F-35B Lightning je jedním z nejmodernějších stíhacích letounů na světě. Má nízkou radarovou pozorovatelnost, může startovat na krátkou vzdálenost a přistávat vertikálně a je navržen pro operace z letadlových lodí a pozemních základen. Může souběžně plnit úkoly typu vzduch-vzduch, vzduch-země, elektronický boj a zpravodajství. Podle papírových předpokladů se měl stát základem vzdušných sil Velké Británie, která plánovala 138 jednotek s horizontem služby do roku 2069.
Skutečnost však za těmito ambicemi zaostává. Nová zpráva Národního kontrolního úřadu (NAO) právě podrobně zdokumentovala řadu problémů programu, od trvalých zpoždění až po dosud neintegrované schopnosti. Výsledkem je mnohem méně spolehlivý obraz, než se očekávalo před deseti lety. A to otevírá nepříjemné otázky týkající se nákladů, efektivity a plánování.
F-35B: Sliby a zpoždění
Jak již bylo zmíněno, F-35B Lightning je verze stíhačky s krátkým vzletem a svislým přistáním, kterou Spojené státy vyvinuly v rámci programu Joint Strike Fighter. Velká Británie si tuto variantu vybrala jako náhradu za své Harriery, které budou operovat z letadlových lodí třídy Queen Elizabeth. Může létat rychlostí přes 1,6 Machu, dosahovat výšky 50 000 stop a plnit více typů misí.
Jeho síla spočívá ve fúzi senzorů a schopnosti sdílet data v reálném čase s ostatními platformami. Na rozdíl od předchozích generací F-35B funguje nejen jako nosič útoku, ale také jako síťový zpravodajský uzel. První jednotky dorazily do země v roce 2012, přičemž hlavní základnou je RAF Marham.

Zdroj: Youtube.com
Podle Národního kontrolního úřadu investovala Velká Británie do března 2025 nejméně 11 miliard liber (asi 312,4 miliard Kč). Přesto je dosažená úroveň operačních schopností nižší, než očekávalo samo ministerstvo v roce 2013.
Odložení plné operační způsobilosti (FOC) z roku 2023 na konec roku 2025 znamená, že letouny F-35B ještě nedosáhly úrovně vyspělosti potřebné pro provoz v plné operační způsobilosti. Podle NAO byly letové hodiny nashromážděné v roce 2024 nižší, než bylo požadováno, což omezuje připravenost posádek a skutečnou využitelnost flotily pro intenzivní mise.
Letouny mají navíc v současné době omezenou výzbroj. V současné době má k operačnímu použití pouze řízenou pumu Paveway IV a střelu vzduch-vzduch AMRAAM AIM-120D, uvádí se v informačním listu RAF. NAO potvrzuje, že integrace britských raket Meteor a SPEAR 3 byla odložena na začátek roku 2030. V praxi to znamená, že F-35B zatím nemůže provádět údery na velké vzdálenosti nejmodernějšími zbraněmi, což bylo jeho původním strategickým určením.
Existují také strukturální omezení. Jak upozornil The Register, konstrukce letounu s krátkým vzletem a svislým přistáním (STOVL) klade značná omezení na užitečné zatížení a operační dolet, což omezuje jeho efektivitu v náročných bojových scénářích. Toto hodnocení není součástí oficiální zprávy NAO, ale odráží společné obavy řady odborníků. Celkově by náklady na celý životní cyklus mohly dosáhnout až 71 miliard liber (asi 2 biliony korun).
Problémy nepřicházejí samy
Přestože je letoun F-35B již v operačním nasazení, čísla odhalují ohroženou schopnost. V roce 2024 byla k dispozici jen asi třetina flotily, která bude schopna plnit všechny plánované mise. Část problému je strukturální: Spojenému království se nepodařilo obsadit všechny pozice potřebné k provozu a údržbě systému. Inženýrů je nedostatek a zdlouhavé nasazení na letadlových lodích činí cíl F-35 pro mnohé neatraktivním.
Zajištěny nejsou ani dodávky dílů. Globální logistický systém, řízený z USA, nedrží krok s růstem mezinárodní flotily. To vedlo k problémům, zpožděním dodávek a přílišné závislosti na dočasných řešeních. Přestože se míra dostupnosti během nasazení Carrier Strike Group 2025 zlepšila, existují náznaky, že tuto úroveň nebude možné udržet ani po skončení operace.

Zdroj: Youtube.com
Navzdory zpožděním, nákladům a problémům s dostupností si Spojené království zachovává vedoucí úlohu v mezinárodním programu F-35. Byla jediným partnerem úrovně 1, který se připojil k programu vedenému USA, a v hlavním projektovém týmu ve Washingtonu má 38 členů ministerstva obrany, což je více než kterákoli jiná země. Toto zapojení přineslo hmatatelné výsledky: britské společnosti vyrábějí nejméně 15 % hodnoty každé vyrobené jednotky.
Pohled do budoucnosti
Zatímco F-35 se stále potýká s omezeními, Velká Británie již prosazuje svůj vlastní projekt nové generace: stíhačku Tempest, která je od prosince 2022 spolu s Itálií a Japonskem součástí mnohonárodního programu Global Combat Air Programme (GCAP).
Cílem tohoto úsilí, které vedou společnosti BAE Systems (Velká Británie), Leonardo (Itálie) a Mitsubishi Heavy Industries (Japonsko), je vyvinout do roku 2035 letoun stealth šesté generace, jehož prototypy by měly vzlétnout do roku 2028. Sídlo programu je ve Spojeném království.
Od svého počátku je plánován jako platforma s otevřenou architekturou, přičemž motory, avionika, senzory a zbraně jsou vyvíjeny pod národní kontrolou a usilují o větší technologickou nezávislost na USA. Navzdory optimismu přetrvává napětí. Itálie vyjádřila znepokojení nad nedostatečnou transparentností transferu technologií ze Spojeného království.
Program Tempest má být nejen průlomem ve vojenských technologiích, ale také ekonomickou a inovační vzpruhou pro Spojené království. Očekává se, že vytvoří tisíce pracovních míst v leteckém a obranném sektoru a podpoří spolupráci mezi univerzitami, podniky a vládou při vývoji pokročilých technologií. Kromě toho by Tempest mohl integrovat nové technologie, jako je umělá inteligence a pokročilý elektronický boj, což z něj činí vysoce přizpůsobivý a účinný bojový systém pro budoucí bojiště.