Dopravní podnik oslaví sté výročí provozu autobusů jízdou ulicemi Prahy
V sobotu 21. června uplyne přesně 100 let od začátku trvalého provozu autobusů v hlavním městě. Dopravní kvůli tomu připravil na sobotu od desíti ráno do čtyř odpoledne den otevřených dveří v garáži Vršovice, kde tak mohou návštěvníci nahlédnout do zákulisí provozu i údržby vozidel podniku. Vršovická garáž si letos připomíná 70 let od svého uvedení do provozu. Zájemci si budou moci prohlédnout vozový park dopravního podniku včetně současných elektrobusů i dílenské zázemí.
Zhlédnout mohou také ukázku zvednutí autobusu pohotovostním vozem Tatra, tzv. Kačerem. Program doplní třeba dopravní hřiště, šlapací motokáry a RC modely. Návštěvníci se na tuto akci dostanou nejlépe právě městskou hromadnou dopravou. Nejbližší zastávka je Bohdalec, obsluhovaná autobusovými linkami 101, 135, 136, 150 a posílenou linkou 213.
Vyvrcholením oslav bude v neděli 22. června slavnostní jízda autobusů napříč historií, tedy od muzejních exponátů až po moderní vozy. V čele pojede vzácný, skoro stoletý vůz Škoda 506 N z roku 1929, nejstarší dochovaný exemplář. Dalšími vozy budou například Škoda 706 RO z roku 1951 nebo Jelcz 272 z roku 1973 a další autobusy značek Ikarus a Karosa, které tvořily typický obraz městské dopravy druhé poloviny 20. století. Průvod doplní autobusy používané nyní, značky SOR, Solaris nebo Iveco a elektrobus Škoda E’City 36BB. Jízda celkem 19 vozů odstartuje v 10:00 na Staroměstském náměstí, kde bude část vozů vystavena už od 09:00. Do novějších vozů si lidé mohou na místě koupit jízdenky.
Autobusy pak projedou centrem Prahy až do Dejvic, kde bude další program pro děti i dospělé. Kolona se přibližně na 30 minut zastaví na Hradčanském náměstí, odkud bude následně pokračovat do cíle na Vítězném náměstí.
Provoz pražské autobusové dopravy slavnostně zahájily Elektrické podniky hlavního města Prahy v roce 1925. Impulzem k tomu byl vznik Velké Prahy v roce 1922, kdy bylo potřeba zajistit spolehlivé a hospodárné spojení nově připojených okrajových čtvrtí s centrem města. V těchto oblastech tehdy ještě nebyla podle dopravního podniku dostatečná přepravní poptávka pro investičně náročnou tramvajovou síť, takže město zvolilo dopravu pomocí autobusů se spalovacím motorem. Zvažovala se i varianta s elektrickým pohonem. Pravidelný provoz začal 21. června 1925 na lince A z Vršovic do Záběhlic. Měřila 3,5 kilometru, nejprve ji obsluhovaly dva autobusy a v prvním roce přepravila 109 tisíc cestujících.
V současnosti autobusy dopravního podniku jezdí na 154 linkách. Nejvíce jich bylo v letech 1988 a 1990, a to shodně 224. Nejvyšší počet cestujících přepravených za kalendářní rok autobusy pražské MHD činil více než 505 milionů lidí v roce 1991. Nejvíce autobusů ve vozovém parku měl DPP v roce 1988, bylo to 1447 vozů.
- VIDEO: Muž strhává turistům na Staromáku řetízky. Využívá chvíle, kdy sledují orloj
- Muži se pohádali o parkovací místo, jeden po napadení skončil se zlomenou rukou
- Řidič naboural v Holešovicích pět vozů, auto nechal na tramvajovém pásu a utekl
- Víte, kdy a jak se v Praze seká veřejná zeleň? Většinou rozhoduje počasí
- Seniorka se ztratila z nákupního centra Flora, našli ji v areálu nemocnice
Léto je ideální čas pro procházky v přírodě, pikniky u vody nebo hraní si s dětmi v parku. Tento čas ale...

Teenager Joeri Heerkens přestupuje z pražské Sparty do slavného Ajaxu Amsterdam. Podle nizozemského ESPN už...
Česká národní banka zveřejnila výsledky pravidelného šetření, které mapuje postoje bank k vývoji nabídky a...

Obsah zprávy není vůbec důležitý, ale zdroj zprávy, která dorazila na Zemi prostřednictvím laserového...
Z 20 zemí světa se sjeli účastníci letošního ročníku soutěže Miss & Mister Deaf World & Europe...
Telč umístí fotovoltaické panely na základní školu v Masarykově ulici a na městský úřad v ulici Na Sádkách....
V Moravskoslezském kraji podaly kandidátní listinu pro podzimní volby do Poslanecké sněmovny zatím tři...
Barokní krajina severního Plzeňska se svými architektonickými skvosty je obrovským lákadlem jak pro...

České skoky na lyžích v posledních letech skomírají. Neděle v Harrachově měla být signálem, že se blýská na...

Proč přišli s projektem výškových budov pro město Zlín, jehož součástí je mrakodrap vysoký 300 metrů? Jak...