Tragédie letu 522 společnosti Helios Airways zůstává v historii civilního letectví. Před 20 lety se stroj na cestě z Kypru do Prahy zřítil.
I po celých 20 letech se objevují nové souvislosti a podrobnosti, které ukazují, jak může řetězec drobných chyb vést k nevyhnutelné katastrofě. Zprávy vyšetřovatelů i zahraničních médií potvrzují, že právě Helios 522 se stal nepěknou ukázkou selhání celého systému, tedy nejen jednotlivců. Na palubě tehdy zemřelo 121 lidí.
Řecký „let duchů“
Osudný let odstartoval 14. srpna 2005 ráno z Larnaky. Boeing 737 měl zamířit do Atén a poté pokračovat do Prahy. Jenže stroj nikdy nedoletěl ani do své první destinace. Krátce po vzletu totiž došlo k fatální chybě. Technici nechali systém v kabině nastavený v manuálním režimu. Kvůli tomu tam začal postupně padat tlak. Piloti si navíc špatně vyložili výstražné signály, které stroj vykazoval, a vyhodnotili to jako údajnou poruchu klimatizace.
Výsledkem byl nedostatek kyslíku, který během několika minut vyřadil posádku i cestující. Všichni upadli do tzv. hypoxie a omdleli. Stíhačky řeckého letectva, vyslané k podivně tichému letadlu, popsaly děsivý obraz. Bezvládného kopilota, visící kyslíkové masky a nehybné cestující. Do kokpitu se ještě evidentně zvládl dostat palubní průvodce Andreas Prodromou. Měl přenosnou kyslíkovou láhev, takže vydržel při vědomí déle než ostatní a snažil se stroj nějak zvládnout. Záznam černé skříňky zachytil jeho přerývané „mayday“. Nikdo ale bohužel neslyšel. Rádio zůstalo naladěné na letiště v Larnace.
Cestující v letadle již psali dopisy na rozloučenou. Pilot naprostým zázrakem všechny zachránil
Po více než dvou hodinách letu, kdy autopilot stále držel stroj ve vzduchu, došlo palivo. Boeing se zřítil do kopců u vesnice Grammatiko nedaleko Atén. Pitvy obětí potvrdily, že všichni byli v okamžiku nárazu naživu, ale v bezvědomí.
Řetězec chyb stál životy
Vyšetřování ukázalo, že smutná tragédie nebyla důsledkem jediné chyby, ale souhry celé řady selhání. Technici společnosti Helios při údržbě nepřepnuli tlakový systém zpět na automatiku, piloti neodhalili chybu během blikání výstražných kontrolek a v kritických chvílích si nesprávně vyložili varovné signály. Indikátory v kabině navíc nebyly dost odlišné, takže si posádka mohla kontrolky zaměnit.
„Celý letecký systém stojí na myšlence, že jedno jediné pochybení nesmí způsobit katastrofu, protože existuje spousta kontrolních mechanismů. Jenže tady selhal úplně každý článek řetězce,“ řekl pro britský deník Mirror letecký expert David Learmount. Boeing sám později uvedl, že na nehodě se podílelo nejméně 16 konkrétních pochybení, od techniků přes posádku až po kontrolní procesy. Kdyby jediná z těchto chyb nenastala, let 522 mohl bezpečně přistát.
Případ Helios 522 změnil letectví. Mezinárodní úřady po něm zpřísnily předpisy pro kontrolu tlakových systémů, zlepšilo se rozlišování výstražných signálů a kladl se větší důraz na výcvik posádek při simulaci hypoxie.
Následky tragédie
Katastrofa ohromila celý svět. Oběťmi byly převážně rodiny mířící na dovolenou nebo zpět domů. Řecký koroner, který dorazil na místo neštěstí, řekl, že to byl jeho nejhorší zážitek v životě. Na Kypru i v Řecku se konaly státní smuteční obřady. Soudní procesy byly též dramatické. Inženýr Alan Irwin byl původně odsouzen za zabití, ale později zproštěn viny. Jiní pracovníci Heliosu takové štěstí neměli a šli do vězení. Rodiny obětí zároveň žalovaly výrobce letadla Boeing, který jim nakonec vyplatil mimosoudní odškodnění. Na webu SvětKreativity jsme také psali o případu, kdy lidé protrpěli let kvůli poruše všech toalet.
Zdroj: Mirror, Wikipedie, AviationSafetyNetwork, YouTube Huňáč
The post 20 let od katastrofy letu 522 Helios Airways: Během letu do Prahy zemřelo 121 lidí kvůli řetězci chyb appeared first on Světkreativity.