„Dne 12. 11. 2025 jsem do rukou zřizovatele vložila svou rezignaci na funkci ředitelky Divadla F. X. Šaldy Liberec. Důvody tohoto rozhodnutí jsou zcela osobní. Po dlouhém zvažování jsem dala před láskou k divadlu a ke všem, kteří ho tvoří, přednost odpovědnosti k sobě samé a svým blízkým. Rezignaci jsem nabídla s účinností k 31. červenci 2026, abych mohla svému nástupci předat to nejpodstatnější. Dovolte mi proto, abych se s vámi ještě neloučila — čekají nás měsíce společné práce, úsilí i krásných okamžiků. Děkuji za pochopení, děkuji za vše,“ napsala dnes ve vyjádření pro veřejnost a média ředitelka DFXŠ Linda Hejlová Keprtová.
Na její rezignaci už včera reagoval na sociální síti Facebook náměstek primátora Liberce pro kulturu, školství a cestovní ruch Ivan Langr (Starostové pro Liberecký kraj). Ten uvedl, že rozhodnutí ředitelky nesouvisí s žádnými politickými tlaky či kritikou a její odchod zkrátka nežádal. Naopak má podle něj nadále podporu zřizovatele divadla, kterým je statutární město Liberec, vyjádřenou jmenováním na dobu neurčitou z května 2025.
Rozhodnutí Lindy Hejlové Keprtové rezignovat Langra nicméně nezaskočilo ani nepřekvapilo. „Věděl jsem o něm již pár dní. A vlastně mě ani nemohlo překvapit. Často jsme spolu probírali, že čelí opakovaným atakům ze strany bývalého dirigenta Martina Doubravského v podobě desítek informačních žádostí o cokoli; podnětů ke kontrolám ze strany různých státních orgánů; absurdní účelově založené rodinné odborové organizace, sestávající z manželů Doubravských a jednoho dalšího zaměstnance DFXŠ. Jestli takové jednání už splňuje příměr šikanózní, nevím, každopádně je však hanebné. Právo je na to všechno ale krátké, morálku – jakkoli zkaženou – zase postihnout nelze. Lze snad spoléhat na nekonečnou moudrost něčeho, co nás přesahuje a co se vždycky v běhu času snaží vyvažovat síly zla dobrem. Otázkou je ale právě ten čas,“ uvedl na Facebooku Ivan Langr.
Zaměstnanci divadla přitom za ředitelkou stojí a v reakci na její, pro ně nečekanou rezignaci, napsali primátorovi Liberce, hejtmanu Libereckého kraje a náměstkům pro kulturu na městě i kraji, dopis. V něm se mimo jiné píše toto: „Jako důvod svého odchodu nám uvedla paní ředitelka dlouhodobý a vyčerpávající spor s jedním jediným zaměstnancem – bývalým dirigentem Martinem Doubravským. Na posledním zasedání zastupitelstva zaznělo, že skutečnost, že se paní ředitelka „nedokázala zbavit jednoho zaměstnance“, lze označit za manažerské selhání a plýtvání veřejnými prostředky. Z určitého úhlu pohledu je to pochopitelný závěr. My, kteří situaci žijeme zevnitř, ji ale vidíme jinak a potřebujeme to říct. Odchodem pana Doubravského se celému domu ulevilo, mnoho našich kolegů si hluboce vydýchlo. Přesto jsme poslední tři roky většinu našich rozhodnutí promýšleli s obavou, jak na ně bude reagovat. Tento tlak se stal každodenní součástí naší práce. Paní ředitelka se přesto rozhodla veškerou tíhu a odpovědnost nést sama a vytvořila štít, aby se konflikt nedotýkal umělecké práce a abychom se mohli věnovat tvorbě, která naplňuje naše hlediště a přináší Liberci uznání. Činila tak s tichou noblesou a vědomím, že každé její rozhodnutí bude okamžitě podrobeno přísné kontrole a často i dezinterpretaci.“
Celé vyjádření vedení DFXŠ k rezignaci ředitelky:
Vážený pane hejtmane, pane Martine Půto,
vážený pane primátore, pane Jaroslave Zámečníku,
vážená paní náměstkyně, paní Květo Vinklátová,
vážený pane náměstku, pane Ivane Langre,
V Liberci, dne 13. 11. 2025
Před několika málo hodinami jsme se dozvěděli o rezignaci ředitelky Divadla F. X. Šaldy Liberec paní Lindy Hejlové Keprtové. Divadla, jehož jsme součástí, a které hluboce milujeme. Dopřejte nám, prosím, několik chvil Vašeho času, abychom se jako zástupci vedení divadla vyjádřili k nastalé situaci.
