Ford čelí v Evropě vážným problémům – kvůli slabému prodeji elektromobilů Explorer a Capri propustí tisíc zaměstnanců v Kolíně nad Rýnem. Navzdory miliardovým investicím továrna jede hluboko pod kapacitou a ukazuje se, že sázka na platformu Volkswagen MEB a odklon od tradičních modelů byla riskantním tahem, který se zatím nevyplácí.
Již před třemi lety představil Ford svůj krátkodobý a střednědobý plán pro Evropu. Tehdy bylo oznámeno sedm nových plně elektrických modelů, z toho sedm užitkových. Ze zbývajících tří byl pouze jeden model značky Ford. A ve skutečnosti se nakonec stal elektrickou variantou spalovacího vozu.
Řeč je o Fordu Puma , elektromobilu, který musel žonglovat s elektrickým pohonem. Vůz omezený na město, protože omezení spalovací platformy ponechávají málo místa pro baterii s kapacitou 43 kWh. Se startovací cenou přes 34 000 eur (asi 826 tisíc korun) se stal vozem, který lze jen těžko doporučit, vzhledem k tomu, že jeho dojezd na dálnici se pohybuje mezi 200 a 250 kilometry.
Další dva vozy, jak již bylo zmíněno, nejsou vozy Ford. Ford Explorer a Ford Capri jsou elektromobily postavené na platformě Volkswagenu MEB. V obou případech jsme si všimli, že dynamicky jsou vozy nastaveny o něco zajímavěji než Němci, mají tužší odpružení a o něco přímější řízení.
Zdroj: Youtube.com
Přesto, pokud se v některém z nich projedete, snadno poznáte, že oba modely jsou postaveny na platformě MEB koncernu Volkswagen . Tu maskuje svislá, do hloubky posuvná obrazovka a reproduktor uspořádaný jako soundbar. Ale to je vše.
Rozhraní mnoha nabídek je čistě volkswagenovské a konkrétně je jasné, že jde o hardware a software postavený na platformě MEB. A to je špatná zpráva. Ať už pro jeho dotykové ovládání, nebo pro rozhodnutí týkající se použitelnosti. A je to také špatná zpráva pro Ford. A to natolik, že se chystá propustit tisíc německých zaměstnanců, protože jeho elektromobily nikdo nekupuje.
Výsledky neúspěšné strategie Tisíc zaměstnanců. Tolik jich Ford propustí ze svého závodu v německém Kolíně nad Rýnem. „V Evropě je poptávka po elektromobilech stále hluboko pod prognózami odvětví „, a proto závod v roce 2026 přejde na jednu směnu, čímž se sníží jeho výrobní kapacita, tvrdí Motorpasión .
Vysvětlují, že letos Ford zatím prodal 19 000 kusů modelu Ford Explorer, zatímco prodeje modelu Capri jsou stále nižší. Ve skutečnosti je třeba sestoupit až na čtrnácté místo mezi nejprodávanějšími elektromobily v Evropě v první polovině roku, abyste Američany našli. Před nimi se umístila Cupra, BYD nebo Peugeot.
Mohli bychom mluvit o špatných výsledcích, ale Ford investoval v Kolíně nad Rýnem 1 miliardu eur (asi 25 miliard Kč) do modernizace závodu a uvedení svých elektromobilů na trh. S výrobní kapacitou 250 000 vozů ročně jede továrna na půl plynu. Na tuto zprávu navíc není vhodná doba, protože společnost je letos ve ztrátě a trpí kvůli americkým clům. Loni vydělala 1,8 miliardy dolarů (asi 39,6 miliardy Kč) a letos je v červených číslech. Výsledek je také důsledkem riskantní strategie: nabízet dva jasně odlišné produkty.
