V posledních letech se v českých obchodech a supermarketech stále častěji objevují samoobslužné pokladny a další novoty, se kterými zákazníci nesouhlasí. Zatímco některým přinášejí pohodlí a rychlost, jiný volají po návratu ke starým pořádkům. Co nám v obchodech vadí nejvíce?
Samoobslužné pokladny, rychlost nebo frustrace V případě samoobslužných pokladen se zákazníci dělí do dvou skupin. Ti, co je milují a ti, kteří je nenávidí. Mnoho z nich uvádí, že jsou tyto pokladny užitečné při menších nákupech , jiní se ptají, proč by se zákazníci měli v obchodě sami obsloužit, zatímco cena zboží zůstává stejná . Objevily se dokonce i názory, že by se tyto pokladny měly zcela zrušit. Obě, na sociálních sítích znepřátelené skupiny, se však shodly na tom, že fronty jsou u obou pokladen stejné a frustrující.
Pro portál asenior.cz se vyjádřila také prodavačka, která potvrzuje, že stěžování zákazníků na samoobslušné pokladny neustává. Zlost si někdy vybíjí na zaměstnancích.
Foto: Unsplash.com Slevové věrnostní programy a snížení cen Mnoho obchodních řetězců svým zákazníkům nabízí různé věrnostní programy, sbírání bodů a soutěže o ceny. Zákazníci se ale domnívají, že by bylo mnohem lepší, kdyby ceny byly pro všechny stejné, bez ohledu na věrnostní program. Nejčastěji zmiňovanou touhou českých zákazníků je ale samozřejmě snížení cen , které v posledních letech rapidně narostly.
Více zboží druhé jakosti za lepší ceny Křivé ovoce nebo zelenina patří již do tzv. druhé jakosti, přitom se stále jedná o kvalitní produkt, který ale není vzhledově hezký. Mezi českými zákazníky se zvyšuje poptávka právě po zboží druhé jakosti, které je cenově dostupnější. Tento trend není jen ekonomický, ale i ekologický , jelikož se zabraňuje plýtvání potravinami. Navíc by i finančně znevýhodnění lidé ocenili dostupnost levnějšího zboží. Zákazníkům také vadí dvojí kvalita potravin . Média nás totiž často informují o tom, že v sousedních zemích mají kvalitnější produkty než u nás, což vede mnoho Čechů k tomu, že jezdí nakupovat do zahraničí.
Foto: Unsplash.com Zbytečné plastové obaly a papírové účtenky Ekologie a udržitelnost jsou témata, která se objevují i mezi mladými českými zákazníky. Proč je nutné dávat okurku do plastového obalu nebo ovoce do plastových vaniček? Je nezbytná papírová účtenka, kterou stejně každý hned po nákupu vyhodí? Zákazníci by si přáli, aby české supermarkety upřednostňovaly ekologičtější obaly.
Změna otevírací doby supermarketů, menší fronty, příjemnější pokladní. Čeští zákazníci mají opravdu mnoho požadavků na supermarkety, které by měly do budoucna reflektovat jejich přání a potřeby. Pokud obchody začnou brát tyto požadavky vážně, můžeme se těšit na lepší časy.
A co vy, souhlasíte s těmito požadavky nebo se vám všechny novinky v supermarketech líbí?
Zdroje: Adam Beran, autorský text https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/supermarket-problemy-cenovky-ceny-regaly-retail.A230215_114526_ekonomika_vebe
https://www.kupi.cz/magazin/clanek/27240-billa-rusi-papirove-cenovky
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/nazory-komentare-pod-carou-samoobsluzne-pokladny-jsou-past-pro-vsechny-243573
https://www.kupi.cz/magazin/clanek/27399-co-by-chteli-cesi-zmenit-v-supermarketech
https://www.kupi.cz/magazin/clanek/25737-zakaznici-nakupy-pruzkum