V podstatě si již málokdo vybaví chvíli, kdy začaly být dálnice v Čechách zpoplatněny. Pomohu vám: bylo to v roce 1995. Čili před celkem dlouhými třiceti lety. Třicet let máme za možnost jízdy po dálnici povinnost také zaplatit. A neplacení dálničního poplatku je policií nebo celními úřady poměrně nekompromisně postihováno a pokutováno. Přesto existuje několik výjimek, kdy dálnici můžete používat, a nemusíte platit ani korunu. Jaké to jsou? Pojďme se na to s redakcí AutoŽivě.cz podívat společně.
Vážná onemocnění a postižení = osvobození od povinnosti platit za dálnice Do první výjimky patří (celkem pochopitelně) osvobození vozidel přepravujících osoby s těžkým zdravotním postižením. Konkrétně se jedná o držitele průkazu ZTP nebo ZTP/P, kteří jsou osvobozeni od povinnosti mít dálniční známku, pokud je vozidlo využíváno k jejich přepravě. Tato výjimka je podmíněna tím, že vozidlo musí být registrováno na osobu s průkazem ZTP nebo ZTP/P, případně na osobu, která je jejich zákonným zástupcem. Podobně se ale hodnotí i akutní převoz do nemocnice. Ani tehdy by vás policie neměla pokutovat.
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz Naopak, není nic výjimečného, když vás doprovodí. Šťastných porodů „takřka na poslední chvíli” i za asistence policejních majáků byly desítky. Tou méně veselou situací, kterou bychom si myslím všichni raději odpustili a za známku zaplatili, je pak transport dětí s nádorovým onemocněním, kdy se na řidiče vozu vztahuje stejné osvobození od dálničního poplatku. Nicméně, přiznejme, tuto „výsadu“ by si každý z nás raději odpustil. A zaplatil klidně 100 známek, jen aby bylo jeho dítě zdravé.
Obsluhujete svým vozem hospic, stacionář nebo domov pro seniory? Taktéž neplatíte S čímž souvisí i další, celkem pochopitelná skutečnost: pokud se zabýváte převozem zdravotně postižených osob, jste od placení a od dálničního poplatku taktéž osvobozeni. Musíte ale splnit jednu podmínku: a sice být současně provozovatelem stacionáře , hospicu nebo dalšího podobného pobytového zařízení. A „osvobozeným” vozidlem zajišťovat běžnou dopravu osob, žijících v těchto zařízeních. Jde tedy často o vozidla s nájezdovou rampou pro invalidní vozíky apod.
i Zdroj fotografie: Michal Sztolár pro AutoŽivě.cz Do kategorie vozidel osvobozených od dálniční známky náleží i vozidla IZS, vozidla Amády ČR a vozidla používaná při zajišťování obrany státu. Výjimku mají také vozidla, která slouží k údržbě a správě dálnic a silnic. Zajímavou kategorií jsou historická vozidla , která mají zvláštní „H“ registrační značky. Tato vozidla, často využívaná při veteránských srazech nebo výstavách, jsou rovněž osvobozena od povinnosti dálniční známky. Podmínkou je, že vozidlo musí být zapsáno v registru historických vozidel a nesmí být používáno k běžné přepravě.
Okolní země a ceny za dálniční známky / dálniční poplatky A mimochodem, jak dopadá Česká republika ve srovnání se sousedními zeměmi? Na Slovensku stojí roční známka 90 eur (cca 2 240 Kč), měsíční 17 eur (cca 410 Kč), desetidenní 10,80 eur (cca 270 Kč) a denní 8,10 eura (zhruba 200 korun). V Maďarsku je roční známka dražší, přibližně 59 210 HUF (cca 3 630 Kč), měsíční 10 710 HUF (cca 660 Kč) a desetidenní 6 620 HUF (cca 405 Kč). Polsko má odlišný systém, kde se platí mýtné za ujeté kilometry, což může být pro pravidelné uživatele dálnic nákladnější.