Česká obchodní inspekce během tří měsíců prověřila více než dvě stovky obchodů a výsledky mluví jasně. Zhruba polovina prodejců, ať už v kamenných provozovnách nebo na internetu, neinformovala zákazníky o slevách tak, jak by měla. Podle zákona musí obchodníci uvádět nejen novou cenu, ale i částku, za kterou se výrobek prodával třicet dní před začátkem slevy.
V praxi se ale ukázalo, že mnozí tuto povinnost ignorují. Kontroly mezi dubnem a červnem odhalily, že v šestatřiceti případech se prodejci uchýlili ke klamání zákazníků. Často šlo o nesprávně vypočtené slevy, které nevycházely ani na základní školní matematice. Jindy obchody jednoduše uváděly nepravdivé částky.
Zajímavý článek: Pojišťovny varují: Českem se šíří nový podvod. Okradou vás po jednom kliknutí, aniž byste něco postřehli
Obchodníci klamou své zákazníky Zákazník tak mohl mít pocit, že nakupuje výhodně, přestože skutečná sleva byla mnohem nižší nebo žádná. Povinnost férově informovat platí pro všechny. Inspektoři upozorňují, že nezáleží na tom, zda obchodník zlevnění uvádí na cenovce, ve výloze nebo v letáku.
Spotřebitel musí vždy dostat jasnou a pravdivou informaci. Během kontrol se však ukázalo, že obchodníci nacházejí různé způsoby, jak pravidla obejít. Ve třiašedesáti případech inspektoři prokázali podvodné praktiky. Nejčastějším prohřeškem bylo matení spotřebitelů ohledně ceny nebo výše slevy, což se objevilo u devětadvaceti prodejců.
Každý druhý Čech zbytečně přichází o tisíce v obchodech. Stačí si všímat těchto triků a hned ušetříte.
Shutterstock
Nachytat se nechá každý druhý Čech Problémy se neomezily jen na výši slev. Ve čtrnácti případech obchody nesprávně účtovaly ceny nebo porušily cenové předpisy. Dalších třináct obchodníků nemělo cenovky vůbec, případně byly vyhotovené tak, že zákazníka mátly.
Zajímavý článek: Velká změna pro seniory: Od září už důchody nebudou chodit včas. Týká se to statisíců lidí po celé zemi
Podle inspekce jde o závažný prohřešek, protože kupující nemá možnost ověřit si, kolik skutečně platí. Kromě slevových machinací inspektoři zaznamenali i další porušení pravidel. Celkem se jednalo o dvaasedmdesát případů, které nesouvisely přímo s cenami, ale dokládají širší problém s dodržováním zákonů.
Výsledkem celé akce bylo udělení sto dvanácti pokut. To znamená, že každý druhý prověřený obchod neobstál. Inspekce přitom avizuje, že v kontrolách bude pokračovat, protože podvody s cenami a slevami se ukazují jako častý jev. Na nekalé praktiky upozorňují i odborníci.
Češi přicházejí v obchodech o obrovské peníze. Tyto fígle fungují na každého druhého zákazníka.
Shutterstock
Sleva není tak výhodná, jak vypadá Podle právničky Veroniky Lokajové z poradenské společnosti PricewaterhouseCoopers se obchodníci často uchylují k barevnému odlišení cen či jiným marketingovým trikům.
Zajímavý článek: Zlomila si ruku na dovolené. To, co se stalo po návratu do Čech, by nikdo nechtěl zažít na vlastní kůži
Takové způsoby mohou v zákaznících vyvolávat mylný dojem, že sleva je výhodnější, než ve skutečnosti je. Lokajová zdůrazňuje, že tyto metody lze považovat za klamavou obchodní praktiku, což je v rozporu se zákonem na ochranu spotřebitele.
Celkový obrázek kontrol tak ukazuje, že zákazníci by měli být obezřetní. Slevové nápisy a výrazná grafika ještě neznamenají skutečnou úsporu. Výsledky inspekce potvrzují, že polovina obchodníků se pravidly neřídí, a proto se inspektoři chystají na další sérii prověrek, které mají chránit kupující před klamavým jednáním.