Slunce zapadá nad Jadranem, pláž ještě voní mořem a nad hladinou visí vzpomínka na doby, kdy dovolená v Chorvatsku patřila k létu stejně neochvějně jako zmrzlina na hlavní promenádě. Pro mnoho Čechů je to pořád srdcovka a tahle středomořská klasika těžko zmizí z oblíbených destinací. Přesto se atmosféra u Jaderského moře za poslední roky proměnila. A ta změna je patrná nejen v tom, co platíte v restauracích, ale i v tom, jak vás vnímají místní.
Nemalá část turistů stále zůstává věrná svému režimu, kdy si na cestu zabalí paštiky, rohlíky a všechno, co přežije dlouhé hodiny v autě i ve vedru. Bylo období, kdy se tomuhle svéráznému zvyku domácí jen tiše smáli a vymýšleli pro české hosty i drobně posměšné přezdívky. Hrdě jsme nesli nálepku paštikáři, protože jsme byli poznat na první pohled.
Češi se právem pyšnili svou přezdívkou Batoh, deka, konzerva a téměř vždy vlastní jídlo, u kterého ceny v místních bistrech působily až směšně vysoké. Nyní se ale karta obrací. Loňská sezóna a hlavně nástup jednotné měny přinesly skokové zdražení. Plno dovolených je najednou kalkulováno do poslední koruny. Češi to mají u Jadranu těžké. Zatímco pro spoustu národností je dovolená v Chorvatsku hlavně o zážitcích, ochutnávání místní kuchyně a neřešení rozpočtu, pro stovky tisíc Čechů začíná dovolená často v supermarketu.
Mohlo by vás zajímat
Ceny tu naskakují mnohem rychleji – ostatně za lahev vody, máslo nebo obyčejný balík kávy tu klidně necháte dvakrát víc než v pražském obchodě. Zmrzlinu na promenádě si spousta rodin rozmyslí a s nápoji v restauraci se to letos opravdu nepřehání. Zatímco v minulosti hlavní přezdívka narážela na obsah tašky, teď jsme pro Chorvaty i kalkulátoři či chodící kalkulačky.
Tento nový termín prý vznikl poměrně spontánně. Češi jsou totiž mezi turisty zřejmě nejvíc pečliví v průběžném přepočítávání cen, ať už stojí ve frontě na pizzu, nebo na tržnici. Mnozí před každým nákupem vytahují mobil či skutečný kalkulačku a nahlas řeší, zda stoji káva opravdu za tolik, kolik na účtence svítí. Někteří prodavači i hostinští už pojmenování používají tak běžně, že se ho nestydí prohodit i mezi sebou. Samozřejmě v chorvatštině, ale často dost hlasitě, aby bylo jasné, komu je přezdívka určena.
Češi u Jadranu zuří. Nová přezdívka od Chorvatů je mnohem ponižující než paštikáři. Foto: Shutterstock Čechům se nelíbí, že jsou terčem posměchu Není to pouze otázka úspor. Lidé jednoduše reagují na to, jak skokově se ceny změnily. Rok 2023 přinesl euro a s ním i růst, který je v Chorvatsku znát i běžnou optikou. Stačí srovnat účtenky z minulé sezóny: položky jako mléko, máslo, pečivo nebo zmíněná balená voda mohou být o dvacet procent dražší. Sklenice čepovaného piva za více než sto korun, burger v restauraci za téměř tři stovky.
Mohlo by vás zajímat
Kdo by se nedivil? To už nejsou částky, které by mohl přehlédnout kdokoliv s průměrným rozpočtem na dovolenou. Návštěvníci si více hlídají peníze i menší výdaje, a proto přibývá i nákupů v obchodech mimo hlavní promenády. Z rozčarování nad drahými zážitky vznikají i silné emoce.
Někteří místní už na sítích otevřeně píší, že nechápou logiku takového šetření během prázdnin. Jiní vtipkují, že je lepší zůstat doma, než litovat každé eura za kávu nebo drink. Tohle napětí ale vytváří jen další bariéru a někdy i zbytečné neporozumění – koneckonců, ne všichni tráví dovolenou jako předváděcí manekýni na hlavní promenádě, že?
Češi u moře mají novou hanlivou nálepku. Chorvati přišli s ještě drsnějším označením. Foto: Shutterstock Chorvati se baví, Češi se doslova urazili Stále však nelze opomenout, že i přes vliv nových přezdívek a ironických komentářů zůstává Chorvatsko pro Čechy na prvním místě. Oblíbenost téhle destinace stabilně potvrzují čísla – ročně u Jadranu odpočívá odhadem až 800 tisíc českých návštěvníků. Doby, kdy se jezdilo za pár korun, už jsou dávno přečtené, ale kouzlo modrého moře, krátká vzdálenost i přívětivost místních stále vítězí nad záporákem v podobě cenovek.
Mohlo by vás zajímat
Léto jim nestačilo. Hotely už teď nepřijímají rezervace a cestovky hlásí nečekaný podzimní nápor Michaela Hanelová
7. 8. 2025, 6:54
Cestování
Podzim už dávno není jen časem návratu do práce a škol. Češi čím dál víc využívají září, říjen a listopad k cestování za teplem, poznáním i odpočinkem. Teplejší jižní Evropa, populární evropské metropole i wellness pobyty táhnou díky lepším cenám a menším davům. Zásadní roli sehrávají podzimní svátky, kdy lze z obyčejného víkendu udělat malou dovolenou.
I když dnes člověk u regálu počítá víc než v minulosti, těžko najde destinaci, která by nabízela stejný mix pohody, počasí a možností na výlety. Možná se leckdo v diskuzích na internetu nebo na pláži letos necítí úplně pohodlně. Nové přezdívky už kolují i mezi mladšími Chorvaty nebo prodavači a slyšíte je prý hlavně tehdy, když někdo delší chvíli upravuje účet u kasy nebo si hlasitě přepočítává, za co vše platí. Někteří turisté se nad tím rozčilují, jiní mávnou rukou a jdou na věc po svém.
Je pravda, že aktuální situace nahrává nákupům v supermarketu Lidl nebo Kaufland, kde bývají ceny přívětivější než v obchodě na hlavní pláži. Pokud má člověk chuť ochutnat místní kuchyni, může vyzkoušet restaurace dál od centra, kde se toho dá ochutnat více za méně peněz.
Vše má svoje pro i proti, ale udržet se v rozpočtu není ostuda. Není vůbec důvod se za svou pečlivost stydět – zvlášť v době, kdy ceny jdou nahoru skoro všude a každý si vybírá, za co utratí. Pokud se tedy i letos vydáváte k Jadranu, dovolenou si užijte naplno a počítání v peněžence neberte jako hanbu. Koneckonců, spořit nebo se rozmazlovat je vaše právo – a každý si může najít tu správnou rovnováhu. Chorvatsko zůstává krásné tak jako tak.