Jako důvod svého odchodu nám uvedla paní ředitelka dlouhodobý a vyčerpávající spor s jedním jediným zaměstnancem – bývalým dirigentem Martinem Doubravským. Na posledním zasedání zastupitelstva zaznělo, že skutečnost, že se paní ředitelka „nedokázala zbavit jednoho zaměstnance“, lze označit za manažerské selhání a plýtvání veřejnými prostředky. Z určitého úhlu pohledu je to pochopitelný závěr. My, kteří situaci žijeme zevnitř, ji ale vidíme jinak a potřebujeme to říct.
Odchodem pana Doubravského se celému domu ulevilo, mnoho našich kolegů si hluboce vydýchlo. Přesto jsme poslední tři roky většinu našich rozhodnutí promýšleli s obavou, jak na ně bude reagovat. Tento tlak se stal každodenní součástí naší práce. Paní ředitelka se přesto rozhodla veškerou tíhu a odpovědnost nést sama a vytvořila štít, aby se konflikt nedotýkal umělecké práce a abychom se mohli věnovat tvorbě, která naplňuje naše hlediště a přináší Liberci uznání. Činila tak s tichou noblesou a vědomím, že každé její rozhodnutí bude okamžitě podrobeno přísné kontrole a často i dezinterpretaci.
Paní Linda Hejlová Keprtová je člověk zásadový a slušný. A právě tato slušnost – tedy ochota jednat v mezích etiky, s respektem a bez manipulace – se v této situaci paradoxně stala její slabinou. Ocitla se tváří v tvář systému, který upřednostnil literu zákona před jeho duchem, a proti jednání, které sice možná splňuje formální podmínky, ale popírá základní hodnoty lidskosti, férovosti a odpovědnosti.
Ředitelka Keprtová po svém nástupu vybudovala silné a soudržné společenství lidí, kteří tvoří s odhodláním, vzájemnou úctou a vírou v smysl umění. Pod jejím vedením se DFXŠ stalo místem otevřenosti, odvahy a lidského přístupu. Její rozhodnutí k rezignaci nás proto hluboce zasáhlo. Považujeme za tragické, že k rezignaci byla donucena kvůli jednomu vleklému sporu, který se stal symbolem selhání systému – nikoli jednotlivce. Její rezignace nás zasáhla nejen lidsky, ale i profesně. Současný šéf opery Karol Kevický, pod jehož vedení dotyčný zaměstnanec spadal, cítí za vzniklou situaci spoluodpovědnost a v gestu osobní integrity nabídl svou rezignaci na funkci uměleckého šéfa opery.
Z naší perspektivy zde nejde jen o právní spor, ale o morální otázku. O to, zda jsme jako společnost ještě schopni rozlišovat mezi tím, co je právně možné, a tím, co je lidsky správné. Právo bez morálky se stává pouhou formou – prázdnou skořápkou, která chrání silnější, nikoli spravedlnost. Pokud budeme i ve veřejném prostoru posuzovat vše pouze podle litery zákona, bez ohledu na etiku, empatii a smysl pro spravedlnost, riskujeme, že z našeho života vymizí lidskost a důvěra.
Jsme přesvědčeni, že Divadlo F. X. Šaldy je významnou kulturní institucí nejen pro Liberec, ale i pro celý kraj. Je v zájmu všech občanů, aby se zachovala kontinuita, umělecká kvalita i týmová soudržnost, které paní ředitelka poctivě budovala. Prosíme vás proto o zvážení všech kroků, které by mohly pomoci situaci stabilizovat, o podporu spravedlivého a lidského řešení a o otevřený dialog s těmi, kdo v divadle každodenně tvoří jeho hodnoty.
