<p><strong>Herní postavy dnes pohybují rukama, chodí a vyjadřují emoce díky hercům, kteří stojí za technologií motion-capture. Jejich práce je zásadní pro realistický herní zážitek, který si hráči mohou naplno užít například ve hrách <em>Hellblade: Senua’s Sacrifice</em> nebo starším kousku <em>Beyond: Two Souls</em>.</strong></p> <h2>Co je motion-capture a proč je důležitý?</h2> <p>Motion-capture (MoCap) je technologie, která zachycuje pohyby živého herce a přenáší je na digitální postavu. Bez ní by animace v moderních hrách působily strojeně a nepřirozeně. Jak herci zvládají reprodukovat chůzi, běh, boj nebo emoce? Jejich pohyby jsou zaznamenávány pomocí speciálních senzorů na těle a obličeji, což umožňuje, aby digitální postava kopírovala každý detail.</p> <p>Hráči si často neuvědomují, že pohyby postav v jejich oblíbených hrách mají svůj lidský základ. Každý pád, otočka a gesto vzniká díky práci člověka, jeho těla a schopnosti interpretovat scénář.</p> <p>Mnohé hry obsahují motion-capture výkony herců, jejichž jména nejsou často zmíněny v titulcích nebo reklamních materiálech. Přesto ale někdy vývojáři sáhnou po známých tvářích. V případě hry <em>Beyond: Two Souls</em> se sešly hned tři herci: Elliot (tehdy ještě Ellen) Page, Willem Dafoe a Eric Winter.</p> <p>Proč ale zůstávají herci často v anonymitě? Hlavním důvodem je marketing a branding – hráči se soustředí na digitální postavu, nikoli na člověka za ní.</p><p><strong>Čtěte také</strong>: <a href="https://vipshow.cz/nejnovejsi-zpravy/nezname-svetove-festivaly/davidmanga/" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Karlovy Vary jsou nuda: Nejdivnější festivaly festivaly světa, o kterých jste nikdy neslyšeli</a></p> <h2>Proces natáčení motion-capture</h2> <p>Natáčení MoCap není jen o chůzi nebo běhu. Proces začíná přípravou scénáře a storyboardu, který určuje, jaké pohyby budou zaznamenány. Herci oblékají těsné obleky s reflektivními body nebo senzory, které zachycují pohyb každého kloubu.</p> <p>Kamery kolem herců snímají tyto body v reálném čase a software z nich vytváří digitální kostru, která je později aplikována na postavu ve hře.</p> <p>Dalším krokem je facial capture, tedy snímání obličeje, které zachycuje emoce a mimiku. Přesnost je zde velmi klíčová – i sebemenší změna výrazu dokáže ovlivnit, zda bude scéna působit autenticky.</p> <p>Hercům často působí problémy omezený prostor, neobvyklá výbava nebo nutnost opakovat náročné akce nespočetněkrát. Jak dokáží zůstat soustředění při opakování téhož úkonu desítky minut? To je otázka, která odhaluje fyzickou i psychickou náročnost této práce.</p> <p></p><div class="post-video"><iframe width="1165" height="655" src="https://www.youtube.com/embed/5DwHjNenAmw?feature=oembed" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" allowfullscreen></iframe></div><p></p><p><strong>Čtěte také</strong>: <a href="https://vipshow.cz/nejnovejsi-zpravy/italsky-neorealismus/hanabulejova/" target="_blank" rel="noopener noreferrer">Realismus po italsku: Když filmaři chodili sbírat inspiraci do ghetta, viděli větší peklo než ve filmech</a></p> <h2>Výzvy a specifika práce MoCap herců</h2> <h3>Fyzická náročnost</h3> <p>Scény boje, pádu nebo rychlého pohybu vyžadují nejen vysokou fyzickou kondici, ale také precizní koordinaci. Herci často opakují sekvence desítkykrát, aby kamery zachytily každý detail pohybu.</p> <h3>Psychická odolnost</h3> <p>Opakování emotivních scén může být vyčerpávající. Herci se musí dokázat znovu a znovu naladit na intenzivní pocity, a přitom udržet přesnost pohybů. Psychická odolnost je klíčová, protože i malá ztráta koncentrace může znamenat, že scéna bude muset být natáčena znovu.</p> <h3>Precizní synchronizace</h3> <p>Každý pohyb je digitálně přenášen na postavu ve hře nebo filmu. To znamená, že sebemenší chyba se okamžitě projeví na výsledném obraze. MoCap herci musí být vysoce přesní, aby software dokázal zachytit realistickou dynamiku těla.</p> <h3>Imaginace</h3> <p>Herci pracují ve studiích s prázdným prostorem a zelenými plochami. Musí svou schopností představivosti „naplnit“ virtuální prostředí, které se objeví až v postprodukci. To zahrnuje interakci s neexistujícími objekty, vnímání prostoru, a dokonce i reagování na digitální protivníky nebo spoluhráče, kteří ještě nejsou vidět.</p> <p>Dokázali byste vytrvat v takto náročných podmínkách, kdy fyzická zátěž, psychické vypětí a potřeba kreativní představivosti jdou ruku v ruce, a zároveň být zdrojem života pro digitální postavu?</p> <h2>Dopad na herní průmysl</h2> <p>Díky motion-capture se hry posunuly na zcela novou úroveň realismu a emotivního zážitku. Postavy dnes vyjadřují jemné nuance emocí, které by animace ručně vytvořená počítačem jen těžko dokázala reprodukovat.</p> <p>Hráči tak prožívají příběhy intenzivněji a lépe se identifikují s postavami. Technologie také umožňuje snazší adaptaci her na filmy či seriály, protože postavy mají již základní „živé“ chování. Motion-capture také vytváří prostor pro nové formy spolupráce mezi herci, vývojáři a vizuálními umělci, čímž se posouvá hranice digitálního vyprávění.</p> <p>Hráči často vidí jen finální produkt – krásně animované postavy v graficky propracovaném světě. Za tím ale stojí desítky anonymních herců, kteří věnovali hodiny svého těla a emocí, aby digitální postavy působily realisticky a živě. Ačkoliv většina těchto herců zůstává skrytá, jejich práce je klíčová pro moderní videoherní průmysl. Jednou z osobností, která se podílela na jedné z nejpopulárnějších českých her, je ale například Kristýna Leichtová.</p> <p>Zdroj: <a href="https://www.hollywoodreporter.com/news/general-news/ellen-page-beyond-two-souls-game-354583" target="_blank" rel="noopener noreferrer">hollywoodreporter.com</a>, <a href="https://www.imdb.com/title/tt4674622" target="_blank" rel="noopener noreferrer">imdb.com</a>, <a href="https://medium.com/@Gamerground/mocap-breathing-life-into-our-favorite-characters-525ffb4b9966" target="_blank" rel="noopener noreferrer">medium.com</a>, <a href="https://www.idnes.cz/hry/novinky/kingdom-come-deliverance-2-kristyna-leichtova-katerina-mocap.A250207_120816_bw-novinky_oz" target="_blank" rel="noopener noreferrer">iDnes</a>, Youtube</p>