Zážitky místo věcí: Vzpomínky vydrží déle
Mnoho studií ukazuje, že lidé častěji hlásí vyšší míru spokojenosti z nákupů zážitků než z pořízení materiálních věcí. Vzpomínky totiž časem neztrácí hodnotu, zatímco materiálně věci poměrně rychle.
Zážitkové dárky také často podporují sociální vazby, protože se může jednat například o společný výlet nebo lístky na koncert. A právě sdílení posiluje emoční hodnotu daru.
Současné průzkumy ukazují, že preference pro zážitky roste. Pro dárce to navíc často znamená menší riziko, že dar bude vrácen.

Zdroj obrázku: iStockphoto, Javi Sanz
Personalizace: malý detail, velký efekt
Přizpůsobené či personalizované dárky vykazují vyšší míru ocenění u příjemců. Jde o efekt, kdy příjemce cítí pýchu spojenou s tím, že dárek byl upraven přímo na míru pro něj. Personalizace nemusí být drahá. Stačí k dárku přidat jméno, datum nebo drobný prvek navazující na společnou vzpomínku s člověkem.
Personalizovaný dar také posiluje vnímání vynaloženého úsilí a pozornosti, což zvyšuje emocionální hodnotu. Studie naznačují, že právě tato vnitřní emocionální hodnota často převažuje nad materiální hodnotou dárku.

Zdroj obrázku: iStockphoto, VioletaStoimenova
Kvalita vztahu a vhodnost dárku
Zde bude nějaký dárek fungovat, závisí i na povaze vztahu dárce a příjemce. Blízcí přátelé a partneři často preferují osobní a zážitkové dárky, zatímco u formálnějších vztahů, například u kolegů, může být praktičtější volit univerzální, ale dobře zpracované položky.
Výzkum o spotřebitelském chování ukazuje, že kontext a sociální role silně ovlivňují, co je vnímáno jako vhodné. Pokud dáte někomu méně známému až příliš osobní dárek, neocení to. Při výběru se proto vyplatí zvážit očekávání a normy vztahu.

Zdroj obrázku: iStockphoto, franckreporter
Nechte volbu na příjemci
Darujte volbu. Dejte člověku takový dárek, aby ho mohl z velké části sám ovlivnit. Pokud věnujete například dárkový poukaz, nebo možnost nechat si vytvořit oblečení v oblíbené barvě a velikosti, zvyšujete spokojenost příjemce, protože podporuje pocit autonomie.
Studie o prosociálním utrácení a rozhodování naznačují, že tato síla vlastního výběru posiluje pozitivní emoce. Nicméně úplná bezmyšlenkovitost (např. anonymní hotovost bez kontextu) může působit trochu lhostejně. Je tedy nejlepší nabídnout volbu v rámci jasně rozmyšlené nabídky.

Zdroj obrázku: iStockphoto, Harbucks
Dárek, který dává
Věda ukazuje, že utratit peníze za druhé přináší dárci i příjemci zvýšenou pohodu. Dárky s charitativní složkou nebo darování jménem někoho mohou mít silný emoční dopad.
Existují ale nuance. Způsob, jakým je prosociální dar prezentován, ovlivní vnímání. Pokud vybíráte charitativní dar, přidejte k němu dopis nebo vysvětlení, proč jste organizaci zvolili. To pomáhá příjemci propojit hodnotu daru se svými vlastními hodnotami.

Zdroj obrázku: iStockphoto, Artur
Praktické dárky s vysokou užitností
Praktické dárky, tedy dobře zvolené předměty, které odpovídají potřebám příjemce, mohou přinášet stabilní uspokojení, zejména pokud usnadňují každodenní život.
Někdy tedy i zdánlivě nudné věci, jako například sluchátka, skleničky nebo povlečení mohou potěšit. Když zvolíte darování praktické věci, soustřeďte se především na to, abyste vybrali správnou velikost, barvu a materiál.
Pokud kupujete něco, co daný člověk potřebuje, ujistěte se, že mu stejný praktický dárek nechce dát více lidí.

Zdroj obrázku: iStockphoto, AsiaVision
Problém dárkových poukazů
Dárkové karty jsou populární, protože dávají příjemci volnost volby a redukují riziko špatného výběru. Výzkumy ukazují, že příjemci často oceňují flexibilitu. Na druhou stranu ale lidé často dávají najevo smíšené emoce ohledně „nedostatečně osobního“ charakteru.
Z praktického hlediska jsou dárkové poukazy méně náchylné k vrácení než velikostně nebo stylově špatně zvolené oblečení. Nicméně často je lidé nechávají propadnout, nebo je předávají dál. Pokud dáváte dary tohoto stylu, zamyslete se nad tím, zda skutečně volíte správný obchod, nebo alespoň správný typ poukazu.

Zdroj obrázku: Shutterstock, Prostock-studio
Návraty, odpad a udržitelnost
Velké procento darů se během svátků vrací nebo zůstane nevyužito. Návratnost má pro maloobchod vysoké náklady. Například NRF odhadoval v posledních letech návraty v řádu stovek miliard dolarů.
Zároveň tradičně období Vánoc zvyšuje množství obalového a balicího odpadu, vznikají tuny nevyužitých papíru a plastů, což má měřitelný environmentální dopad.
Pokud chcete darovat dárky bez výčitek, zvažte zážitky, darování služeb a věci nebo dárky s dlouhou životností, které navíc budete ekologicky balit.

Zdroj obrázku: Shutterstock, Pixel-Shot
Kulturní rozdíly: Co funguje jinde nemusí fungovat tady
To, jaký dárek je považován za vhodný, se liší mimo jiné podle kultury. V některých společnostech je důraz na skromnost a symboliku, jinde zase na hojnost a společenský status.
Antropologické a behaviorální studie opakovaně ukazují, že vnímání hodnoty a formy dárku je kulturně podmíněné. Proto při darování dárků například do zahraničí zvažujte lokální zvyky, tabu a očekávání.
A pokud si nejste jisti, preferujte neutrální praktické dary, které respektují každou situaci.

Zdroj obrázku: Shutterstock, Katrinshine
Načasování a doprovodný význam
Nezanedbatelnou část hodnoty dárku tvoří jeho kontext. Jak je předán, kdy a s jakým věnováním. Výzkum mezilidské komunikace ukazuje, že osobní sdělení, jako například krátký dopis a vysvětlení myšlenky, výrazně zvyšuje vnímanou hodnotu i stejnému materiálnímu předmětu.
Také překvapení může mít poměrně velký vliv na to, jak příjemce dárek ocení. Je ale třeba dát si pozor na to, aby předání nezpůsobilo člověku diskomfort. Je tedy třeba překvapení promyslet a provést ho empaticky.

Zdroj obrázku: Shutterstock, Zamrznuti tonovi
Zdroje článku: www.bath.ac.uk, nrf.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, onlinelibrary.wiley.com, myscp.onlinelibrary.wiley.com, pubmed.ncbi.nlm.nih.gov, ira.lib.polyu.edu.hk, www.storicko.cz