Evropa se stala bitevním polem regulací pro technologické giganty a Google je v centru sporu. Regulace zavedené EU, které mají zajistit rovnováhu na trhu a chránit spotřebitele, jsou některými považovány za překážku inovací. Nejkritičtější hlas zazněl od společnosti Google, zejména v souvislosti se zákonem o digitálních trzích (Digital Markets Act – DMA).
DMA, zavedený s cílem omezit moc velkých technologických společností, donutil společnosti, jako je Apple, aby ve svých zařízeních přijaly standardy, jako je USB-C, a vyhověly tak evropským předpisům. Google vyjádřil svou frustraci a tvrdí, že tyto předpisy dusí inovace v Evropě. Tento názor sdílejí i další technologické společnosti, které mají pocit, že předpisy jsou příliš omezující.
Vztahy mezi společností Google a Evropskou unií jsou již několik let napjaté. Společnost Google čelila opakovaným obviněním, že upřednostňuje své vlastní služby, jako je nakupování, hotely a lety, před službami konkurence. To vedlo k tomu, že společnost čelila značným žalobám a pokutám . Společnost Google by totiž mohla čelit sankcím ve výši až 10 % svého ročního celosvětového obratu, což by mohlo činit desítky miliard eur.
V reakci na tato obvinění společnost Google navrhla změny ve výsledcích vyhledávání, které mají více zviditelnit konkurenci. Kritici však tvrdí, že tyto změny nejsou dostatečné k zajištění rovných podmínek. Společnost Google poukazuje na to, že tato opatření vedla k tomu, že evropští uživatelé platí více za služby, jako jsou letenky, protože nemají přímý přístup na internetové stránky leteckých společností. Kromě toho odvětví, jako jsou hotely a restaurace, zaznamenala 30% pokles návštěvnosti přímých rezervací přes Google.
Nespokojenost vyjádřili i uživatelé, kteří tvrdí, že nová nařízení zkomplikovala uživatelský komfort. Společnost Google vyzvala regulační orgány, aby jasně definovaly, jak by měla být pravidla prosazována, a vyzvala kritiky, aby zhodnotili skutečné náklady a přínosy těchto nařízení. Podle společnosti Google vedly směrnice EU ke snížení kvality uživatelské zkušenosti.
Zákon o digitálních trzích je pouze jednou ze součástí širšího souboru technologických předpisů, které EU zavádí, jako je zákon o digitálních službách (DSA), jehož cílem je rovněž regulace obsahu online a ochrana uživatelů před škodlivým obsahem. Tyto zákony odrážejí tvrdší přístup k velkým technologickým společnostem, ale vyvolávají také obavy ohledně jejich dopadu na inovace a globální konkurenceschopnost Evropy.
Debata mezi společností Google a EU nakonec odráží širší napětí mezi regulací a inovacemi v technologickém odvětví. Zatímco regulace se snaží chránit spotřebitele a zajistit hospodářskou soutěž, technologické společnosti tvrdí, že mohou potlačovat inovace a omezovat výběr pro spotřebitele.