Ve druhém čtvrtletí roku 2026 se podle slov společnosti BYD očekává vybudování sítě 200-300 stanic. Čínská společnost využila veletrh IAA Mobility v Mnichově k potvrzení, že příští rok zahájí v Evropě expanzi nabíječek o výkonu 1 MW (resp. 1 000 kW). Má to nějaký důvod?
400 kilometrů za pět minut
To je velký slib společnosti BYD: zajistit, aby nabíjení elektromobilu bylo stejně rychlé nebo rychlejší než tankování vozidla se spalovacím motorem. To bude možné pro ty, kdo budou využívat její 1 MW nabíječky v Číně, a pro ty, kdo je budou využívat v Evropě, od druhého čtvrtletí roku 2026.

Zdroj: Youtube.com
Stella Li, viceprezidentka společnosti, využila své prezentace na posledním mnichovském autosalonu k tomu, aby potvrdila, že příští rok začne nasazení toho, co nazývají Flash Charge, s prvním zavedením 200 až 300 nabíjecích míst.
Co se chystá?
Tato iniciativa bude zaměřena na příchod Denzy, jedné z luxusních značek společnosti BYD. Společnost nám již před několika měsíci představila Denzu Z9GT, první vůz, se kterým přijede do Evropy. Snaha o maximální luxus bez obětování sportovních vlastností.
Společnost BYD na prezentaci neuvedla, jaký objem očekává, ani nepotvrdila cenu, která by mohla snadno překročit hranici 100 000 eur (přes 2,4 milionu korun). V této cenové relaci to má nová čínská společnost opravdu složité, takže uvedení Denzy na trh chápeme jako součást strategie, v níž se snaží demonstrovat nejnovější inovace značky.
Flexibilita na prvním místě
V tuto chvíli není v Evropě žádný vůz, který by byl schopen nabíjet výkonem 1 000 kW. A samotná společnost BYD má v Číně vlastně jen dva modely, které jsou schopny získat oněch 400 kilometrů autonomie za pět minut.
Tamní přístup je založen na použití dvou zásuvek o výkonu 500 kW, což umožňuje flexibilní nabíjení. S 1 000 kW můžete nabíjet velmi vyspělý elektromobil, ale také elektrický nákladní vůz nebo dva automobily, které disponují nejnovějšími technologiemi na trhu. Velkou otázkou je, zda nejsou tyto nabíječky od počátku odsouzeny k zániku. V Evropě neexistuje žádný vůz, který by tyto nabíjecí výkony zvládl. Poslední uvedení Mercedesu GLC a BMW iX3 na trh však ukázalo, že výrobci i veřejnost mají o zkrácení čekacích dob mimořádný zájem.
Mercedes bude schopen nabíjet své baterie výkonem 330 kW a BMW až 400 kW. Mercedes CLA byl rovněž představen s lákadlem, že bude schopen nabíjet při 320 kW. Nejvyspělejší vozy začínají překonávat hranici 300 kW, ale zatím tuto možnost nenabízí mnoho zásuvek. Uvedením nabíječek o výkonu 1 MW, které se navíc rozdělí do dvou zástrček o výkonu 500 kW, se společnost BYD snaží zaujmout pozici referenční společnosti. Zatím jde o investici, která by neměla přinést velkou ekonomickou návratnost, protože budou předimenzované pro evropské automobily, ale staví společnost mezi nejlepší.
Navíc exkluzivní práva na automobily, které lze dobíjet tímto výkonem, pomohou zviditelnit značku. Pravděpodobně to z jejích modelů neudělá bestsellery (v rámci segmentu, samozřejmě), ale přispěje to ke zviditelnění značky mezi širší veřejností, která se o automobilový trh zajímá méně.
Budoucnost rychlého nabíjení
Technologie rychlého nabíjení je klíčovou součástí masového rozšíření elektromobilů. Se zdokonalováním baterií a zkracováním doby nabíjení se elektromobily stávají pro zákazníky atraktivnějšími. Nabíjecí infrastruktura se však musí vyvíjet tak, aby tyto nové požadavky splňovala. Společnost BYD zavedením nabíječek o výkonu 1 MW podniká odvážný krok směrem k budoucnosti, kdy rychlé nabíjení bude normou, nikoli výjimkou.
Kromě toho by pokrok v technologii baterií, jako jsou baterie s pevným elektrolytem, mohl v blízké budoucnosti umožnit, aby tyto možnosti ultrarychlého nabíjení využívalo více vozidel. Tyto baterie slibují vyšší hustotu energie a kratší dobu nabíjení, což by mohlo učinit 1 MW nabíječky užitečnějšími a potřebnějšími.

Zdroj: Youtube.com
Konkurence na trhu rychlonabíječek je také na vzestupu. Společnosti jako Tesla se svou sítí Superchargers a další společnosti zabývající se nabíjecí infrastrukturou neustále vylepšují svou nabídku, aby přilákaly více uživatelů. To by mohlo vést k rychlému rozšíření rychlonabíjecí infrastruktury v Evropě i ve světě.
Ačkoli se může zdát, že nabíječky BYD s výkonem 1 MW v současné době předběhly svou dobu, představují důležitý krok směrem k budoucnosti elektromobility. S tím, jak bude na trh přicházet stále více výkonných elektromobilů, poptávka po těchto pokročilých nabíjecích možnostech jistě poroste.