Fanoušci Transformers na tento okamžik čekali celá desetiletí: první skutečný Transformer je nyní skutečností.
Britskému inženýrovi a vynálezci Jamesi Brutonovi se podařilo vytvořit funkční vozidlo, které se promění v metr a půl vysokého humanoidního robota. Filmy Michaela Baye už nejsou jen fantazií: tato technologie existuje a funguje.
Jak informoval TechEblog, hybridní robot kombinuje pokročilé inženýrství s cenově dostupnými součástkami a vytváří prototyp, který v režimu vozidla přepravuje dospělého člověka a zcela se promění ve statickou humanoidní postavu. Technologie mechanické transformace mají reálné praktické využití.
Projekt, který kombinuje funkčnost a podívanou
Brutonův transformátor volí funkčnost. Namísto vytvoření pouhé obří hračky se vynálezce zaměřil na vývoj funkčního mechanismu. Elektrické vozidlo dosahuje rychlosti až 12 km/h a má rám z lisovaného hliníku, který unese 100 kg váhy.
Transformaci provádí osm lineárních aktuátorů řízených mikrokontrolérem Teensy 4.1, což je volba, která výrazně snižuje náklady ve srovnání s tradičními průmyslovými PLC. Pneumatický systém zavěšení kompenzuje změny těžiště při přechodu mezi režimy a zajišťuje stabilitu v průběhu celého procesu.
Panely karoserie, vyrobené 3D tiskem z PETG vlákna, obsahují adresovatelné LED pásky, které nabízejí přizpůsobitelné světelné efekty. Použití těchto cenově dostupných technologií umožnilo vyvinout prototyp s rozpočtem nižším než 400 000 korun.
S omezeným rozpočtem byly realizovány i další ambiciózní inženýrské projekty. Stejně jako v případě této repliky Tesla Cybertruck vyrobené v Pákistánu za 11 000 dolarů (271 150 korun) inženýři dokazují, že inovace nemusí vždy vyžadovat milionové investice, pokud se spojí kreativita a technické know-how.

Zdroj: Youtube.com
Mikrokontrolér Teensy současně řídí transformační sekvence, regulaci výkonu pohonu a dynamické vzory osvětlení. Integrace více systémů do jediného řídicího prvku je v domácí robotice, která se obvykle spoléhá na složitější a nákladnější řešení, vzácná.
Bruton se musel vypořádat s technickými omezeními projektu. Robot má autonomii 45 minut nepřetržitého provozu a pohyblivost omezenou na režim vozidla, protože humanoidní konfigurace zůstává statická. Tato omezení však nesnižují hodnotu vývoje, který nastavuje nové standardy v oblasti přístupné robotiky.
Vynálezce již pracuje na budoucích iteracích, které budou zahrnovat autonomní navigační systém a možné aplikace v městské logistice. Jednání s výrobci osobní mobility o integraci této technologie do pokročilých elektrických skútrů naznačují, že koncept má komerční životaschopnost.
Robotika na vzestupu
V robotickém průmyslu navíc dochází k rozmachu vývoje multifunkčních robotů. Společnosti, jako je Boston Dynamics, vytvářejí roboty, kteří mohou plnit složité úkoly, což naznačuje, že budoucnost robotiky spočívá ve vytváření všestranných a přizpůsobivých strojů.
V poslední době existují i další příklady inovativního inženýrství. Například vesmírná revoluce s tryskami, které využívají jakýkoli běžný kov, nebo nové způsoby výroby vodíku spolehlivým a ekologickým způsobem ukazují, že dnešní inženýrství hledá praktická a udržitelná řešení místo okázalosti.
Brutonův transformátor překračuje hranice individuálního technického úspěchu. Díky patentům a rostoucímu zájmu průmyslu by tento vývoj mohl být hnacím motorem nové generace multifunkčních vozidel, která kombinují osobní mobilitu s pokročilými robotickými schopnostmi.