Úvod: EU dotáhla dohodu o nové směrnici k řidičákům. Přináší jednotný digitální průkaz a přísnější pravidla pro nováčky. V Česku se změny promítnou postupně a nejvíc pocítí začátečníci a řidiči „béčka“ s těžšími auty.
Co přesně stát (v EU) schválil
Jako členský stát EU Česko v Radě EU podpořilo předběžnou politickou dohodu s Evropským parlamentem k aktualizaci směrnice o řidičských průkazech. Klíčové body: celoevropský mobilní (digitální) řidičák do konce roku 2030, harmonizovaná zkušební doba pro nové řidiče a možnost doprovázené jízdy od 17 let. Součástí balíčku je i jasnější rámec pro profesionály a širší možnosti pro „béčko“ u vozidel s alternativním pohonem. Další kroky: formální přijetí a převod do národního práva v horizontu 4–6 let.
Dvě skupiny, na které to dopadne nejvíc
1) Začínající řidiči
Nová pravidla sjednotí v EU minimálně dvouletou zkušební dobu a zpřísní sankce u přestupků typu alkohol, drogy či nepoužití pásů. Zároveň podporují řízení s doprovodem od 17 let – v Česku už od 1. 1. 2024 známé jako L17, kdy sedmnáctiletý může řídit vedle mentora. Pro nováčky to znamená delší „pod drobnohledem“ a větší důraz na bezpečnostní návyky.
2) Držitelé skupiny B, kteří jezdí s těžšími eco-auty
Revize umožní s „béčkem“ řídit vybraná alternativně poháněná vozidla až do 4,25 tuny – typicky elektromobilní dodávky, CNG či H₂ užitková auta nebo těžší karavany. To je praktická úleva pro firmy s e-flotilami, kurýry i rodiny s obytnými vozy, aniž by bylo nutné sahat po vyšší skupině. Podmínky se ale budou řídit přesnými parametry a implementací v národních zákonech.
Digitální řidičák: co, kdy a jak
Evropský mobilní řidičák bude součástí budoucí evropské peněženky digitální identity a bude platit po celé EU. Plastová kartička zůstane nadále dostupná na požádání. Cíl: dostupnost do konce roku 2030 a méně byrokracie při obnovách či výměnách, zejména při stěhování mezi státy.
V Česku už dnes při jízdě po území ČR fyzický řidičák u sebe mít nemusíte; při cestách do zahraničí však ano. Stát mezitím rozvíjí aplikaci eDoklady jako základ pro digitální průkazy – občanku v ní už mít můžete a do budoucna má zahrnout i řidičské oprávnění.
A co další změny v balíčku
Balíček počítá i s posílením přeshraniční vymahatelnosti – nově má platit, že zákazy řízení za závažné delikty se budou uznávat napříč EU, aby se „turistika za volantom“ kvůli mezerám v právu stala minulostí. Prakticky to znamená méně prostoru pro vyhýbání se postihům při jízdách do ciziny.
Kdy změny pocítíme v běžném životě
Formální přijetí evropské úpravy je naplánováno na nejbližší měsíce; poté poběží lhůta několika let na promítnutí do českých zákonů. Některé kroky přijdou dřív (např. nastavení pravidel pro začátečníky), jiné až s technickou připraveností (mobilní řidičák a jeho kontrola napříč EU). Pro řidiče to znamená sledovat termíny a novinky z dílny ministerstva dopravy i změny v aplikaci eDoklady.
Co si pohlídat už teď
- Nováčci: počítejte s delší zkušební dobou, nulovou tolerancí k riskování a případnými doplňkovými školeními. V praxi se to vyplatí – a na pojištění i pokutách to poznáte dřív, než byste chtěli.
- „Béčkaři“ s větší dodávkou/karavanem: pohlídejte si hmotnosti, typ pohonu a české prováděcí předpisy – až změna nabude účinnosti, otevře vám to legální prostor u některých těžších eco-vozidel bez nutnosti dělat „céčko“.
- Cesty do ciziny: nepočítejte s benevolencí – přestupky a zákazy řízení budou snáz „putovat“ s vámi přes hranice.