V posledních letech se YouTube stal prostorem, kde lze překvapivě nalézt nově vydané filmy a seriály z kin, často nahrávané kanály, které nemají zákonná práva na šíření tohoto obsahu. Nedávná studie společnosti Adalytics odhalila, že filmovým trhákům, jako je například film „Lilo & Stitch“, který právě vstoupil do kin, se daří vyhýbat kontrole platformy, což představuje pro filmová studia a jejich inzerenty značnou výzvu.
Společnost Disney měla důvod k oslavám díky remaku filmu „Lilo & Stitch“ za 100 milionů dolarů (2,1 miliardy korun), který za první víkend vydělal 361 milionů dolarů (7,5 miliard korun). Tento kasovní úspěch však byl zkalen výskytem neautorizované verze na YouTube, která během krátké doby nasbírala více než 200 000 zhlédnutí.
Podle společnosti Adalytics zůstává tato platforma i přes snahu YouTube živnou půdou pro obsah nahraný bez souhlasu vlastníků práv. Nejvíce znepokojující je, že tato zhlédnutí neúmyslně financují samotní inzerenti – někdy včetně příslušných produkčních společností.
Hra na kočku a myš na YouTube
YouTube již několik let bojuje proti nahrávání videí porušujících autorská práva. Jeho hlavním nástrojem je Content ID, automatizovaný systém, který identifikuje chráněný materiál. Tento systém umožňuje majitelům videa jej zablokovat, získat údaje o sledovanosti nebo dokonce zpeněžit a sdílet příjmy z reklamy. Tvůrci obsahu jsou s tímto systémem obeznámeni, protože se často setkávají s tím, že jejich videa jsou démonizována za použití chráněné hudby nebo klipů.

Zdroj: Youtube.com
Uživatelé však vyvinuli různé techniky, jak algoritmy YouTube obejít a udržet svá videa na platformě. Mezi nejběžnější techniky patří např:
- Oříznutí obrázku: Původní zarámování videa je změněno tak, aby algoritmus nerozpoznal otisk videa. Jedná se o jednu z nejběžnějších metod na YouTube.
- Zrcadlení: Obraz je horizontálně převrácen.
- Manipulace se záběry: Změnou rychlosti filmu, zvuku nebo přidáním klipů anonymních osob lze tento systém také obejít.
Nejvíce znepokojující pro YouTube je, že tato videa se i přes manipulaci stále zobrazují jako doporučení na domovských stránkách mnoha uživatelů, jako by se jednalo o legitimní obsah.
Inzerenti se ocitli v křížové palbě
Zakladatel společnosti Adalytics Krzysztof Franaszek zahájil své vyšetřování poté, co si několik inzerentů všimlo, že až 60 % peněz, které na YouTube utrácejí, jde na videa, která již nejsou dostupná.
Když pátrali hlouběji, zjistili, že se jejich reklamy objevují nejen na videích odstraněných kvůli porušování autorských práv, ale také na obsahu odstraněném kvůli jiným závažným porušením pravidel, například explicitnímu násilí. To představuje vážný problém pro image inzerentů.
Tito inzerenti vidí, jak mohli financovat nelegální obsah tím, že se jejich značka objevila těsně před neautorizovaně nahranými filmy nebo seriály. Nejhorší však je, že nemají možnost zjistit, kde přesně se jejich reklamy zobrazují.
Reakce YouTube
Mluvčí YouTube Jack Malon v reakci uvedl, že společnost odstranila kanály, které nahrály filmy „Lilo & Stitch“ a „Captain America“. Vyhnul se však upřesnění, zda platforma měla z reklam zobrazených v těchto videích před jejich odstraněním zisk.
Kromě toho se Malon pokusil zprávu Adalytics bagatelizovat, naznačil, že jde o trik, jak přilákat zákazníky a obhajoval model YouTube. Vysvětlil to takto:
„Rámcovat tato videa jako nezákonná, aniž bychom nejprve přezkoumali konkrétní rozhodnutí jednotlivých držitelů práv, znamená nepochopit, jak dnes mediální prostředí na YouTube funguje.“
Obhajoba YouTube se opírá o zákon Digital Millennium Copyright Act (DMCA) z roku 1998. Tento americký zákon osvobozuje platformy od přímé odpovědnosti za obsah nahraný uživateli a přenáší odpovědnost na vlastníky práv. Bez tohoto „bezpečného přístavu“ by podle mnoha právních expertů internet, jak ho známe, nemohl fungovat.
Současná situace je složitá. Kontrolní nástroje jsou uživateli snadno překonány, což způsobuje ztráty velkým studiím, zatímco inzerenti se na druhé straně ocitají v situaci, kdy nevědomky financují obsah, který je poškozuje.