Ve světě technologií jsme zvyklí na odvážné předpovědi. Málokterá je však tak zarážející jako ta, kterou nedávno vyslovil vysoký představitel společnosti Microsoft. Předpovídá, že do roku 2030 nám klávesnice a myš budou připadat stejně cizí jako dnes příkazový řádek MS-DOS. I když se to zdá jako příliš krátká doba na to, abychom se dočkali tak radikální změny.
Toto tvrzení pochází od Davida Westona, viceprezidenta společnosti Microsoft, který ve videu zveřejněném na YouTube s názvem „Vize 2030“ odhaluje svou vizi fungování Windows v budoucnosti. A jak se dalo očekávat, hvězdou celého videa je umělá inteligence. Toto video jsme se rozhodli zanalyzovat do nejmenšího detailu a seznámit vás s jeho obsahem.
Hlasem ovládaný počítač se systémem Windows
Podle Westona se během pouhých pěti let přesuneme od ovládání myší a psaní na klávesnici k interakci s počítačem mnohem přirozenějším způsobem: mluvením. Hlasové příkazy budou v prostředí Windows hrát hlavní roli, i když některé činnosti, například hraní videoher, mohou být složitější.
„Budeme méně používat oči a více mluvit s počítačem,“ říká Weston. Myšlenka Microsoftu je poměrně jednoduchá: mít agenta umělé inteligence, který umožní multimodální komunikaci. Počítač tak bude schopen vidět to, co vidíme, a slyšet to, co slyšíme, díky čemuž ho budeme moci požádat o jakýkoli úkol přirozeným způsobem pomocí hlasového příkazu.
Futuristická vize v podstatě spočívá v tom, že budeme na svá fyzická zařízení pouze mluvit a ona budou dělat to, o co je požádáme, jako by to byl skutečný robot. V rámci Microsoftu však samozřejmě existuje určitý precedens, kdy se taková strategie vůbec nepovedla.
Duch Cortany se vrací
Ačkoli na papíře může být tato myšlenka dobrá, protože umožňuje plynulou a přirozenou interakci s počítačem, nelze se nepodívat do minulosti společnosti. Ostatně, není to poprvé, co jsme slyšeli podobné sliby.

Zdroj: Youtube.com
Aniž bychom se vraceli dále do minulosti, můžeme se vrátit do dob, kdy jsme používali Windows 10 a Cortana byla v našich dnech velmi přítomná. Zde se společnost snažila udělat ze svého hlasového asistenta středobod hands-free zážitku tím, že nám umožnila otevírat aplikace, diktovat text a další. Její slabý výkon však způsobil, že se neujala a zmizela ze všech počítačů.
Je zřejmé, že dnešní modely umělé inteligence nejsou ničím podobným jako v minulosti. Například vést konverzaci s ChatGPT pomocí hlasu je něco, co je možné provádět i dnes. Pochybnosti však samozřejmě přetrvávají o tom, zda uživatelé budou chtít hlasové příkazy skutečně masově přijímat. Až do té míry, že zapomenou na klávesnici a myš. A to za pouhých pět let, což je velmi krátká doba.
Protože samozřejmě existují překážky. Faktem je, že mnozí z nás denně vykonávají úkoly, které neodpovídají modelu, který pro budoucnost navrhuje systém Windows. Například správa hovoru na Discordu uprostřed hry League of Legends prostřednictvím hlasových příkazů nemusí být ideální. Nebo i psaní vlákna v X prostřednictvím diktování umělé inteligenci nás může připravit o možnost improvizovat při psaní nebo provádět opravy za běhu.
Pokud přejdeme k úkolům, jako je hraní videoher, klávesnice a myš budou stále nezbytné, protože zadávat příkazy jako „posuň se o 5 metrů dopředu a vystřel“ nemusí být zrovna nejlepší. Nebo i procházení sociálních sítí, jako je X, posouváním obsahu pomocí hlasových příkazů nemusí být nejpohodlnější.
Je logické, že umělá inteligence bude stále více integrována do našich operačních systémů a hlasové příkazy budou také stále více přítomny. Ale tvrdit, že klávesnice a myš budou za pár let „přežitky“, se zdá být vzhledem k tomu, jak dnes chápeme technologie, trochu mimo mísu.
Úloha umělé inteligence v interakci se zařízeními
Umělá inteligence v posledních letech pokročila mílovými kroky a její integrace do každodenních zařízení není nijak vzdálená. Technologie, jako je rozpoznávání hlasu a počítačové vidění, se výrazně zlepšily a umožňují přirozenější interakci se stroji. Například virtuální asistenti, jako je Alexa od Amazonu a Google Assistant, jsou již schopni provádět složité úkoly na základě hlasových příkazů. Výzvou však zůstává přesnost a schopnost porozumět kontextu příkazů, což je něco, co umělá inteligence stále zdokonaluje.
Kromě toho jsou hlavními problémy ochrana soukromí a bezpečnost. Uživatelé musí mít jistotu, že jejich údaje nebudou zneužity. Microsoft a další technologické společnosti budou muset tvrdě pracovat na tom, aby zajistily, že interakce založené na AI budou bezpečné a budou respektovat soukromí uživatelů.
Budoucnost uživatelského rozhraní
Vývoj uživatelských rozhraní probíhá neustále, od rozhraní příkazového řádku až po grafická rozhraní, která používáme dnes. Myšlenka hlasem ovládaného rozhraní není nová, ale její masové zavedení bude vyžadovat výraznou kulturní změnu. Uživatelé se budou muset přizpůsobit novým způsobům interakce se svými zařízeními, což může trvat delší dobu.

Zdroj: Youtube.com
Na druhou stranu by v této změně mohly hrát zásadní roli nové technologie, jako je rozšířená realita a virtuální realita. Tyto technologie umožňují více pohlcující interakci a mohly by doplnit používání hlasových příkazů a nabídnout bohatší a dynamičtější uživatelský zážitek.
Ačkoli je vize společnosti Microsoft pro rok 2030 ambiciózní, stále je třeba překonat mnoho výzev. Přechod do světa bez klávesnic a myší bude vyžadovat nejen technologický pokrok, ale také změnu způsobu, jakým uživatelé vnímají technologie a jak s nimi komunikují.