Už přes sto let platí, že k autu patří volant. Jenže to nemusí být konečná. Hlavně dnes se vše mění. Volant může představovat jen starý zvyk, který nám brání v kroku vpřed. Díky technologii drive-by-wire se nám otevírá úplně nový svět.
Za konceptem drive by wire totiž najednou volant nepotřebujeme. Řídit můžeme klidně joystickem. A když už není nic napevno spojeno s koly, ovladač si můžeme dát prakticky kamkoliv. Bizarní? Možná, ale někde by své uplatnění jednoduchý joystick asi našel.
Jak probíhala evoluce joysticku v automobilech? První vážnější vlaštovky se objevily v devadesátkách a tehdy šlo hlavně o bezpečnost. V roce 1993 přišel Saab s upraveným modelem 9000 „Prometheus“, kde volant i pedály nahradil jediný joystick.
Super nápad, jak se zbavit sloupku řízení, který byl při nehodách pěkně nebezpečný. Jenže to mělo háček. Řízení bylo strašně citlivé a pro lidi zvyklé na otáčení volantem to bylo zkrátka proti přírodě.
Čtěte také : Létání nad Tibetem: Letecký provoz se mu vyhýbá i kvůli vysoké nadmořské výšce
O pár let později to zkusil i Mercedes s konceptem F200 Imagination, který měl joysticky hned dva. Mohli jste si dokonce elektronicky přepnout, jestli řídí řidič, nebo spolujezdec. Byla to spíš taková přehlídka toho, co všechno je možné, a spousta věcí z toho auta, jako aktivní podvozek nebo okenní airbagy, se nakonec opravdu ujala.
Koncept Mercedes F200 se stal průkopníkem. Zdroj: S. Candide / Shutterstock Po roce 2000 se joysticky začaly objevovat v autech, která chtěla úplně překopat to, jak vnitřek auta vypadá. General Motors přišel s peckou jménem Hy-wire. Všechny vnitřnosti auta, motor i řízení, nacpali do nízké placky, takového „skateboardu“. Na ten se pak dala nasadit jakákoliv karoserie. A protože nic nevedlo z podvozku do kabiny, zmizely pedály i volant. Všechno se ovládalo jedním ručním ovladačem.
V kabině tak vznikl obrovský volný prostor. Podobným směrem se vydal i švýcarský Rinspeed. Dneska s touhle myšlenkou koketuje třeba Hyundai. Jejich koncept Prophecy má joysticky proto, aby v interiéru nepřekážely a v době, kdy auto řídí samo, se mohly schovat a z kabiny se stal pohodlný obývák.
Rinspeed se dnes zaměřuje na autonomní vozy. Zdroj: Yauhen_D / Shutterstock Když joystick představuje klíč k samostatnosti A teď to nejlepší. Zatímco velké automobilky o joysticku mluví jako o hudbě budoucnosti, v jednom odvětví je to naprosto běžná věc: v autech pro lidi s handicapem. Pro ty, kteří nemohou používat nohy nebo mají slabé ruce, je řízení joystickem splněným snem o svobodě a samostatnosti. Firmy, které se na to specializují, mají tuhle technologii zmáknutou a jejich systémy spolehlivě fungují každý den na silnicích. Je trochu ironie, že právě tady se testuje technologie, kterou mainstream považuje za sci-fi.
Čtěte také : Tuhle kuriozitu nepochopíte: Nejkratší let na světě trvá 90 vteřin a přepraví vás 1,7 km. Čekání na letišti se neodpouští
Když se designéři utrhnou ze řetězu. Jaké bizarní nápady vás v autech mohou překvapit? Ale snaha o inovace se nikdy netýkala jen joysticků. Vznikla spousta dalších šíleností. Třeba volant uprostřed auta. McLaren F1 ho tam dal, aby měl řidič ten nejlepší pocit z jízdy, jako ve formuli. Nebo dveře. Slavná „racčí křídla“ u Mercedesu 300 SL nevznikla na parádu, ale prostě proto, že kvůli vysokému rámu by se tam klasické dveře nevešly.
Pamatujete na Fiat Multipla ? Vypadal sice prapodivně, ale dovnitř se díky uspořádání sedadel 3+3 vešlo šest lidí, což z něj dělalo geniálně praktické auto. A pak tu byly i velkolepé propadáky, jako Chrysler, který se snažil jezdit na plynovou turbínu. Technologicky úžasné, ale v reálu pekelně drahé a neefektivní.
Když se na všechny tyhle experimenty podíváme zpětně, zjistíme, že to nebyly jen nějaké úlety. Byla to vlastně taková laboratoř. Nápady z konceptů, jako ten „skateboardový“ podvozek, jsou dnes základem většiny elektromobilů. A joystick, vyladěný v autech pro handicapované, ukazuje cestu, kudy se budou ubírat ovládací prvky v autonomních autech. Každý z těchhle „bizarních“ nápadů nás kousek po kousku posunul tam, kde jsme dnes.
Zdroje: wikipedia , motor1 , novinky.cz