V říjnu 2024 její generální ředitel Jim Farley ujistil časopis Car , že se společnost přesouvá z trhu nudných aut na trh ikonických vozů. Toto prohlášení se shodovalo s ukončením prodeje klasických vozů na evropském trhu, jako jsou Fiesta, Mondeo a Focus. Pokračoval:
„Jsme dobří ve výrobě rychlých aut (o Fordu a podznačce Bronco) a skutečných off-roadů. Podívejte se na Raptor, přinesli jsme ho z mexických závodů a udělali z něj auto, které se dá používat na ulici. Je to skvělý příklad toho, kam si myslím, že by se naše osobní vozy měly ubírat (…) s Mustangem se můžeme měřit s Porsche, je to nejprodávanější sportovní kupé na světě. Budeme do této značky investovat a budeme stále silnější“.
V těchto slovech spočívala strategie společnosti Ford. Evropské emisní předpisy ukazovaly na 2025 miliardových pokut. Nakonec byly pokuty odloženy na rok 2027, ale v případě jejich zavedení musí Ford prodávat mnohem více elektromobilů a jen málo vozů, jako jsou ty, které zmínil Farley, protože výrazně překračují navrhované maximální emise 93 g/km CO2.
Odpovědí bylo přijetí platformy MEB od Volkswagenu. Ta byla kritiky i veřejností silně kritizována. Ve snaze snížit náklady byla přijata taková rozhodnutí, jako je množství dotykových ovládacích prvků, které jsou spíše obtěžující než užitečné. A vozy nebyly zrovna známé dobrým dojezdem nebo průlomovou cenou.
Na oplátku však Ford uvedl na trh dva elektromobily s minimálními investicemi. Riziko se téměř omezuje na modernizaci kolínského závodu. Ve Fordu tak existují dvě jasně odlišené linie podnikání: levné vozy (vyvinuté na základě práce jiných) a drahé, reprezentativní vozy, které na Ford ani neodkazují. Není náhodou, že Mustang, Bronco nebo Raptor přišly o logo Ford na přídi. Samy o sobě jsou jako rodiny, které fungují téměř samostatně.
Problém je v tom, že veřejnost na tuto hru Fordu neskočila. Ford Explorer nebo Capri nejsou špatné elektromobily, ale je třeba akceptovat mladistvost platformy MEB, za kterou se platí vysokou cenou.
Škody jsou obzvláště velké na silnějších trzích. V Německu se Volkswagenu podařil návrat s modelem ID.3, který se zdál být neúspěšný, ale nyní je nejprodávanějším vozem na trhu s elektrickými vozy. Následuje model ID.7, který rovněž využívá platformu MEB. Na čtvrtém místě se umístily modely Volkswagen ID.4 a ID.5 (ty se přidávají do stejného pytle, protože ID.5 je pouze kupé variantou modelu ID.4). Pro Ford Explorer je třeba sestoupit až na dvanáctou pozici. Capri se v Německu mezi 20 nejprodávanějšími elektromobily nenachází.
Budoucnost značky Ford v Evropě Ford stojí v Evropě před klíčovým okamžikem své historie. Vzhledem k rostoucí konkurenci výrobců, jako je Tesla, která nadále dominuje trhu s elektromobily, a nových účastníků, jako je BYD, kteří rychle rozšiřují svou přítomnost, musí Ford nově definovat svou strategii, aby nezůstal pozadu. Přechod na plnou elektrifikaci je navíc výzvou, která zahrnuje nejen změny ve výrobě, ale také v nabíjecí infrastruktuře a vnímání zákazníků.
Aby Ford zůstal relevantní, mohl by zvážit strategická spojenectví s dalšími technologickými společnostmi, aby zlepšil svou nabídku softwaru a uživatelských zkušeností, tedy oblasti, ve kterých v současnosti zaostává. Možná se také bude muset více zaměřit na výzkum a vývoj nových technologií baterií, které nabízejí delší dojezd a rychlejší nabíjení.
Ford stojí na rozcestí. Rozhodnutí převzít platformu MEB od Volkswagenu bylo pokusem urychlit vstup na trh s elektromobily, ale výsledky byly smíšené. Aby si Ford zajistil budoucnost v Evropě, bude muset být inovativní a přizpůsobivý, stavět na svých silných stránkách při výrobě ikonických vozů a zároveň řešit slabiny své strategie elektrifikace.