Horečka po Xiaomi YU7 dosáhla nepředstavitelných rozměrů: lidé už za toto elektrické SUV na trhu s použitým zbožím platí více než za nové. Tato situace odráží nejen nadměrnou poptávku, ale také rostoucí trend na automobilovém trhu, kdy nabídka nestíhá pokrýt poptávku.
Ojeté ano, ale dražší
Cenová přiražka pro ty, kteří touží mít zítra v garáži Xiaomi YU7 (samozřejmě v Číně), činí podle serveru CarNewsChina bezmála 60 tisíc korun. Tento jev se netýká výhradně společnosti Xiaomi; podobná situace nastala kvůli vysoké poptávce a zpoždění výroby i u jiných značek elektromobilů. Specializovaná média uvádějí, že ve výkupnách a prodejnách automobilů je až 80 inzerátů, kde se Xiaomi YU7 prodává nad tržní cenou jako nový. Konkrétně se jedná o zisky v rozmezí 30 až 60 tisíc korun (v závislosti na verzi). Tento jev je odrazem toho, jak může trh s ojetými vozy těžit ze zpoždění výroby nových vozů.
Mezi prodanými kusy je nejvyhledávanější model Max, který je zpravidla nabízen s méně než 100 registrovanými km. Na počátku byla cena vozu 253 500 jüanů (přibližně 760 tisíc korun) za verzi Standard, 279 900 jüanů (840 tisíc korun) za verzi Pro a 329 900 jüanů (990 tisíc korun) za nejvýkonnější variantu Max. Poslední jmenovaná verze upoutala pozornost nadšenců do elektromobilů díky svému působivému výkonu a pokročilým funkcím.

Zdroj: Youtube.com
Verze Max má baterii o kapacitě 101,7 kWh, nejedná se však o variantu s nejdelším dojezdem. Ten je vyhrazen variantě Standard, která má rovněž obrovskou baterii (kapacita 96,3 kWh), ale její výkon je nižší, což registruje nižší spotřebu. Strategie společnosti Xiaomi nabízet různé konfigurace baterie a výkonu umožňuje zákazníkům vybrat si podle svých konkrétních potřeb, ať už upřednostňují autonomii, nebo výkon.
Právě to je nejatraktivnějším aspektem modelu Xiaomi YU7 Max, vozu s dojezdem 770 kilometrů (podle optimistického čínského homologačního cyklu) a nespoutaným výkonem 690 koní, zrychlením z 0 na 100 za 3,23 sekundy a maximální rychlostí 253 km/h. Tyto specifikace jej staví do pozice zdatného konkurenta na trhu vysoce výkonných elektrických SUV.
Výhodná koupě
Čínská média uvádějí, že řada vozů Xiaomi YU7, které jsou oproti původní ceně předražené, jsou samoregistrace od prodejců. Jinými slovy, tyto společnosti si pohrávají s obvyklou ziskovou marží a v tuto chvíli je prodávají za vyšší cenu než samotná společnost. Tato praxe je sice kontroverzní, ale v automobilovém průmyslu běžná, když poptávka výrazně převyšuje nabídku.
Tento trend reaguje na velmi dlouhé čekací lhůty, kterým čelí společnost Xiaomi při prodeji svých vozů. Horečka po elektrickém SUV, druhém automobilu společnosti, vedla značku k zastavení rezervací, protože dodávky se u standardní verze vyšplhaly na 60 týdnů. To je přibližně rok a dva měsíce. Tato situace se netýká pouze spotřebitelů, ale představuje pro společnost Xiaomi také logistické a výrobní problémy.
Varianty Pro a Max nabízejí lepší dodací lhůty. Ale ne o moc lepší. Na Xiaomi YU7 Pro si musíte počkat 49 až 52 týdnů a na Max 39 až 42 týdnů. Jinými slovy, dodání Xiaomi YU7 Max trvá téměř 10 měsíců. Tyto dlouhé dodací lhůty jsou odrazem složitosti výroby elektromobilů a rostoucí celosvětové poptávky.

Zdroj: Youtube.com
To vše je důsledkem vlny přebírání objednávek v prvních hodinách. Před koncem dne uvedení na trh zaznamenala společnost Xiaomi 248 000 rezervací za 18 hodin. Z toho 200 000 bylo zaregistrováno jen během prvních tří minut, kdy byly webové stránky otevřeny. Tento jev poukazuje na popularitu elektromobilů a schopnost společnosti Xiaomi vyvolat vzrušení kolem jejich uvedení na trh.
Špatná vizitka pro Xiaomi
Na Xiaomi SU7 už byla opravdu dlouhá čekací listina, ale po jejím mírném zmírnění elektrický sedan opět posunul dodací lhůty. Společnost se rozhodla věnovat část současné linky sedanu výrobě elektrického SUV, aby se pokusila vyrovnat čekání mezi oběma modely. Toto rozhodnutí odráží potřebu společnosti Xiaomi přizpůsobit výrobu tak, aby uspokojila poptávku po svých nejoblíbenějších produktech.
Cena modelu Xiaomi SU7 na trhu s použitým zbožím opět prudce vzrostla. S modelem YU7 se však nedá srovnávat, protože ten zatím podobnou verzi neoznámil. Tato situace podtrhuje význam řízení nabídky a poptávky na trhu elektromobilů.