. Pneumatiky se ještě více přehřívají na rozpálené vozovce při jízdě na dálnici. To může vyústit v prasknutí pláště, a tím i ke ztrátě kontroly nad vozidlem. Nečekané „bouchnutí“ zadní pneumatiky při rychlosti 130 km/h je častější, než si řidiči myslí.
„Proto je před každou delší letní cestou dobré zkontrolovat tlak a upravit ho na hodnoty doporučené výrobcem, ideálně při studených pneumatikách. Vyplatí se také prohlédnout vzorek a zkontrolovat, zda nejsou viditelné praskliny či nerovnoměrné opotřebení,“ říká Martin Thienel ze společnosti Kalkulátor.cz.
Horko může být bezesporu nebezpečné i pro samotné řidiče, protože vysoké teploty v interiéru auta vedou k rychlejšímu úbytku energie, zpomalují reakce a zhoršují soustředění. Už po půl hodině jízdy v přehřátém voze se může reakční doba prodloužit až o 20 procent. Pomocníkem může být klimatizace. Pozor ale na to, pokud je zanedbaná. To pak může mít opačný efekt – může více unavit, a to kvůli špatné cirkulaci vzduchu, prachu, plísni či nedostatku kyslíku.
Uvnitř vozidla je dobré udržovat teplotu kolem 22–24 °C, pravidelně větrat a alespoň každé dvě hodiny dělat přestávky. Je také důležité myslet na dostatek tekutin, případnou krátkou procházku během přestávky.
Důležité je i to, aby lidé řídili v případě, pokud svítí slunce, s kvalitními slunečními brýlemi. Letní slunce může zejména ráno a navečer výrazně omezit viditelnost. K oslňování dochází často na úsecích vedoucích na východ nebo západ, případně v místech, kde slunce odráží čelní sklo protijedoucího auta, mokrá vozovka po bouřce nebo světlé fasády domů. Náhlé oslnění dokáže zcela skrýt chodce, cyklistu či nečekanou překážku na silnici.
Pozor na chodce, cyklisty a motorkáře
„V horku přibývá cyklistů, motorkářů a chodců – a ti jsou na silnici zranitelnější. Na úzkých silnicích nebo v přehledných zatáčkách mohou být vidět až na poslední chvíli. Suché počasí navíc zvyšuje riziko, že vítr na vozovku nafouká prach, písek nebo drobné kamínky, které snižují přilnavost pneumatik a mohou poškodit lak. Jezděte proto opatrně, zejména při předjíždění, a na místech se sníženou viditelností zpomalte. V blízkosti cyklistů zachovávejte boční odstup minimálně 1,5 metru, jak vyžaduje zákon,“ říká Martin Thienel.
Vysoké teploty také kladou větší nároky na chlazení motoru a dalších systémů vozidla. Přehřátý motor může ztratit výkon, způsobit poškození těsnění a v krajním případě vést až k požáru. Přetížené baterie, alternátory a další elektrické komponenty také trpí. Je proto důležité, aby řidiči sledovali teplotu na palubní desce, pravidelně kontrolovali hladinu chladicí kapaliny. Pokud ukazatel teploty vystoupí do červené zóny, okamžitě zastavte a motor vypněte.
Asfalt se v horkých dnech může rozpálit i na více než 70 °C, v takových podmínkách se mění jeho vlastnosti – povrch může být měkčí, pneumatiky na něm ztrácejí část přilnavosti a při prudkém brzdění se prodlužuje brzdná dráha. Na některých místech (například na opravovaných úsecích) může dojít i k mírným deformacím, které ovlivní stabilitu vozu. V praxi to znamená, že je vhodné udržovat větší odstup od vozidla před vámi, vyhnout se prudkým manévrům a jezdit plynuleji.
Vhodné je havarijní pojištění
„Letní počasí dokáže překvapit nejen vysokými teplotami, ale i silnými bouřkami, přívalovým deštěm nebo krupobitím. Tyto jevy mohou poškodit karoserii, čelní sklo nebo elektroniku vozu. Havarijní pojištění vám pomůže pokrýt náklady na opravu či výměnu poškozených dílů, a to i v případě, že ke škodě došlo při parkování. Vyplatí se proto zkontrolovat, zda vaše pojistka kryje škody způsobené živly, a případně ji rozšířit,“ dodává Martin Thienel Kalkulátor.cz.