S úctou a přáním, aby kultura v našem městě zůstala prostorem pro lidskost, spolupráci a inspiraci,
Za vedení Divadla F. X. Šaldy Liberec:
Kateřina Dušková, umělecká šéfka činohry DFXŠ
Karol Kevický, umělecký šéf opery DFXŠ
Marika Mikanová, umělecká šéfka baletu DFXŠ
Lucie Nejedlová, ekonomická náměstkyně DFXŠ
Pavel Hejret, vedoucí uměleckotechnického provozu DFXŠ
Jana Filipová, tajemnice DFXŠ
Eleonora Kočí, vedoucí marketingu DFXŠ
Podle náměstka primátora Ivana Langra ale není „Kauza Doubravský“ kauzou Lindy Hejlové Keprtové. „Naopak dalece přesahuje její působení ve funkci ředitelky (od 2022). Už v roce 2020 byl dirigent odvolán ředitelkou Jarmilou Levko z funkce šéfa opery (oficiálním důvodem bylo selhání v komunikaci v době covidu) a na jeho místo jmenována právě Linda Hejlová Keprtová, která se také v ten moment stala jeho přímou nadřízenou. Tady - troufám si tvrdit - jsou zárodky toho všeho,“ podotýká Langr.
Ředitelčino rozhodnutí o rezignaci, dojde-li nakonec naplnění, není podle něj ukvapené. „Je uvážené, statečné a pro ni samotnou má svůj hluboký smysl. Přesto udělám všechno pro to, aby ho ještě přehodnotila. A nejsem v tom sám. Vím naprosto jistě, že (stejně jako já) ji má řada lidí ráda, váží si jí a její odchod by chápala jako opravdu velkou ztrátu pro Liberec a jeho divadlo. Za dobu svého dosavadního působení totiž Linda divadlo zcela objektivně pozvedla ve všech měřitelných i pocitových parametrech, jako jsou návštěvnost, pestrost a odvážnost dramaturgie, umělecké výkony, systemizace administrativních i pracovněprávních procesů, marketing & obchod, tvář naší nejdůležitější kulturní instituce navenek, tvůrčí atmosféra v souborech, blízkost a lidskost toho do té doby trochu odtažitého kamenného domu ve vztahu k veřejnosti aj. A to je to, co se má počítat,“ dodává Langr.
Ke kauze svého odvolání a následně soudům a dalším událostem se Martin Doubravský vyjádřil koncem října pro server náš Liberec v příspěvku nazvaném Navzdory vyhraným soudním sporům nejsem opět zaměstnancem Divadla F. X. Šaldy. Přinášíme nezkrácenou verzi jeho vyjádření.
Navzdory vyhraným soudním sporům nejsem opět zaměstnancem Divadla F. X. Šaldy
Dne 10. 9. 2025 odmítl Nejvyšší soud České republiky dovolání Divadla F. X. Šaldy v Liberci proti rozsudku Krajského soudu v Ústí nad Labem ve věci dříve vyslovené neplatnosti mé výpovědi. Nejvyšší soud odmítl argument divadla, které se pokusilo odůvodnit zrušení mého pracovního místa tím, že činnost umělce v základním pracovním vztahu nahradilo činností jiného zaměstnance.
Dále potvrdil jako správné právní závěry obou předchozích soudů, které konstatovaly, že organizační změna, která zrušila pracovní místo dirigenta – šéfdirigenta a vytvořila pracovní místo hudebního ředitele, byla vedením DFXŠ přijata účelově, tzv. naoko. V předcházejícím řízení soudy správně konstatovaly, že pracovní náplň zrušeného a nově vytvořeného pracovního místa hudebního ředitele je fakticky shodná. Nemohl tak být dán výpovědní důvod pro mou nadbytečnost na zastávané pozici dirigenta – šéfdirigenta.
