<p>Nedá mi, abych nereagoval na mnohá stanoviska o „nepovedené“ rekonstrukci ulice Plumlovské v Prostějově. Nejprve musím zajít do historie a to do období okolo roku 2000. V této době si nechal odbor rozvoje a investic Města Prostějova zpracovat studii o vedení cyklostezky po ulici Plumlovské. Zpracovatel studie (už si nepamatuji, kdo to byl) konstatoval, že po ulici Plumlovské se nedají vést samostatné cyklostezky ani pruhy pro cyklisty.</p> <p>Pokud by byla cyklostezka na severní straně Plumlovské, tak její vedení kolem bývalé porodnice není možné z důvodu stísněných podmínek, šířkově by se tam nevešla. Vedení cyklostezky po jižní straně není možné z důvodu úzkého prostoru mezi zástavbou a vlastní silnicí II/150 v ulici Plumlovské naproti Kubusu. V obou místech nejsou ani zelený pruh, ani odstavná stání, mezi vlastní vozovkou a budovami je pouze chodník. Pokud tyto studie nebyly skartovány, měly by být uloženy na odboru rozvoje a investic Města Prostějova. </p> <p>Smíšená stezka pro chodce a cyklisty zde není možná z důvodu vysoké intenzity pěší dopravy přesahující v určitých intervalech i 200 pěších za hodinu.</p> <p></p> <p>Následně si odbor rozvoje a investic nechal zpracovat Generel cyklistické dopravy v Prostějově. Tento generel nepočítal s vedením cyklistické dopravy po ulici Plumlovské. V Generelu cyklistické dopravy bylo zakresleno vedení cyklistické dopravy v Prostějově, a to jak vybudováním samostatných cyklostezek, tak i pruhů pro cyklisty. Při budování cyklostezek dodnes Město Prostějov postupuje podle tohoto Generelu cyklistické dopravy. Musím konstatovat, že Město Prostějov již investovalo nemalé peníze do cyklostezek v Prostějově a trvale se zajímá o cyklistickou dopravu.</p> <p>K vlastní rekonstrukci uvádím, že v projektu se respektují jak stanoviska silničních orgánů, ale musí se respektovat i stanoviska správců inženýrských sítí a orgánů například životního prostředí. Je kritizováno, že chodníky jsou moc široké. Tato šířka souvisí jednak s vedením pěší dopravy, kdy intenzita pěších se v pracovní dny v určitých časových úsecích pohybuje i okolo 200 chodců za hodinu. Jedná se o spojnici mezi centrem města Prostějova a sídlištěm Hloučela (má kolem 10 000 obyvatel) a centrem a sídlištěm Svobody (má kolem 5000 obyvatel).</p> <p></p> <p>Svou roli v šířce chodníku hraje i uložení inženýrských sítí. Správci inženýrských sítí požadují jejich uložení do chodníku, tedy do míst, kde by nedošlo k poškození inženýrských sítí pojezdem vozidel či v zeleni, kde může dojít k poškození od kořenů stromů. Navíc údržba inženýrských sítí v zeleném pásu se stromořadím je velmi náročná. Vím, že po severní straně ulice Plumlovské vede například důležitý komunikační mezinárodní kabel, oboustranně je uložen jak vodovod, tak i plynovod a spousta dalších kabelů.</p> <p>Odbor životního prostředí Města Prostějova zase požadoval zajistit oboustranně zelený pás pro výsadbu stromořadí. I tento zelený pás zabere určitý prostor.</p> <p>Pokud se jedná o vybudování odstavných stání, byl to požadavek Města Prostějova, a to k zajištění obsluhy různých obchodů a jiných provozoven v ulici Plumlovské jak pro zásobování, tak pro zákazníky. Tímto Město Prostějov reflektovalo na požadavky zlepšení podmínek pro podnikání v ulici Plumlovské. V intenzitě kolem 11 000 motorových vozidel za 24 hodin stání a zastavení na vlastní silnici není možné. Pro vlastní silnici zbyl prostor mezi obrubami v šířce 7,5 metru.</p> <p></p> <p>Faktem je, že podle celostátního sčítání dopravy v roce 2020 se po ulici Plumlovské pohybovalo celkem asi 11 000 motorových vozidel/24 hodin. Z toho 1364 těžkých vozidel (nákladní automobily a autobusy), 9519 osobních automobilů a 74 motocyklů. Pro motorovou dopravu by tato šířka byla dostatečná. Němci dokonce tvrdí, že pro motorovou dopravy v průtahu obce při těchto intenzitách stačí mezi obrubami 6,5 metru. Bohužel, v celostátním sčítání dopravy není uvedena nemotorová doprava, nelze tedy přesně posoudit, kolik cyklistů se po této ulici pohybuje. Předpokládám, že se jedná o malý počet cyklistů, poněvadž jezdit na kole mezi kamiony a autobusy není nic příjemného.</p> <p>Podle mého názoru projektant rekonstrukce respektoval všechna vyjádření správců inženýrských sítí a dalších dotčených orgánů státní správy a nemohl nic jiného vyprojektovat, než co je dnes realizováno. Vždy se jedná o kompromis mezi požadavky správců inženýrských sítí a dalších orgánů státní správy, který musí projektant vyřešit.</p>