Trať 227 odbočuje z celostátní trati 225 (Jihlava – Veselí nad Lužnicí) a obsluhuje města Třešť, Telč, Dačice a Slavonice. Železniční trať, které je 127 let, měří 55,3 kilometru a kromě výchozí stanice na ní nejsou žádné uzly. Z historických důvodů se na ní setkávají dvě staničení – jedno od Kostelce a druhé z protisměru, počítané od rakouské stanice Schwarzenau – která se lámou ve stanici Telč.

Parní léto na Vysočině, zdroj: České dráhy
Průběh trati 227
- Kostelec u Jihlavy
- Kostelec u Jihlavy masna
- Salavice
- Jezdovice
- Třešť
- Třešť město
- Hodice
- Sedlejov
- Mysliboř
- Telč
- Telč - Staré Město
- Radkov
- Slaviboř
- Velký Pěčín
- Malý Pěčín
- Dačice
- Dačice město
- Urbaneč
- Peč
- Dolní Bolíkov
- Mutišov
- Slavonice
Trať v minulosti
Vůbec první vlak na trati byl vypraven 13. srpna 1898 v 7:26, šlo o první pravidelný smíšený vlak z Telče do Kostelce. Trať z Telče do Slavonic byla zprovozněna 7. září 1902 a dál do Rakouska (do uzlu Schwarzenau na hlavní trati Vídeň – Gmünd) byla zprovozněna o rok později - 21. června 1903. Tvořila pak téměř 90 kilometrů dlouhou trať bez odboček, která propojovala českomoravskou transverzální dráhu s drahou císaře Františka Josefa a zajišťovala železniční spojení odlehlým rurálním oblastem západní Moravy a severního Waldviertelu.
Uzavření hranic v roce 1945
Velkým mezníkem bylo 22. květen 1945, kdy došlo k uzavření hranic mezi Československem a Rakouskem, a skončila tak pravidelná doprava v přeshraničním úseku Slavonice – Fratres. Zrušený úsek má dobře zachovaný spodek, vyjma jednoho propadlého propustku, ale je silně zarostlý a jen obtížně průchozí. V roce 2003 byly podniknuty první kroky k obnově trati. Od roku 2006 jsou však prakticky všechna vyjádření rakouské strany k možnosti obnovení někdejší přeshraniční tratě negativní, zejména s odůvodněním vysokými finančními náklady. V roce 2014 byla na bývalém drážním tělese vybudována a otevřena pro provoz cyklostezka v úseku Slavonice – Fratres.
Trať v budoucnu
Správa železnic do budoucna plánuje kompletní modernizaci tratě. V jejím rámci má dojít ke zvýšení traťové rychlosti z 50 km/h na 60–80 km/h a kompletní výměně staničního i traťového zabezpečovacího zařízení s možností dálkového řízení provozu.
Na trať 227 navazuje trať číslo 225 Veselí nad Lužnicí – Jindřichův Hradec – Horní Cerekev – Kostelec u Jihlavy – Jihlava – Dobronín – Havlíčkův Brod.
Parní léto
Kažrý rok v srpnu se obyvatelé Vysočiny mohou zúčastnit Parního léta. Dobový parní vlak vyráží z Telče přes Dačice do Slavonic. Kromě zážitkových parních jízd čeká na zájemce každý rok i řada doprovodných a kulturních akcí, například přepadení vlaku nebo simulace dopravní nehody vlaku a osobního auta.

Parní léto na Vysočině, zdroj: České dráhy
Nejkrásnější nádraží
V roce 2007 vznikla soutěž o titul Nejkrásnější nádraží ČR jako reakce na smutný stav objektů na železnici. Jako kapky v moři tu byly stanice, kde se personál vzorně staral, nad rámec svých povinností, o prostředí stanic, a díky soutěži se dozvídal, jak veřejnost tuto snahu oceňovala. Soutěž byla poděkováním těmto lidem za péči o svou stanici, tedy o majetek země spravovaný státní organizací Správa železnic.

Roszochy, zdroj: nejnadrazi.cz
Jeden z titulů putoval také na Vysočinu. V roce 2019 zvítězila železniční stanice v Rozsochatci na Žďársku nedaleko Bystřice nad Pernštejnem. V roce 2019 se soutěž konala již potřinácté a zároveň i naposledy.