<h3>Historie brněnských rozjezdů</h3> <p>Kořeny brněnské noční dopravy sahají do poloviny minulého století. Už tehdy jezdily tramvaje i po půlnoci a vyjížděly opět brzy ráno. Ucelený systém noční dopravy dnešního typu se začal formovat v sedmdesátých letech. Tehdy se do nočního provozu zapojovaly všechny tři typy dopravy. Tramvaje, trolejbusy i autobusy na sebe navazovaly v přestupních uzlech.</p> <p>Od roku 2000 zajišťují noční dopravu autobusové linky N89 – N99. Podobná služba samozřejmě v různých formách funguje i v jiných městech, brněnský model je však unikátní svou centralizací. Tedy proto, že všechny linky se potkávají ve stejný čas v jediném bodě.</p> <h3>Exotické tanečnice a bubeníci</h3> <p><em>„Jestli se dá něco označit za fenomén města Brna, pak jsou to právě noční rozjezdy. Jsou symbolem spolehlivosti, bezpečí a dostupnosti dopravy i v nočních hodinách. Jsem hrdý, že tento systém provozujeme už 25 let a lidé jsou s ním spokojeni,"</em> řekl <strong>Miloš Havránek</strong>, generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB).</p> <p>Ve všední dny rozjezdy podle něj využívá zhruba deset tisíc lidí, v pátky a soboty to bývá dvojnásobek. Za čtvrt století službu využilo už téměř 150 milionů lidí. Dopravce výročí oslavil překvapením pro cestující. Nejoblíbenější půlnoční rozjezd o poslední srpnové sobotě zpestřil cestujícícm krátkým vystoupením samba tanečnic doprovázených bubeníky. </p> <p><em>„Reakce cestujících byly moc milé, někteří se usmívali, jiní natáčeli nebo se pohupovali v rytmu. Zhruba deset minut po půlnoci se rozjezdy vypravily na své trasy,</em>“ dodal Havránek.</p> <h3>A jak to funguje teď?</h3> <p>V Brně momentálně jezdí dvaadvacet autobusů na jedenácti linkách (N89 - N99). Každičkou noc vyráží ze zastávky Hlavní nádraží. V pracovních dnech jezdí od 23:00 do 1:00 každých 30 minut, poté do 4:00 po hodině, následně do 5:00 opět po 30 minutách. O víkendech a dnech pracovního volna pak 23:00 do 1:00 vyráží každých 30 minut, poté do 5:00 po hodině, následně do 7:00 po 30 minutách.</p> <p>Nejvytíženější jsou podle dopravce pátky, soboty a během akademického roku také středa. O víkendu přepraví dvacet tisíc lidí za noc, přes týden asi deset tisíc. <em>„Koordinaci rozjezdů zajišťuje pracoviště dispečinku sídlící na Novobranské ulici. Příjezd vozů a přestup cestujících sleduje v reálném čase. Jakmile jsou všechny linky připraveny, vydá dispečer centrální povel k odjezdu. Dříve se pokyn dával ručně, tedy zhasnutím signálního světla nebo radiostanicí,“ </em>sdělil Havránek.</p> <p>Noční provoz má svá specifika, připomněla mluvčí DPMB <strong>Hana Tomaštíková</strong>. <em>„Noční doba přináší specifické situace, od humorných příhod plných lásky až po náročné zásahy kvůli nevhodnému chování alkoholem posilněných cestujících,</em>" popsala. Dodala, že v případě potřeby dokážou obratem reagovat, například i posílením dopravy při konání velkých akcí jako jsou ohňostroje nebo Majáles. </p>