Nejvyšší soud tak uzavřel příběh, který začal v květnu 2022, kdy mi budoucí ředitelka divadla, tehdy šéfka opery paní Linda Keprtová, oznámila, že se mnou nepočítá jako se šéfdirigentem, a jestli nepodepíšu dohodu o změně pracovní smlouvy, tak pozici šéfdirigenta přejmenuje a já přijdu o práci. Tento plán realizovala paní Keprtová hned první den ve funkci ředitelky, kdy zrušila pozici šéfdirigenta a vytvořila pozici hudebního ředitele. Jak jsem se již několikrát vyjádřil, nezpochybňuji právo šéfa opery vybrat si k sobě tvůrčí tým, který mu bude vyhovovat v prosazování jeho umělecké koncepce, očekával bych však ze strany šéfa opery Karola Kevického namísto nátlakového přístupu seriózní diskusi o důvodech a o podmínkách případné změny dodatku smlouvy. To se nestalo, a tak jsem se rozhodl čelit rozhodnutí vedení divadla soudní cestou.
V září 2022 rozeslal bývalý ředitel DFXŠ pan Martin Otava zastupitelům města otevřený dopis, ve kterém zastupitele upozornil na nemorálnost postupu Lindy Keprtové, cituji: ”Toto rozhodnutí považuji za naprosto nemorální, dirigent vynikajících kvalit je vyhozen z divadla, pro které pracuje desítky let, a to pro nadbytečnost.” Zároveň předpověděl úspěšné napadení výpovědi u soudu. Mimochodem, současný ředitel plzeňského divadla Martin Otava byl půl roku předtím odmítnut radou města, aby se stal členem výběrové komise, která později jednohlasně vybrala paní Keprtovou na pozici ředitelky DFXŠ po dobu výkonu poslaneckého mandátu předchozí ředitelky Ing. Jarmily Levko.
V lednu 2024 jsem po vyhlášení rozsudku okresního soudu informoval členy rady města o mé ochotě o vzniklé situaci jednat tak, aby bylo možné mou žalobu případně stáhnout, bohužel bez jakékoliv odezvy. Ani další jednání o smírném řešení po vyhlášení rozsudku krajského soudu nebyla přínosná, neboť DFXŠ se během nich obrátilo s dovoláním na Nejvyšší soud. Od 18. 10. 2024, tedy po vyhlášení rozsudku krajského soudu, mi byla oznámena překážka v práci na straně zaměstnavatele, což znamenalo, že jsem další rok nemohl vykonávat svou práci, ale divadlo mi vyplatilo plnou náhradu platu. Celkové náklady divadla zahrnující právní služby divadla, náhradu nákladů řízení vyplacených po prohraném sporu a náklady na náhradu platu od 1. 8. 2022, kdy mi byla poprvé udělena překážka v práci, do 11. 10. 2025, kdy vešla v platnost nová výpověď opět pro nadbytečnost, výrazně přesahují tři miliony korun.
V březnu 2025 jsem se na dni otevřených dveří zeptal pana primátora, jestli toto jsou finanční prostředky vynaložené s péčí řádného hospodáře. Má víceméně řečnická otázka zůstala pochopitelně bez odpovědi. Náměstka pro kulturu Ivana Langra jsem se na zastupitelstvu v březnu zeptal, cituji: „Z jakého důvodu mi na schůzce 28. 2. 2025, případně již v říjnu 2024, nebyla předána výpověď pro nadbytečnost, když mi dle tvrzení zaměstnavatele není možné přidělovat práci dirigenta?“ Pan Langr mi tehdy zprostředkoval nepodepsanou odpověď DFXŠ, cituji: „Otázka je natolik irelevantní, že na ni nemohu odpovědět.“
Proti novému pracovněprávnímu rozhodnutí paní ředitelky Keprtové se hodlám opět bránit soudní cestou, a to v případě, že nedojde k dohodě v rámci mediace, která mi byla ze strany DFXŠ nabídnuta. Případným soudním sporem bych chtěl také přispět k vyřešení otázky pro všechny mé kolegy v umělecké oblasti, zdali odůvodnění výpovědi, udělené z důvodu zvýšení flexibility a umělecké rozmanitosti repertoáru, je skutečně dostačující pro rozvázání pracovního poměru na dobu neurčitou.
Martin Doubravský