Audi zahájilo v Číně novou etapu své historie, kdy se snaží přizpůsobit místnímu trhu více než vlastní značce.
Audi už není Audi. Alespoň v Číně, i když někteří poukazují na to, že její nový designový jazyk interiéru neodpovídá tomu, co tradičně známe od Němců i tady v Evropě. Ať už je to jakkoli, pravdou je, že společnost se v asijské zemi vydala novým směrem. První vodítko je zřejmé – čtyři kruhy, které byly nahrazeny nápisem Audi.
První výsledky
To, co vzešlo z tohoto přijetí elektromobilu a čínského automobilu Čínou a pro Čínu, bylo pro společnost pozitivní. Za první půlhodinu od otevření objednávek na Audi E5 Sportback přijala značka více než 10 000 rezervací.
Rozhodně ne 200 000 rezervací za tři minuty, které nashromáždilo Xiaomi YU7. Ani 7 000 rezervací, které získal Xiaomi SU7 Ultra za 10 minut (očekávali, že v prvním roce prodají 10 000 takových verzí). Ale čísla jsou to dobrá. Zvláště vezmeme-li v úvahu, že osud evropských společností v Číně byl v posledních letech obzvláště špatný.

Zdroj: Youtube.com
Problém byl obzvláště palčivý pro Audi, jehož 40 % celosvětových prodejů pocházelo z Číny. Evropští výrobci však byli smeteni čínskými konkurenty pomocí obrazovek a softwaru. Ohňostroje v automobilech, které Evropa nedokázala přečíst nebo pochopit.
Jako nouzové opatření oznámilo Audi loni v listopadu strategickou změnu svého přístupu k Číně. Již tehdy generální ředitel Audi Gernot Döllner prozradil některé podrobnosti o tom, co můžeme očekávat:
„Čínští zákazníci prémiových vozů mají jiná očekávání: jsou mladší než ve zbytku světa a technicky zdatnější. Očekávají špičkovou konektivitu i automatizované řízení a především vzrušující a nezaměnitelný zážitek v interiéru, který je důvěrně známý a zároveň překvapivý.“
Aby Audi uspokojilo čínská přání, uzavřelo dohodu s čínskou státní společností SAIC, se kterou má Volkswagen úzký vztah již od doby svého partnerství, aby mohl v zemi vyrábět. Vizuální podoba tohoto čínsko-evropského vozu již zcela změnila představu, kterou máme o ingolstadtské společnosti v Evropě.
Výrazným prvkem je sada předních světel vytvořená z 942 LED diod a přibližně 2 000 malých trojúhelníkových prvků nabízejících dynamické animace. Uvnitř se nachází panel s úhlopříčkou až 59 palců, který pohání čip Qualcomm Snapdragon 8295. Ten se skládá z několika obrazovek. Centrální má úhlopříčku 27 palců a rozlišení 4K.
Ani výbava není k zahození: odvětrávaná a vyhřívaná sedadla, obrovské střešní okno, 360° kamery, adaptivní odpružení a zvukový systém Bose s 18 reproduktory. Kromě toho 27 senzorů (včetně LiDAR, radarů a ultrazvukových senzorů) poháněných čipem Orin-X od společnosti Nvidia umožňuje volbu poloautonomních jízdních režimů pro jízdu ve městě a na dálnici. Na druhém jmenovaném se podílí také čínská společnost Momenta.
Vše od 235 900 čínských jüanů (asi 700 tisíc korun) s baterií o kapacitě 76,2 kWh a motorem vzadu o výkonu 295 koní. Nejdražší variantou je ta se 100 kWh baterií a dvěma motory, které vygenerují až 776 koní. Cena posledně jmenované verze je 319 900 jüanů (necelých 930 tisíc korun).
Budoucnost Audi v Číně
Audi se v Číně zaměřuje nejen na přizpůsobení svých vozů místním preferencím, ale také na posílení své digitální přítomnosti a zákaznických služeb. Společnost investuje do nabíjecí infrastruktury a propojených služeb, aby zajistila, že její elektromobily budou pro čínské zákazníky reálnou volbou. Kromě toho Audi zkoumá možnost spolupráce s čínskými technologickými společnostmi s cílem zlepšit své systémy infotainmentu a konektivity, tedy oblasti, v nichž mají čínští zákazníci vysoká očekávání.
Strategie Audi v Číně by mohla sloužit jako vzor pro ostatní evropské značky, které se snaží konkurovat na největším automobilovém trhu na světě. Schopnost rychle se přizpůsobit místním trendům a navázat strategická partnerství s čínskými společnostmi by mohla být klíčem k budoucímu úspěchu zahraničních značek v Číně.
Audi si zkrátka uvědomilo, že chce-li v Číně uspět, musí být flexibilní a ochotné se znovu objevovat. Toto přizpůsobivé myšlení by mohlo být klíčem k tomu, aby značka na tak konkurenčním a neustále se vyvíjejícím trhu nejen přežila, ale i prosperovala.