Vztahy mezi Pekingem a Moskvou se v souvislosti s válkou na Ukrajině dostaly pod mezinárodní kontrolu. Dokumenty, které získala agentura Bloomberg, odhalují, že ruská výroba dronů významně těžila z nepřímé čínské podpory prostřednictvím zprostředkovatelských společností. Toto schéma umožnilo Rusku obejít mezinárodní sankce a udržet si válečné schopnosti.
Podle agentury Reuters se Rusku podařilo udržet a rozšířit výrobu svých bezpilotních letounů kamikadze Garpiya-A1 prostřednictvím tajného dovozního schématu, na němž se podílely čínské společnosti. Toto schéma zahrnuje používání motorů L550E vyráběných společností Xiamen Limbach Aviation Engine Co, které se do Ruska dostávají označené jako „průmyslové chladicí jednotky“, aby se obešly sankce.
Motory jsou dodávány ruské státní společnosti IEMZ Kupol prostřednictvím krycí společnosti Beijing Xichao International Technology and Trade. Tento klamavý způsob označování umožňuje, aby zásilky prošly bez povšimnutí čínských celních orgánů, aniž by formálně porušovaly vývozní zákony země.
Masivní expanze
Interní dokument společnosti Kupol potvrzuje smlouvu s ruským ministerstvem obrany o výrobě více než 6 000 bezpilotních letounů Garpiya do roku 2025, což je trojnásobek výroby z předchozího roku. Do dubna již bylo dodáno více než 1 500 kusů. Tyto drony, založené na íránské technologii Shahed, se používají k útokům na civilní a vojenskou infrastrukturu na Ukrajině.

Zdroj: Youtube.com
Kyjevská rozvědka uvádí, že Rusko používá přibližně 500 dronů Garpiya měsíčně. Tento model se stal klíčovým nástrojem válečného úsilí Kremlu, poháněným čínskými součástkami včetně motorů, navigačních a řídicích systémů.
Cesta motorů do Ruska je pečlivě maskována. Po první dodávce z Číny motory obdrží ruská krycí společnost SMP-138, vlastněná Abramem Goldmanem, která je předá další ruské společnosti LIBSS, jež je nakonec odpovědná za dodávky Kupolu. Smlouva mezi LIBSS a Kupolem stanoví, že výrobky musí být označeny jako „chladicí zařízení“, aby se předešlo podezření.
Čínské komerční letecké společnosti Sichuan Airlines a China Southern Airlines používají k přepravě těchto kritických dílů do Ruska od října 2023, a to navzdory platným sankcím. Žádná z těchto leteckých společností ani zúčastněné společnosti na otázky agentury Reuters neodpověděly.
Nejednoznačný postoj
Čínské ministerstvo zahraničí popřelo, že by o těchto dodávkách vědělo, a zopakovalo, že Čína přísně uplatňuje kontrolu vývozu zboží dvojího užití a staví se proti jednostranným sankcím, které neschválila OSN. Pokračující tok vojenských technologií do Ruska však toto tvrzení zpochybňuje.
Na společnost Xiamen Limbach byly v říjnu 2023 uvaleny sankce v návaznosti na dřívější zprávu agentury Reuters, která identifikovala její roli při výrobě Garpyje. Navzdory těmto opatřením se Xiamen ani Xichao nevysvětlily a stopa odpovědnosti je zamlžená mezi vrstvami krycích společností, neprůhledností dokumentů a právně nejasnými obchodními cestami.
Toto odhalení přichází v době rostoucího diplomatického napětí mezi EU a Čínou. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová se setká se Si Ťin-pchingem a Li Čchiangem na summitu poznamenaném podezřením z čínské podpory ruské vojenské mašinérie. Evropská diplomacie varovala Peking, že umožnění takového obchodu ohrožuje bezpečnost kontinentu.

Zdroj: Youtube.com
Čína trvá na tom, že nevyváží smrtící zbraně a že pokud Rusko používá své civilní výrobky k válečným účelům, totéž by se mohlo týkat i Ukrajiny. Podle vysokých evropských bezpečnostních představitelů však případ Garpija ukazuje, že čínské dodávky nejsou náhodné nebo okrajové, ale jsou součástí funkční sítě, která aktivně podporuje vojenské úsilí Kremlu.
Evropské odstrašování a strategická hra
Odborníci, jako je Meia Nouwens z Mezinárodního institutu pro strategická studia, poukazují na to, že hlavním zájmem Číny je udržet pozornost USA na Ukrajině a vyhnout se tak přímé konfrontaci v Indopacifiku. Implicitní strategií by bylo prodloužení evropského konfliktu s cílem získat manévrovací prostor v Asii.