Na první pohled nenápadná a nyní ještě poměrně klidná lokalita u restaurace McDonald’s a čerpací stanice za sjezdem číslo 244 z dálnice D1 se stala důležitým bodem na mapě elektromobility v České republice. Společnost E.ON Drive Infrastructure nechala nedaleko Mořic postavit první veřejnou lokalitu pro dobíjení elektrických kamionů v tuzemsku.
Nejmodernější dobíjecí centrum zahrnuje v současnosti osm dobíjecích bodů pro osobní automobily se stanicemi o výkonu 400 kW. Stejnými parametry disponují i tři stanice pro těžké nákladní soupravy, dobíječky se ale nacházejí ve speciálně vymezeném prostoru, který je upraven pro komfortní příjezd rozměrných vozidel. Pohodlí je zde prioritou také pro řidiče, kteří mohou během dobíjení aut navštívit gastroprovozovny, odpočinkové zóny či využít dalších služeb jako jsou třeba sprchy.
Prezentovaný tahač na slavnostním otevření dobíjecího místa disponoval podle Pavla Kucha z firmy MAN Truck & Bus Czech Republic baterií s využitelnou kapacitou 480 kWh, 400 kW nabíječka s inteligentním dynamickým režimem jej tak z plného vybití do takřka 100 procent dobije přibližně za hodinu a čtvrt. „Řidič samozřejmě nebude přijíždět s úplně vybitou baterií. Cílem do budoucna je dobíjet elektrické tahače za dobu bezpečnostní přestávky stanovené pro řidiče kamionů, což by tedy mělo odpovídat zhruba třiceti minutám,“ prozradil zástupce významného výrobce nákladních vozidel.
A s touto vizí souzní i společnost E.ON Drive Infrastructure, lokalita je totiž připravená na i technologii Megawatt Charging Standard (MCS), která by více než zdvojnásobením výkonu aktuálně nejsilnějších dobíječek mohla celý proces výrazně zrychlit. Jednatel E.ON Drive Infrastructure Martin Klíma specifikoval, že firma investovala do výstavby nového centra 75 milionů korun, což je dosud nejvyšší částka směřovaná tímto podnikem do jedné lokality.
„Elektromobilita urazila velký kus cesty, technologie se neuvěřitelně rychle vyvíjejí. Podobné lokality plánujeme po celé České republice. Snažíme se o to, aby bylo dobíjení co nejdostupnější. Máme vytipovaných patnáct lokalit, které chceme u nás realizovat. Do dvou let bychom chtěli vytvořit základní koridor, aby se každých 120 kilometrů na hlavních dálničních tazích daly kamiony nabíjet a těžká nákladní doprava mohla takto fungovat,“ popsal manažer, který stál i u rozvoje sítě dobíjecích míst pro osobní dopravu, která v České republice také startovala od nuly a nyní zahrnuje přes 3000 veřejných stanic. Další místo pro elektrické kamiony by v podobném stylu jako u Mořic mělo vyrůst na podzim v Čestlicích nedaleko Prahy v areálu společnosti MAN.
Dálnice D1 mezi Kroměříží a Vyškovem není v současnosti příliš vytížená, auta jezdí spíše po D35 a D46 kolem Olomouce a Prostějova. Situace se ale změní na konci roku, kdy se otevře poslední chybějící úsek D1 u Přerova. S tím počítal při strategickém výběru pozemku i E.ON. „Na rovinu je to pro nás klíčová věc, lokalita u Mořic v závěru roku obrovsky nabyde na významu,“ potvrdil jednatel Klíma.
A růst by měl do budoucna i podíl kamionů s elektrickým pohonem. Ačkoliv je pořizovací cena těchto vozidel až třikrát vyšší než u tahačů s naftovým motorem, mezinárodní skupiny tuto variantu podle Pavla Kucha postupně zavádějí, ať už kvůli vyššímu komfortu, menším nákladům na servis či ekologickému aspektu.
„Zatím u nás jezdí jednotky elektrických kamionů, ale je potřeba si uvědomit, že Česko je tranzitní země. Například německé spedice mají elektrické kamiony a když potřebují jet například na Slovensko, tak dobíjejí na lokalitách pro osobní vozy, kde to není ideální,“ upozornil Martin Klíma.
Přelomovým řešením je tak nový dobíjecí hub u Mořic, který disponuje dostatečnou kapacitou a možností rozšíření na rozlehlý pozemek, který má E.ON ve svém vlastnictví. „Jedná se o nejvýkonnější lokalitu v České republice, má instalovaný výkon 3,6 megawatty, což odpovídá přibližně odběru třech tisíc rodinných domů. Pro rozvoj tranzitní elektrické dopravy je potřeba připravit odpovídající podmínky,“ uzavřel jednatel E.ON Drive Infrastructure.